Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus från 58 där mycket är gammalt och eftersatt. Dessutom har vissa saker handikappanpassats till föregående ägare.

Vid ytterdörren ligger en låg gummitröskel som jag tror monterats för att komma in med rullator. Följden är dock att det inte tätas vidare bra mellan dörr och tröskel.

Mina frågor:
Har jag rätt i att denna tröskel inte är lämplig i denna dörr?

Vilken tröskel/typ av tröskel ska jag i så fall byta ut den till?

• Gammal ytterdörr med låg gummitröskel, sliten och tätar dåligt, omgiven av granbarr och smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr med låg gummitröskel och glipor som syns tydligt mellan dörr och tröskel, vilket kan påverka isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslår att du monterar en ny komplett dörr istället för den befintliga.

F fribygg skrev:
Jag föreslår att du monterar en ny komplett dörr istället för den befintliga.
Tack för förslaget. Det kommer byggas en kopia av den gamla så småningom men nu handlar det om att göra det som går inför denna vinter. Dörren är för övrigt i ett trapphus med ytterligare dörrar till våningsplanen så en viss lägre temperatur i trapphuset är acceptabelt även om det inte är idealiskt.

Själv dörren verkar så ojämn i nerkant så jag betvivlar att en ny tröskel kan göra det tätt om du inte dessutom bygger om dörren.

F fribygg skrev:
Själv dörren verkar så ojämn i nerkant så jag betvivlar att en ny tröskel kan göra det tätt om du inte dessutom bygger om dörren.
Alltså dörren är ju slut, jag håller helt med dig. Problemet är att det inte är aktuellt att sätta in en standarddörr och ekonomi för att bygga en kopia finns inte just nu.

Jag tänker att man får sätta lister horisontellt i nederkant vid de paneler där dörren är smalare. Sedan skulle man vilja ha en stående yta som dörren hamnar mot när den är stängd och på den ytan sätta en list som kan komprimeras ordentligt. Jag tänker att det suttit en tröskel med motsvarande funktion här tidigare men att den demonterats vid något tillfälle. Tror du att det stämmer, eller har det sett ut såhär från början, även om dörren då varit rakare?

Jämna då till bef dör på insidan så den blir jämntjock och kan täta mot tröskel oavsett om du tänker dej behålla den befintliga i gummi eller montera nått annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.