Ska angöra en ny gräsmatta eftersom vi fått massa fyllnadsmassor som legat kvar och dödat den gamla gräsmattan. Planen är att ta bort det översta lagret och även skrapa av den gamla gräsmattan som ligger under (ett lager om ca 15 cm). Därefter kommer vi lasta upp all jordmassa på en lastbil vi hyrt.
Eftersom vi ska hyvla av vad jag tror är ca 40 kubik jord (lerjord), vilken maskin vore enklast att använda för detta? En grävmaskin eller hjullastare?
Har kört minde grävmaskin och hjullastare innan, men aldrig grävt av dessa jordmassor tidigare.
Ser ut så här på tomten nu.
Eftersom vi ska hyvla av vad jag tror är ca 40 kubik jord (lerjord), vilken maskin vore enklast att använda för detta? En grävmaskin eller hjullastare?
Har kört minde grävmaskin och hjullastare innan, men aldrig grävt av dessa jordmassor tidigare.
Ser ut så här på tomten nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan tvekan en grävmaskin med tiltrotator, större desto bättre 10-15 ton
Alla gånger en grävmaskin med förare. Går fort och blir bra.
Jag tror du fått svar gällande vilken maskin. Måste du du ta bort leran? Om det går skulle jag låta den ligga och bara lägga på ett nytt lager jord ovanpå.
Mitt råd är att hyra en "liten" minidumper också om ni skall flytta +40 kubik åt ena hållet och 10-15 kubik åt andra hållet.
Klicka här för att svara