13 680 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Köra grävmaskin
Funderar på att köpa en egen grävmaskin för villabygget, men jag har inte kört en på 35 år och då var det i sandlådan. Är det svårt att lära sig hantera en hyfsat stor maskin? Behövs formell utbildning eller förarbevis?
Skall du gräva åt dig själv så går det bra. För vissa är det svårt att lära sig för andra går det lättare. Har du en egen maskin spelar det inte så stor roll om det tar lite längre tid. Blir det fel går det alltid att göra om utan att det kostar skjortan.
för mej tog det ca 1 veckas grävning (inte hela dagar) innan det började flyta på.. det var med en 28 tons maskin, dom riktigt små maskinerna är lite "sprättigare" och kvickare. det var för ca 15 år sedan, och nu i veckan provade jag en traktorgrävare och det satt hyfsat kvar i ryggmärgen
Det är inte svårt att lära sig, men det tar en god stund att bli riktigt bra. Det krävs ingen formell utbildning, men när jag jobbade som grävmaskinist för många år sedan krävdes utbildning och förarbevis för att få köra yrkesmässigt (bland folk på byggen) men det handlar det inte om här.
Det viktigaste tycker jag är att ta det försiktigt. Speciellt efter ett tag när folk tror att de fått kläm på det och börjar släppa på uppmärksamheten en aning är risken stor att svänga in en vägg, köra för nära en kant och välta, sabba ett träd, buckla till en hängränna eller gräva av en kabel. De bästa grävmaskinisterna enligt mitt tycke är de som är försiktiga bland folk och inte har sönder omgivningen.
Det viktigaste tycker jag är att ta det försiktigt. Speciellt efter ett tag när folk tror att de fått kläm på det och börjar släppa på uppmärksamheten en aning är risken stor att svänga in en vägg, köra för nära en kant och välta, sabba ett träd, buckla till en hängränna eller gräva av en kabel. De bästa grävmaskinisterna enligt mitt tycke är de som är försiktiga bland folk och inte har sönder omgivningen.
Man lär sig manövrera en grävmaskin fortare än man tror faktiskt, men för den skull ska man inte tro att man "kan" gräva.
Gräva en grop, plocka upp stenar osv. går rätt snabbt att lära sig. Problemet börjar väl snarare när man ska gräva t ex ett dike och ska hålla en plan botten och samtidigt ha känsla för att man får ett jämnt fall. Att planera ut fyllningsmassor på tomten och få det jämnt och snyggt med släntlutningar osv kan se ut som en barnlek för en yrkesman, men jag lovar, det kräver lite mer erfarenhet än man tror.
Köp ingen stor glappande, läckande monstermaskin som kräver stora ytor. Se snarare på en mindre maskin som du kommer att ha betydligt större nytta av sen om du behåller den efter huset är klart. En 5-tons maskin klarar av betydligt mer än man tror och en mindre maskin är mer hanterlig att serva. För sönder, det går det förr eller senare.
Gräva en grop, plocka upp stenar osv. går rätt snabbt att lära sig. Problemet börjar väl snarare när man ska gräva t ex ett dike och ska hålla en plan botten och samtidigt ha känsla för att man får ett jämnt fall. Att planera ut fyllningsmassor på tomten och få det jämnt och snyggt med släntlutningar osv kan se ut som en barnlek för en yrkesman, men jag lovar, det kräver lite mer erfarenhet än man tror.
Köp ingen stor glappande, läckande monstermaskin som kräver stora ytor. Se snarare på en mindre maskin som du kommer att ha betydligt större nytta av sen om du behåller den efter huset är klart. En 5-tons maskin klarar av betydligt mer än man tror och en mindre maskin är mer hanterlig att serva. För sönder, det går det förr eller senare.
jag hyrde en 2,2 tonnare med hydralskopa vid tillbyggnaden i våras. Det går snabt att lära sig. Men som ab-cd säger så när det gäller planing så tar det tid att lära sig.
Jag skulle nog funderat en gång till om det är till grunden för ett helt hus, lite tillbyggnad och gräva lite dränering mm lär man sig lätt och det är inte lika känsligt som hela stora villagrunden.
det kostar en slant att få det grävt men ibland så är man dumsnål.
Jag skulle nog funderat en gång till om det är till grunden för ett helt hus, lite tillbyggnad och gräva lite dränering mm lär man sig lätt och det är inte lika känsligt som hela stora villagrunden.
det kostar en slant att få det grävt men ibland så är man dumsnål.
Kolla denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/fyraaring-som-koer-graevmaskin.381584/
Tydligen på en 4-årings nivå att ratta en 30-tonnare
https://www.byggahus.se/forum/threads/fyraaring-som-koer-graevmaskin.381584/
Tydligen på en 4-årings nivå att ratta en 30-tonnare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan folk köra supercars på vägar?
Övrigt Off Topic -
Grävmaskin eller hjullastare?
Grund & Markarbeten -
Lägga dekorationssten runt huset, behöver det vara krångligt?
Grund & Markarbeten -
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Juridik -
Kan man hyra grävmaskin och köra utan att ha grävmaskin förarbevis
Grund & Markarbeten