Hej alla glada.
Tänkte bara ge tillbaka lite eftersom jag själv fått och får så mycket tips och råd på detta forum.
Så här följer en miniecension på vad jag tror är en av dom billigaste vita färgerna i Sverige just nu nämligen denna:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/farg-/farg-inomhus/vagg-och-takfarg-ekonomi-helmatt-p188039
Förutsättningar:
Ytan är ca 42-43 kvm och underlaget är gips. I garage har det tidigare varit verksamhet som sysslat med skärning och svetsning av plåt. Ytan var täckt av fint damm och har en genomgående brungul ton. Ytan har även från början varit vitmålad med färg av samma typ. Finns även fläckar av svart rostskyddsmedel, tuschkladd lite oljestänk.
Förarbete:
I princip inget alls, jag sopade av taket med en bred kvast för att få bort damm, spindelväv och döda flugor. Har inte torkat av det varken med våt eller torr trasa.
Arbetsmetod:
Har strukit taket två gånger med ett rollerset också inköpt från Byggmax nämligen detta:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/farg-/penslar-och-roller/rollerset-p30102
Taket är struket två gånger med ett dygns mellanrum och jag är nöjd så det blir ingen tredje. Totalt har jag gjort åt ca 7-8 liter totalt till bägge strykningarna.
Resultat:
Här kommer en närbild tagen på ca 30 cm avstånd där man kan få en uppfattning om täckningsgrad och hur taket såg ut innan målning. Biten i mitten inringad med rött representerar första strykningen, det brungula är självklart innan målning och det kanterna är det färdiga resultatet.
Inte världens bästa bild kvalité men ni får stå ut.
Slutsats:
Jag tycker nog att färgen levererar det den ska och faktiskt lite till. Den täcker bra trots i mitt tycke usla förutsättningar. Skulle utan problem kunna använda den igen till liknande projekt. Den får
Tänkte bara ge tillbaka lite eftersom jag själv fått och får så mycket tips och råd på detta forum.
Så här följer en miniecension på vad jag tror är en av dom billigaste vita färgerna i Sverige just nu nämligen denna:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/farg-/farg-inomhus/vagg-och-takfarg-ekonomi-helmatt-p188039
Förutsättningar:
Ytan är ca 42-43 kvm och underlaget är gips. I garage har det tidigare varit verksamhet som sysslat med skärning och svetsning av plåt. Ytan var täckt av fint damm och har en genomgående brungul ton. Ytan har även från början varit vitmålad med färg av samma typ. Finns även fläckar av svart rostskyddsmedel, tuschkladd lite oljestänk.
Förarbete:
I princip inget alls, jag sopade av taket med en bred kvast för att få bort damm, spindelväv och döda flugor. Har inte torkat av det varken med våt eller torr trasa.
Arbetsmetod:
Har strukit taket två gånger med ett rollerset också inköpt från Byggmax nämligen detta:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/farg-/penslar-och-roller/rollerset-p30102
Taket är struket två gånger med ett dygns mellanrum och jag är nöjd så det blir ingen tredje. Totalt har jag gjort åt ca 7-8 liter totalt till bägge strykningarna.
Resultat:
Här kommer en närbild tagen på ca 30 cm avstånd där man kan få en uppfattning om täckningsgrad och hur taket såg ut innan målning. Biten i mitten inringad med rött representerar första strykningen, det brungula är självklart innan målning och det kanterna är det färdiga resultatet.
Inte världens bästa bild kvalité men ni får stå ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutsats:
Jag tycker nog att färgen levererar det den ska och faktiskt lite till. Den täcker bra trots i mitt tycke usla förutsättningar. Skulle utan problem kunna använda den igen till liknande projekt. Den får
Om Byggmax färg...hustrun målade en gammaldags garderob invändigt,alltså inte så noga hur det vart. 2 putsade väggar o två träväggar. Efter att hon målat 5 gånger vägrade hon att måla en gång till, eller flera, vilket hon förmodligen måste ha gjort om det skulle bli någotsånär. Säger en del om just den Byggmaxfärgen i alla fall. Aldrig mer färg från Byggmax.....
Hmm, låter som en utmaning som kan vara intressant att prova praktiskt. Håller ändå på och målar om i garaget. Kan göra ett test sida vid sida som jämförelse. Vad ska vi köra med för färg tycker du?tank77 skrev:
Måste bara påpeka att det är stor skillnad mellan byggmaxs "ekonomi" färg för 199kr/10liter och den vanliga för 449kr/10liter. Ekonomifärgen duger bra till att grunda papperstapeter och säkert något mer. Men att använda den som täckfärg är bara dumt.
Jag har faktiskt målat ett rum med en dyr färg på någon vägg och byggmax på annan vägg.
Det var två blåa färger.
Underlaget var renoveringsgips.
Bägge täckte lika bra, men byggmax-färgen droppade mindre.
D.v.s. den var både billigare och bättre.
Sen vet jag inte om det skiljer något om man tittar på väggarna om 5 år?
Det var två blåa färger.
Underlaget var renoveringsgips.
Bägge täckte lika bra, men byggmax-färgen droppade mindre.
D.v.s. den var både billigare och bättre.
Sen vet jag inte om det skiljer något om man tittar på väggarna om 5 år?
Klicka här för att svara