6 969 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Köra gräsklipparen på sprit...
Hej igen.
Nu har det inte blivit något mer klippande sedan sist, har varit bortrest över helgen och ikväll har det bara regnat.
Har funderat en del över detta med att etanolen är aggressiv mot div plaster och metaller. Reagerar spriten ihop med syre eller är den aggressiv i sig? Tänker att om man nu är noggrann inför vinterförvaringen med att tömma ur tank och förgasare och blåsa torrt, och ev duscha in WD40 el likn i förgasaren som korrosionsskydd, så borde det ju klara sig... plasten vet man ju inte om den pallar i längden, det finns ju många olika sorter och egenskaper på dessa. Nu är ju detta ren överkurs för Svensson i allmänhet som Nonkan skrivit, och jag själv är ju lite motortokig, med betoning på tokig...
Hur är de småmotorer konstruerade som marknadförs speciellt som etanoldrivna, t ex Stigas RM-motorer? Vet du Nonkan om det är någon skillnad materialmässigt i bränslesystemet på dessa, eller är de bara "uppborrade" för att passa etanolens egenskaper?
Nu har det inte blivit något mer klippande sedan sist, har varit bortrest över helgen och ikväll har det bara regnat.
Har funderat en del över detta med att etanolen är aggressiv mot div plaster och metaller. Reagerar spriten ihop med syre eller är den aggressiv i sig? Tänker att om man nu är noggrann inför vinterförvaringen med att tömma ur tank och förgasare och blåsa torrt, och ev duscha in WD40 el likn i förgasaren som korrosionsskydd, så borde det ju klara sig... plasten vet man ju inte om den pallar i längden, det finns ju många olika sorter och egenskaper på dessa. Nu är ju detta ren överkurs för Svensson i allmänhet som Nonkan skrivit, och jag själv är ju lite motortokig, med betoning på tokig...
Om du vill vara 100% säker, kör slut på tanken, häll i 2dl alkylat och kör slut på det också. Har du förgasare med flottör gör som nonkan säger och töm den med bottenventilen. I USA finns "fuel stabilizer" som dom rekommenderar att man häller i etanolbensinen (E05) om man lämnar den i tanken mer än några veckor.
Inte så jätteinne på exakt vad som skiljer, men jag har för mig att det bara är uppborringen. Vi har som sagt inte jobbat med dessa motorer speciellt mycket eftersom vi undviker att sälja dem själva. De enda vi sett är garantireparationer från stormarknader, men där är det vanligaste problemet krokiga motoraxlar så de skrotar vi utan att kolla närmare 
Låter som att du har koll på vinterförvaring i alla fall, så då är det lugnt med den biten. Så läge man vet vad man håller på med och inte tycker att det är hela världen om en motor för några futtiga tusenlappar brakar ihop så kan man ju experimentera.
Stigas motorer är överlag ganska enkla, men de börjar få ordning på dem nu. Fråga vem som helst i branschen om vad han/hon tycker om Stigas motor anno 2005-2006 och du får en arg blick tillbaka
Skulle väl säga att de kvalitetsmässigt är bättre än B&S 500 serie (med den berömda plastförgasaren), men sämre än 600 och 700-serierna. Även Honda ligger långt före, men Stiga har ju bara gjort motorer några år så man ska väl ge dem en chans.
Låter som att du har koll på vinterförvaring i alla fall, så då är det lugnt med den biten. Så läge man vet vad man håller på med och inte tycker att det är hela världen om en motor för några futtiga tusenlappar brakar ihop så kan man ju experimentera.
Stigas motorer är överlag ganska enkla, men de börjar få ordning på dem nu. Fråga vem som helst i branschen om vad han/hon tycker om Stigas motor anno 2005-2006 och du får en arg blick tillbaka
Skulle väl säga att de kvalitetsmässigt är bättre än B&S 500 serie (med den berömda plastförgasaren), men sämre än 600 och 700-serierna. Även Honda ligger långt före, men Stiga har ju bara gjort motorer några år så man ska väl ge dem en chans.
Köper inte Stiga fortfarande motorer från den kinesiska tillverkarenStigas motorer är överlag ganska enkla, men de börjar få ordning på dem nu. Fråga vem som helst i branschen om vad han/hon tycker om Stigas motor anno 2005-2006 och du får en arg blick tillbaka
SUMEC-LINHAI, är verkligen Stiga isåfall delaktiga i tillverkningen?
Jag vet inte vilken kemisk reaktion som äger rum..., men iom att jag har testat Acrylplast's etanolresistens så har jag sett vad otroligt aggresiv etanol kan vara mot vissa material.Cinolin skrev:
Acryl, som lätt som en plätt motstår saltsyra och 2M NaOH (natriumhydroxid, lut), och andra hemskheter kan krackelera sönder totalt redan vid 20-30% etanol i vatten.
Det var viss skillnad mellan olika tillverkare, men ingen akrylplast klarade 40-50% etanol.
Stiga (eller GGP som det heter) specar väl vad dom vill ha (billiga motorer), sen vet jag inte i vilken fabrik de görs, mycket möjligt att det är den fabriken. Snöslungemotorerna görs i Tjeckien och på den senaste klipparmotorn vi tog hem stod det "made in England", men det är förmodligen bara slutmonteringen (och förhoppningsvis kvalitetskontroll).Peter2400 skrev:
Grejen med Kina är väl att man får exakt vad man betalar för (som alltid iofs). Stihl har en egen fabrik i Kina och det har aldrig varit några problem med deras grejer därifrån, men de är å andra sidan dyra för att vara Kina-tillverkade.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Det finns det, men poängen var att det hade vart intressant att se utfallet av modifieringen, hur länge kördes den på etanolen, kanske den gick sönder eller något annan som fick den att lämna in eller så kanske det lever vidare.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara