ClasseClas
Funderar på det korrekta sättet att koppla in köksbänkbelysning enligt elföreskrifter.

Flexröret mynnar ut direkt i underkant på väggskåpet och sedan är det max 20 cm till belysningen som är fäst under väggskåpet. Nu går tåtarna från flexröret direkt till armaturen. Är detta verkligen OK?

i normalfall drar dom väl på en skyddsslang.. lr skalar upp en ekk och drar över.

Lägg de lösa tåtarna i en kabelkanal. Blir snyggare än EKK + klammer.

/Mikael

mikpa skrev:
Lägg de lösa tåtarna i en kabelkanal. Blir snyggare än EKK + klammer.

/Mikael
Skall man vara riktigt riktig så får man absolut inte lägga Fk i kanal om den går att öppna utan verktyg. inte heller höljet från en ekk är godkänt (har fått ombesiktning på det i jobbet) det ända som är rätt är att dra i en ekk i röret till dosan i väggen ( kulo får man inte dra i rör, om den inte är uppskalad den biten den går i röret) eller sätta en dosa och fortsätta med kabel.

ClasseClas
Hmmm, det var det jag misstänkte, blir till att modda.

Tack för svar!

Skall man vara riktigt riktig så får man absolut inte lägga Fk i kanal om den går att öppna utan verktyg.
OK det är säkert riktigt. Men just den regeln skulle jag nog tumma lite på, känns lite väl petigt för min del.
Däremot vet jag att det inte är tillåtet att dra kulo i rör, men jag har aldrig fått reda på varför. Någon som kan upplysa mej?

/Mikael

troligtvis för att man inte ska ge sig på att försöka :)
blir ju rätt trögt att dra någon längre sträcka...

Alke skrev:
troligtvis för att man inte ska ge sig på att försöka :)
blir ju rätt trögt att dra någon längre sträcka...

Nä det är inte anledningen. Vet faktiskt inte varför.
Du får dra kulo i rör om den är uppskalad.
Ekk & Eklk får du dra i ouppskalad, och med kabelfett på så går det dra långt.

Och skall man åter igen vara petig så får man heller inte använda Ekk Light utomhus. Den är inte UV beständig.

Numera är light:en nog UV-beständig i de flesta fabrikat.
Ang fk:n till köksarmaturen så hade jag inte tvekat en sekund och dragit över ett EKK-skal.... Har funkat bra i alla tider !

MrMagic skrev:
Numera är light:en nog UV-beständig i de flesta fabrikat.
Ang fk:n till köksarmaturen så hade jag inte tvekat en sekund och dragit över ett EKK-skal.... Har funkat bra i alla tider !
Ja visst funkar det!!! Jag gör ju så själv i jobbet!!!
Eller så funkar ett VP12 rör utmärkt det blir ju desutom spikrakt och fullt godkänt.
Men en nitisk besiktningsman som inte går att tala vett med, det är som det är.

Mvh Tobbe

Elbesiktiningar är som att snurra på bingolottohjulet. Helt otroligt olika hur dom bedömer samma sak.
Väldigt konstigt tycker jag.

De måste ha o göra de med .... de stackarna :P

Erik_D skrev:
Elbesiktiningar är som att snurra på bingolottohjulet. Helt otroligt olika hur dom bedömer samma sak.
Väldigt konstigt tycker jag.

Han sa bara att det finns ingen kabel som ser ut så
och det är ju riktige
en annan besiktningsman sa att man bara fick ha hölje på kabeln max 20 cm tror ja det va.
men som du säger så kan det variera.

Mvh Tobbe

Om ni inte är nöjda med vad besiktningsman säger, be om hänvisningen i standard eller elsäk.
Kan dom inte hänvisa så hävdar du att det är god elsäkerhetsteknisk praxis!
Har lyckat få bort några löjliga anmärkningar på det viset

Bra ide´det ska jag prova nästa gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.