Ibland får man ju acceptera att man har en begränsad budget även om det långsiktigt finns bättre alternativ.

Jag började själv med en enklare laser men senare blev det en 3-80 som jag haft mycket nytta av.

Dock önskar jag slå ett slag för vattenpasset….ett riktigt bra långpass är en mycket bättre kompis när man ska regla väggar och även om jag försöker använda lasern så mycket det går är den ändå ett komplement till långpasset, inte tvärtom. Har du inte ett bra långpass idag, börja där.

• Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
H Joakimwiljelöf skrev:
Tack för din input. Orsaken att jag inte vill lägga allt för mycket på en laser är pga att jag inte heller kommer använda den allt för mycket och därmed nöjer mig vid en enklare variant för mina ändå ganska sällan projekt. Jag lutar i nuläget åt att köpa Julas multilaser då den har 360 (dock bara en och röd…) men ändå för inomhusbruk fått ganska goda omdömen för priset. [länk]
Det är lätt att tro att man inte behöver den så ofta, men när man väl har en laser undrar man hur man någonsin klarade sig utan. Vår enkla krysslaser används till allt möjligt från att sätta upp tavlor på linje till att regla upp vägg.

Vi tittade storögt på snickarens 360-laser vid badrumsrenoveringen i våras. Det lär nog bli en sådan vad det lider. Vi ”klarar oss” med krysslasern, men man kan lika gärna säga att man klarar sig med ett vattenpass och lod. Ibland får vi faktiskt ta lodsnöret till hjälp för att krysset från lasern är för kort :rolleyes:

wildeside
mnils skrev:
För att resa väggar skulle jag säga att den är rätt värdelös, det är just en av de den lodräta 360 linjerna som går upp-ner runt lasern du behöver då.

Vågräta linjen som går runt på toppen av lasern är kanon för att kakla badrummet eller sänka inner-taket så att man slutar på samma höjd som man började på. Den typen av jobb funkar en PLL360 bra till.

Grön laser är lite fåfänga ingen enorm skillnad mot röd, däremot möjligheten att kunna använda mottagare är guld värd om man lasrar utomhus, annars så får man vänta till skymningen med att lasra och noga märka upp allting. När man skall jobba dagen efter kommer man naturligtvis på att man missat en sak och får vänta till kvällen igen :) Laddbart batteri är bra om man använder den mycket men långt från nödvändigt app med kalibrering kan vara bra om man tappar lasern.

Och skall du inte använda den så ofta, kolla om det finns en att hyra på Hygglo i närheten!
Får väl gå upp ett par snäpp och titta på en BOSCH PROFESSIONAL GLL 3-80
Är den ett bättre alternativ?
Hyra är inget alternativ för min del eftersom jag bygger vart efter jag har tid och ork:cool:

wildeside wildeside skrev:
Får väl gå upp ett par snäpp och titta på en BOSCH PROFESSIONAL GLL 3-80
Är den ett bättre alternativ?
Hyra är inget alternativ för min del eftersom jag bygger vart efter jag har tid och ork:cool:
Japp, finns dock några olika alternativ att välja bland.
Grön laser, röd laser, alkaliska batterier, 12V batteri mm.

wildeside
FredrikR FredrikR skrev:
Japp, finns dock några olika alternativ att välja bland.
Grön laser, röd laser, alkaliska batterier, 12V batteri mm.
Det blev en Bosch GLL 3-80 rödlaser, hitta en till vettigt pris.
Behöver troligtvis inte grönlaser eftersom den ska användas inomhus.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det blev en Bosch GLL 3-80 rödlaser, hitta en till vettigt pris.
Behöver troligtvis inte grönlaser eftersom den ska användas inomhus.
Bra val och det funkar utmärkt med en röd också, visst grön syns lite bättre och är lite mer posh men ja, du kan göra samma jobb med en röd, och det går ju alltid att köra med mottagare om det skulle behövas.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
wildeside
T tunellm skrev:
Gjort exakt samma resa, köpte en Ryobi grön krysslaser för att se hur mycket jag faktiskt skulle använda en laser, användes till massa grejor och har flera projekt framför mig så slog nyss till på en GLL 3-80, gjorde som ovanstående och prismatchade ett erbjudande från Toolab mot Hornbach och fick runt 600kr tillbaka så gav runt 2900 för den.

Om du är sugen på en Bosch så har de en drive på nivellerande produkter fram till sista April. [länk]

Jag knep en BT 250 som går loss på runt 1000-lappen :) allt som allt så fick jag grejor för ca 4500kr för 2900kr.
Idag kom min Bosch Pro deal premie!
Tack för tipset(y)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.