4 418 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Korrekt inkoppling av köksbänkbelysning
Sida 1 av 2
Funderar på det korrekta sättet att koppla in köksbänkbelysning enligt elföreskrifter.
Flexröret mynnar ut direkt i underkant på väggskåpet och sedan är det max 20 cm till belysningen som är fäst under väggskåpet. Nu går tåtarna från flexröret direkt till armaturen. Är detta verkligen OK?
Flexröret mynnar ut direkt i underkant på väggskåpet och sedan är det max 20 cm till belysningen som är fäst under väggskåpet. Nu går tåtarna från flexröret direkt till armaturen. Är detta verkligen OK?
Skall man vara riktigt riktig så får man absolut inte lägga Fk i kanal om den går att öppna utan verktyg. inte heller höljet från en ekk är godkänt (har fått ombesiktning på det i jobbet) det ända som är rätt är att dra i en ekk i röret till dosan i väggen ( kulo får man inte dra i rör, om den inte är uppskalad den biten den går i röret) eller sätta en dosa och fortsätta med kabel.mikpa skrev:
OK det är säkert riktigt. Men just den regeln skulle jag nog tumma lite på, känns lite väl petigt för min del.
Däremot vet jag att det inte är tillåtet att dra kulo i rör, men jag har aldrig fått reda på varför. Någon som kan upplysa mej?
/Mikael
Alke skrev:
Nä det är inte anledningen. Vet faktiskt inte varför.
Du får dra kulo i rör om den är uppskalad.
Ekk & Eklk får du dra i ouppskalad, och med kabelfett på så går det dra långt.
Och skall man åter igen vara petig så får man heller inte använda Ekk Light utomhus. Den är inte UV beständig.
Ja visst funkar det!!! Jag gör ju så själv i jobbet!!!MrMagic skrev:
Eller så funkar ett VP12 rör utmärkt det blir ju desutom spikrakt och fullt godkänt.
Men en nitisk besiktningsman som inte går att tala vett med, det är som det är.
Mvh Tobbe
Erik_D skrev:
Han sa bara att det finns ingen kabel som ser ut så
och det är ju riktige
en annan besiktningsman sa att man bara fick ha hölje på kabeln max 20 cm tror ja det va.
men som du säger så kan det variera.
Mvh Tobbe