Japp i en båt, en liten familjeracer från 60-talet så att täcka för hålet känns bra. Hoppas det räcker med tejp.

T Trrttsch skrev:
Hoppas det räcker med tejp.
Jag tycker det låter som stor risk för slabb. Har du kollat med en bilskrot eller en större bilverkstad. Dessa borde ha massvis med skrotbatterier.

Eller hitta någon någorlunda passande plastkork från någon dryckesförpackning som du kan "limma" fast med lämplig fogmassa.

Om batteriet är +5 år och har haft öppen kork länge (och därmed en massa skit har kunnat nå ned i cellen) så skulle det kännas bättre med ett nytt batteri.

Kör i alla fall en urladdningsprov (efter uppladdning) med tex en bilstålkastare-lampa typisk 55 Watt, typisk H4 eller H7 och koppla in så att lampan lyser och då ta starttiden och börja den bli dålig sken inom någon eller ett par timmar så är batteriet rätt så rejält kass, och är det cellen utan lock som börja kännas varm och/eller bubblar och börja gasa så är det den som sätter gränsen, medans håller den 10 timmar och längre så är batteriet i bättre skick än vad det ser ut på fotona och håller den 15 timmar och längre är den nästan som ny i kapacitet...

ladda batteriet igen omedelbart efter testet om den visar sig ha bra kapacitet - annars till återvinningen.

X xxargs skrev:
Kör i alla fall en urladdningsprov
Eller så testar man bara om det duger till det man ska ha det till...

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så testar man bara om det duger till det man ska ha det till...
I en båt?? - i en bodelsbatteri kanske man kan labba med sådant men inte om den också skall klara av en motorstart.

Jag har aft bilbatteri som klarar en enda motorstart utan tecken på att den skulle vara dålig - sedan råkade jag köra fläkten i bilen utan att ha motorn igång i typ 5 minuter i väntan på någon - och sedan skulle starta, då var det så sopslut att jag fick ta hjälp av annans fordons batteri för att få igång bilen, trots att den normalt är lättstartad, men det fans inte ens ström att dra fram ankaret för startmotorn och det bara klickade och det hjälpte inte att vänta heller i förhoppning att det skulle återhämta sig.

hade nog mindre än 0,1% kvar av den ursprungliga batteriets kapacitet men det märktes inte vid korta och lätta starter. nu var förvisso batteriet över 10 år gammalt så det var kanske väntat att det till sist skulle ge sig en dag

X xxargs skrev:
I en båt??
Det finns båtar och båtar... Det är väl upp till TS att bedöma om ha anser driftsäkerheten viktig eller ej.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Äntligen fått tid att montera och provåka. Det gick hur fint som helst. Hittade inget lock som passade men har tejpat för hålet med eltejp. :-)

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Köp en 12.8V lifepo4. Bättre på alla vis
Edit: dock måste man välja en som är kompatibel med gamla generatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.