N
Hej.
Har satt upp OSB inne på gavelspetsarna nu.
Tyckte det hade vart käckt att kunna dra dit gipsskivorna mitt på också, alltså mellan 2 reglar.
Men borde inte gipsskruven då vara väldigt kort ? ex 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) annars kör jag ju skruven i plasten och rakt i "luften" = obra .

varför inte dra dem i reglarna med förskjutna skarvar kontra osb:n?

M
Nu är det lite sent kanske, men brukar man inte sätta :

'yttervägg' | plast | regel | osb | gips

så att du har ett installationsutrymme på 45mm bakom OSBn? Då slipper du precis det problemet du pratar om, speciellt eftersom du förmodligen kommer ha diverse genomföringar för eluttag och annat i väggen?

25mm bandad gipsskruv finns på bland annat Beijer bygg. Rätt svårt att få tag på i övrigt, jag fick köpa en låda med 4 sorters skruv för att hitta 20mm skruv för gips.

S
Micke64 skrev:
Nu är det lite sent kanske, men brukar man inte sätta :

'yttervägg' | plast | regel | osb | gips

så att du har ett installationsutrymme på 45mm bakom OSBn? Då slipper du precis det problemet du pratar om, speciellt eftersom du förmodligen kommer ha diverse genomföringar för eluttag och annat i väggen?
nä det har börjat med för några år sen. och alla gör inte så

Dr Fozz skrev:
25mm bandad gipsskruv finns på bland annat Beijer bygg. Rätt svårt att få tag på i övrigt, jag fick köpa en låda med 4 sorters skruv för att hitta 20mm skruv för gips.
Precis, 25mm bandad skruv finns...

SBH skrev:
Dom borde. Det tycker i alla fall jag som elektriker. ;)

//Patrik

S
Patrik_Hed skrev:
Dom borde. Det tycker i alla fall jag som elektriker. ;)

//Patrik
varför ska ni alltid ha så lätt för? :p

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Jarmo-dialekt: Riktiga män behöver inga installationsutrymmen. Dom sätter sina dosor o rör direkt i rockwollen med bar överkropp. Och dom handskruvar alla skivor utan nån jävla skruvdragare. Osb+gips? Råspånt direkt och handsåga alla plank med slö fogsvans. Jävla fjollor!
Haha, nej men seriöst, installationsutrymme skulle spara en del meckel, och 25mm bandat finns på beijer som sagt men då får man tycka om sitt bygge för de kostar, allt på beijer kostar multum om man inte har bra rabbatter.
Kollat runt på nätet om det finns att skicka efter?

På samma tema, hur stort problem är några hål i diffusionsspärren typ för gardinstång någon tavla mm?

Plasten brukar ju annars flytta på sig. Sen skruvar man igenom den så sitter ju fortfarande skruven kvar i plasten. Det är nog snarare ett "problem" när man tar bort en skruv som varit på plasten och gnuggat.

Tycker det är mycket onödigt tjafs runt detta med plast. Bara nu på senaste år som vi ska ha plast överallt xD

N
Tack för alla snabba svar...
Detta är i garaget = vill ha alla el synlig och lätt åtkomlig vid e.v ändringar.
Är det ingen fara att köra genom plasten så kör jag med vanlig längd på gipsskruven, tänkte annars det hade vart bra att undivka att punktera den.

N
Goteborg skrev:
varför inte dra dem i reglarna med förskjutna skarvar kontra osb:n?
Jo det är det jag menar, Har ju cc 60 och skruvar där, men vill jag sätta skruvar på 30 också hamnar jag i "luften" men det kanske är meningsöst och skruvslöseri i den högre skolan ....

120 gips skruvar man med ett avstånd på cc 60, och 90 gips på cc 45.
Man brukar också sätta ett par skruv mellan skruvraderna i taket, botten och skarvarna.

Allt annat är överkurs, och skapar bara mera jobb.

SBH skrev:
För några år sedan????? 30 år sedan vi byggde nytt och då var det standard!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.