6 505 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Korslaser Bosch pro GLL 2-10
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Hej!
Som glad amatör och hemmasnickrare planerar jag köpa en laser för hemmabruk för att kunna bygga innerväggar, tapetsera, bygga en farstubro och regla ned ett innertak t.ex. Jag är inne på att köpa en Bosch Professional GLL 2-10 och undrar dels om någon har goda eller dåliga erfarenheter av den? Särskilt när det kommer till att regla ned innertak när jag önskar så bred linjelaser som möjligt, tror ni att bredden på denna räcker, eller ska man istället titta på en cirkellaser?
Tack på förhand!
Som glad amatör och hemmasnickrare planerar jag köpa en laser för hemmabruk för att kunna bygga innerväggar, tapetsera, bygga en farstubro och regla ned ett innertak t.ex. Jag är inne på att köpa en Bosch Professional GLL 2-10 och undrar dels om någon har goda eller dåliga erfarenheter av den? Särskilt när det kommer till att regla ned innertak när jag önskar så bred linjelaser som möjligt, tror ni att bredden på denna räcker, eller ska man istället titta på en cirkellaser?
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag har haft ett par tre olika "lasrar" och hade aldrig köpt en utan minst 2 stycken 360-linjer idag...
Nu kommer du spendera en tusenlapp mer än vad du behöver då du till sist ändå kommer köpa en GLL 3-80 och samtidigt så kommer du svära över att du inte gjorde det tidigare utan kämpade på med ett verktyg som inte var lämpat för uppgiften och gav dåligt resultat. Jag talar av egen erfarenhet, förutom att det var en PLL 360 jag hade och bytte mot GLL 3-80 CG för två år sedan EFTER att jag byggt om garaget!H Joakimwiljelöf skrev:
Kika på Amazon de brukar ha rätt bra kampanjer på GLL 3-80 ibland.
Instämmer med ett gäng av föregående talare. Har själv gjort precis de byten som någon ovan beskriver, en röd vad den nu hette enklare Bosch korslaser, till en 2-50 (korslaser med lodpunkter) och sen till grön 3x360 3-80 CG. Men ja de kostar ganska rejäla pengar, den röda icke uppkopplade 3-80'n går dock att hitta för riktigt vettiga pengar på t.ex. amazon. Är budgeten fas/tajt hade jag faktiskt övervägt att kika på "no-name" lasrar, det finns en uppsjö av 3x360 gröna lasrar att välja på då, för väldigt rimliga pengar, ungefär vad en enkel Bosch korslaser kostar.
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Tack för din input. Orsaken att jag inte vill lägga allt för mycket på en laser är pga att jag inte heller kommer använda den allt för mycket och därmed nöjer mig vid en enklare variant för mina ändå ganska sällan projekt. Jag lutar i nuläget åt att köpa Julas multilaser då den har 360 (dock bara en och röd…) men ändå för inomhusbruk fått ganska goda omdömen för priset. https://www.jula.se/catalog/verktyg...VA0WRBR2nSQHtEAQYDCABEgIjdfD_BwE&gclsrc=aw.dsmrVoodoo skrev:
Instämmer med ett gäng av föregående talare. Har själv gjort precis de byten som någon ovan beskriver, en röd vad den nu hette enklare Bosch korslaser, till en 2-50 (korslaser med lodpunkter) och sen till grön 3x360 3-80 CG. Men ja de kostar ganska rejäla pengar, den röda icke uppkopplade 3-80'n går dock att hitta för riktigt vettiga pengar på t.ex. amazon. Är budgeten fas/tajt hade jag faktiskt övervägt att kika på "no-name" lasrar, det finns en uppsjö av 3x360 gröna lasrar att välja på då, för väldigt rimliga pengar, ungefär vad en enkel Bosch korslaser kostar.
Jag hade ju definitivt köpt nåt sånt här istället för Julas variant.H Joakimwiljelöf skrev:Tack för din input. Orsaken att jag inte vill lägga allt för mycket på en laser är pga att jag inte heller kommer använda den allt för mycket och därmed nöjer mig vid en enklare variant för mina ändå ganska sällan projekt. Jag lutar i nuläget åt att köpa Julas multilaser då den har 360 (dock bara en och röd…) men ändå för inomhusbruk fått ganska goda omdömen för priset. [länk]
https://www.amazon.se/-/en/Self-Leveling-Enhancement-Measurement-Waterproof-Rechargeable/dp/B089CJQDVS/ref=sr_1_3?crid=27LUTUJ66670Q&keywords=grön+laser+360&qid=1677715161&sprefix=green+laser+360,aps,100&sr=8-3
Ungefär samma pengar men 3x360 vs Meec's röda 1x360 med lodlinje, skulle bli förvånad om kvaliteten skiljde sig jmf med Meec också.
EDUT/TILLÄGG: Med "sån här" menar jag inte nödvändigtvis exakt den modellen jag länkade, det finns väldigt många liknande att välja på, kolla omdömen och om det finns tester t.ex., se om nån verkar vara mer omtyckt än nån annan.
Någon som har erfarenhet av Bosch Advanced Level 360, tänkt att användas inomhus för att resa väggar.
Ligger väl ganska bra till i pris
https://www.bauhaus.se/krysslaserset-bosch-360-m-tt150-inkl-stativ
Ligger väl ganska bra till i pris
https://www.bauhaus.se/krysslaserset-bosch-360-m-tt150-inkl-stativ
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det är väl arvtagaren till PLL360 som jag hade länge och stor nytta av.. den kostade dock 1000-lappen på rea på Clas Ohlsson, nu verkar man få ge det dubbla..
För att resa väggar skulle jag säga att den är rätt värdelös, det är just en av de den lodräta 360 linjerna som går upp-ner runt lasern du behöver då.wildeside skrev:
Vågräta linjen som går runt på toppen av lasern är kanon för att kakla badrummet eller sänka inner-taket så att man slutar på samma höjd som man började på. Den typen av jobb funkar en PLL360 bra till.
Grön laser är lite fåfänga ingen enorm skillnad mot röd, däremot möjligheten att kunna använda mottagare är guld värd om man lasrar utomhus, annars så får man vänta till skymningen med att lasra och noga märka upp allting. När man skall jobba dagen efter kommer man naturligtvis på att man missat en sak och får vänta till kvällen igen
Och skall du inte använda den så ofta, kolla om det finns en att hyra på Hygglo i närheten!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Amazon brukar köra kampanjer på Bosch, jag bevakade modellerna som Hornbach också hade och prismatchade min GLL 3-80 mot dem...
Gjort exakt samma resa, köpte en Ryobi grön krysslaser för att se hur mycket jag faktiskt skulle använda en laser, användes till massa grejor och har flera projekt framför mig så slog nyss till på en GLL 3-80, gjorde som ovanstående och prismatchade ett erbjudande från Toolab mot Hornbach och fick runt 600kr tillbaka så gav runt 2900 för den.
Om du är sugen på en Bosch så har de en drive på nivellerande produkter fram till sista April. https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro360/prodeals/levelling/
Jag knep en BT 250 som går loss på runt 1000-lappen
allt som allt så fick jag grejor för ca 4500kr för 2900kr.
Om du är sugen på en Bosch så har de en drive på nivellerande produkter fram till sista April. https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro360/prodeals/levelling/
Jag knep en BT 250 som går loss på runt 1000-lappen