Hej!

Vi har en gammal racerbåt med utombordare som min far lämnade efter sig när han gick bort. Batteriet är ett Varta fritidsbatteri, gissar att det är bly. Har laddat det med en Ctek multi-laddare och allt ser bra ut. Grejen är att det ser ut att fattas ett lock till batterisyran eller vad det är. Har någon nån aning om hur jag löser det? Gaffatejp? Är det väldigt frätande det som är i hålet?

• Varta fritidsbatteri med en etikett som visar specifikationerna 12 V, 75 Ah, placerat på en flätad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varta fritidsbatteri med synliga poler och ett öppet hål utan lock, placerat på mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske du kan hitta ett batteri på återvinningen att ta ett lock från. Det är svavelsyra i. Den är frätande och det kan skvätta upp lite när man laddar så att det hamnar på utsidan. Så var noga med att inte få på kläderna eller några textilier du är rädd om. Det ser lite riskfyllt ut med mattorna det står på.

• Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag kollar kork på åvc till veckan.

Några vill ha batterier med korkar så man kan fylla på vatten i batteriet och få det att "hålla i evigheter".
Grejen är att första gången man lyfter en kork så rasar det ner smuts , vattnet blir elektriskt ledande och batteriet blir skrot.
Batterier utan korkar ska man ha.

Titta ned med ficklampa genom hålet och se om plattornan att det fins vätska klart över plattorna, plattorna ser fina ut utan en massa upplösta flagor, att det är varannan brunfärgad (mörk brunt) och blyfärgat platta utan en massa vita fläckar (av sulfatiserad bly), är det plattmos med massor av flagor av bly och blyoxid massa eller gråvita dito liggande på plattorna, trasiga skiljeväggar etc. så har batteriet överladdas länge och är invändigt sönderkorroderad. Om det går att ta ut högre ström ur denna så kan det plötligt bli stopp efter att någon blyledare smält av för att den blev för varm för att denna fått för liten area för att det nästan har frätt bort all metallisk bly run denna.

Och även om allt ser fint ut, gör en kapacitetsprov siktad på runt 8-10 timmars urladdningstid (10% i ström av batteriets nämnda Ah-tal) med lämplig last - dvs. drar runt 9-10 ampere när det är 100 Ah-batteri, 5-6 ampere vid 60 Ah-batteri, och når du inte mer än 5 timmar innan spänningen går under 10.8 Volt (det brukar dyka fort när det väl börjar) så är det bara 50% av batteriets kapacitet kvar och knappt lönt att fortsätta med denna, om du når 7-8 timmar så är batteriet att anses fortfarande dugligt.

ladda batteriet omedelbart efter urladdningsprovet.

B Bjober skrev:
Några vill ha batterier med korkar så man kan fylla på vatten i batteriet och få det att "hålla i evigheter".
Grejen är att första gången man lyfter en kork så rasar det ner smuts , vattnet blir elektriskt ledande och batteriet blir skrot.
Batterier utan korkar ska man ha.
Jag måste ha haft en himla tur på den tiden de flesta batterier såg ut så...jag kollade vätskenivån utan att batteriet blev skrot vare sig första, andra eller 20:e.gången jag tog bort locket.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
vattnet blir elektriskt ledande
Ett blybatteri innehåller svavelsyra som ska vara elektriskt ledande...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag letat på återvinningscentralen några gånger men tyvärr inte hittat någon kork. Kan man täta med gaffatejp eller något annat? Och är det 6 olika fack att fylla på eller räcker det att fylla i ett hål?

Batteriet fungerar utan korken eller med gaffatejp över. Men risken ökar att det skvätter ut svavelsyra.

Du bör fylla till indikerad nivå i alla celler.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Nu har jag letat på återvinningscentralen några gånger men tyvärr inte hittat någon kork. Kan man täta med gaffatejp eller något annat? Och är det 6 olika fack att fylla på eller räcker det att fylla i ett hål?
Det är 6 olika hål, varje cell är ~ 2 volt och batteriet består av 6 separata seriekopplade celler = 12 volt

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack! Då fyller jag alla celler och tejpar över. Blev bara fundersam på om limmet i tejpen skulle reagera dåligt med batterisyran eller om det ens skulle fästa.

T Trrttsch skrev:
Då fyller jag alla celler
En kontrollfråga. Vad tänker du fylla med och hur högt?

Med batterivatten 5 mm över enligt anvisning.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Med batterivatten 5 mm över enligt anvisning.
Då sover jag gott i natt. 😀 Blev lite orolig att du tänkte fylla proppfullt och ville bara kolla att det inte var så.

Men tänker du använda batteriet i en båt? Utan ett riktigt lock?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.