12 421 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Kort gipsskruv ?
Sida 1 av 2
Hej.
Har satt upp OSB inne på gavelspetsarna nu.
Tyckte det hade vart käckt att kunna dra dit gipsskivorna mitt på också, alltså mellan 2 reglar.
Men borde inte gipsskruven då vara väldigt kort ? ex 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) annars kör jag ju skruven i plasten och rakt i "luften" = obra .
Har satt upp OSB inne på gavelspetsarna nu.
Tyckte det hade vart käckt att kunna dra dit gipsskivorna mitt på också, alltså mellan 2 reglar.
Men borde inte gipsskruven då vara väldigt kort ? ex 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) annars kör jag ju skruven i plasten och rakt i "luften" = obra .
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Nu är det lite sent kanske, men brukar man inte sätta :
'yttervägg' | plast | regel | osb | gips
så att du har ett installationsutrymme på 45mm bakom OSBn? Då slipper du precis det problemet du pratar om, speciellt eftersom du förmodligen kommer ha diverse genomföringar för eluttag och annat i väggen?
så att du har ett installationsutrymme på 45mm bakom OSBn? Då slipper du precis det problemet du pratar om, speciellt eftersom du förmodligen kommer ha diverse genomföringar för eluttag och annat i väggen?
nä det har börjat med för några år sen. och alla gör inte såMicke64 skrev:Nu är det lite sent kanske, men brukar man inte sätta :
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jarmo-dialekt: Riktiga män behöver inga installationsutrymmen. Dom sätter sina dosor o rör direkt i rockwollen med bar överkropp. Och dom handskruvar alla skivor utan nån jävla skruvdragare. Osb+gips? Råspånt direkt och handsåga alla plank med slö fogsvans. Jävla fjollor!
Haha, nej men seriöst, installationsutrymme skulle spara en del meckel, och 25mm bandat finns på beijer som sagt men då får man tycka om sitt bygge för de kostar, allt på beijer kostar multum om man inte har bra rabbatter.
Kollat runt på nätet om det finns att skicka efter?
Haha, nej men seriöst, installationsutrymme skulle spara en del meckel, och 25mm bandat finns på beijer som sagt men då får man tycka om sitt bygge för de kostar, allt på beijer kostar multum om man inte har bra rabbatter.
Kollat runt på nätet om det finns att skicka efter?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Plasten brukar ju annars flytta på sig. Sen skruvar man igenom den så sitter ju fortfarande skruven kvar i plasten. Det är nog snarare ett "problem" när man tar bort en skruv som varit på plasten och gnuggat.
Tycker det är mycket onödigt tjafs runt detta med plast. Bara nu på senaste år som vi ska ha plast överallt xD
Tycker det är mycket onödigt tjafs runt detta med plast. Bara nu på senaste år som vi ska ha plast överallt xD
Tack för alla snabba svar...
Detta är i garaget = vill ha alla el synlig och lätt åtkomlig vid e.v ändringar.
Är det ingen fara att köra genom plasten så kör jag med vanlig längd på gipsskruven, tänkte annars det hade vart bra att undivka att punktera den.
Detta är i garaget = vill ha alla el synlig och lätt åtkomlig vid e.v ändringar.
Är det ingen fara att köra genom plasten så kör jag med vanlig längd på gipsskruven, tänkte annars det hade vart bra att undivka att punktera den.