Hejsan!

Vår gamla Cylinda blev kass och slutade diska överkorgen. Dessutom luktade den lite bränt!
Så vi köpte en nästan ny Asko DW16 XL. Sjukt nöjd visade jag mitt fynd för frugan. Garanti kvar, men säljaren hittade inte kvittot! Suck.. aja..
Nu har vi haft maskinen i ett halvår och tror ni inte att den slutar spola rent i överslafarna, precis som förra maskinen! Ser att de två övre spolarmarna inte har roterat. Nere blir det rent. På en två år gammal "kvalitetsmaskin" från Asko. Trött blir man.

Aja. Jag googlade lite, såg att spolarmsväxlare ofta krånglar och lade den sedan på "mage" och började meka. Allt såg fint ut. Jag lyckades med blodiga knogar få ut spolarmsväxlaren genom den lilla bakluckan.
Nu har jag kört maskinen två gånger utan den roterande skivan som ska sitta i spolarmsväxlaren, så nu sprutar det ur alla armar konstant. Maskinen låter lite mer som en rallybil nu än förut, men inte så farligt. Och rent blir det! Vi är inte vana att se så rena glas.. fantastiskt!

Nu till frågan. Jag är ändå lite orolig.. kommer något hända? Kommer motorn brinna? Ge upp? Kommer vatten börja läcka?
 
  • Hand håller en demonterad vit spolarmsväxlare framför ett vardagsrum med leksaker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att man kanske övervarvar pumpmotorn, förkortar livslängden på den.
Och tappar spoltryck och sänker tvätteffekten. Kanske märks mest med riktigt ingrodd smuts...

Det är iaf vad som händer med bensinpumpen i en personbil när man byter till spridare/injektorer med högre flöde än vad pumpen är designad för.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gissar på att man kanske övervarvar pumpmotorn, förkortar livslängden på den.
Och tappar spoltryck och sänker tvätteffekten. Kanske märks mest med riktigt ingrodd smuts...

Det är iaf vad som händer med bensinpumpen i en personbil när man byter till spridare/injektorer med högre flöde än vad pumpen är designad för.
Tack för svaret, det låter vettigt. Jag hoppas att det du skriver är allt som händer. Frugan sade köp ny maskin med garanti denna gång, och jag tänkte att jag testar att öppna och meka lite med den innan skroten. Nu kanske vi kan leva med den ett tag till. Så länge jag inte gjort maskinen farlig på något sätt.

Funderar på att vara snäll mot maskinen och köpa ny växlare. Men vad jag förstått så kan det också vara kretskortet som det beror på. Och då blir det mer mek och pengar än jag vill lägga.
 

Bästa svaret

P
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Hejsan!

Vår gamla Cylinda blev kass och slutade diska överkorgen. Dessutom luktade den lite bränt!
Så vi köpte en nästan ny Asko DW16 XL. Sjukt nöjd visade jag mitt fynd för frugan. Garanti kvar, men säljaren hittade inte kvittot! Suck.. aja..
Nu har vi haft maskinen i ett halvår och tror ni inte att den slutar spola rent i överslafarna, precis som förra maskinen! Ser att de två övre spolarmarna inte har roterat. Nere blir det rent. På en två år gammal "kvalitetsmaskin" från Asko. Trött blir man.

Aja. Jag googlade lite, såg att spolarmsväxlare ofta krånglar och lade den sedan på "mage" och började meka. Allt såg fint ut. Jag lyckades med blodiga knogar få ut spolarmsväxlaren genom den lilla bakluckan.
Nu har jag kört maskinen två gånger utan den roterande skivan som ska sitta i spolarmsväxlaren, så nu sprutar det ur alla armar konstant. Maskinen låter lite mer som en rallybil nu än förut, men inte så farligt. Och rent blir det! Vi är inte vana att se så rena glas.. fantastiskt!

Nu till frågan. Jag är ändå lite orolig.. kommer något hända? Kommer motorn brinna? Ge upp? Kommer vatten börja läcka?
du har ju axlen kvar till skivan i växlaren och den kan läcka ner i maskinutrymmet (vanligast) en mer slutgiltig lösning är om det finns en adapter istället för växlaren till din maskin, men jag tror inte det gjordes någon enklare maskin, växlaren görs i kina och är inte speciellt dyr om du väljer att byta.

Växlarens uppgift egentligen är att spara energi genom att mindre mängd vatten tas in i maskinen. risken blir då att vattnet som finns inte räcker till båda spolarmarna med försämrat diskresultat.
man kan även tro att det blir för lite vatten (luft) igenom elementet och det då skulle överhettas eller nått.
 
P
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Tack för svaret, det låter vettigt. Jag hoppas att det du skriver är allt som händer. Frugan sade köp ny maskin med garanti denna gång, och jag tänkte att jag testar att öppna och meka lite med den innan skroten. Nu kanske vi kan leva med den ett tag till. Så länge jag inte gjort maskinen farlig på något sätt.

Funderar på att vara snäll mot maskinen och köpa ny växlare. Men vad jag förstått så kan det också vara kretskortet som det beror på. Och då blir det mer mek och pengar än jag vill lägga.
kretskorten görs åxå i kina och byts rätt ofta men i ditt fall tror jag mer på växlaren
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gissar på att man kanske övervarvar pumpmotorn, förkortar livslängden på den.
Och tappar spoltryck och sänker tvätteffekten. Kanske märks mest med riktigt ingrodd smuts...

Det är iaf vad som händer med bensinpumpen i en personbil när man byter till spridare/injektorer med högre flöde än vad pumpen är designad för.
skillnaden är att bränslepumpen är deplacerande och ger en given mängd bensin per varv.
disken har en impeller som vispar fram vatten med stort inre läckage
 
electroluxaren skrev:
kretskorten görs åxå i kina och byts rätt ofta men i ditt fall tror jag mer på växlaren
Är du ganska så säker på att det är växlaren? Vad baserar du detta på? Ser att den finns för 525 plus frakt och funderar nu.
Det är lurigt när man antingen kan köpa en ny lågbudgetmaskin för typ tre lök, köpa en ok gammal maskin för ca tusen och hoppas att den håller, låta Askon kämpa på utan växeltallrik, eller försöka laga med en del man inte är säker på är problemet. Vad hade du gjort?
 
P
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Är du ganska så säker på att det är växlaren? Vad baserar du detta på? Ser att den finns för 525 plus frakt och funderar nu.
Det är lurigt när man antingen kan köpa en ny lågbudgetmaskin för typ tre lök, köpa en ok gammal maskin för ca tusen och hoppas att den håller, låta Askon kämpa på utan växeltallrik, eller försöka laga med en del man inte är säker på är problemet. Vad hade du gjort?
är du nöjd med diskresultatet så gör inget mer
 
  • Gilla
lagomroligkille
  • Laddar…
Hej igen!
Maskinen gör fortsatt skinande rent, även på snabbprogrammet (en timme)! Kör numera bara på snabbprogrammet eftersom den som sagt låter lite mer som en rallybil än förut med min modifikation. Högre varv så man hör motorn jobba typ varannan-tredje sekund.

Men idag så testade jag att öppna maskinen när den väl kommit igång på riktigt och hällde i tre-fyra deciliter vatten. Då försvann motorljudet! Således var det som redan sagts här, för lite vatten för att driva tre spolarmar och motorn sög luft.

Jag kan ju fortsätta med detta, att vänta tills maskinen kört igång spolandet och tillsätta mer vatten.. men det vore ju trevligt om man kunde få den att suga in mer vatten från start. Går det att fixa på något hyfsat lätt sätt?
 
Dessutom tömmer den ju och fyller på på nytt efter ett tag. Och då får den för lite vatten och börjar låta igen.. jobbigt att behöva vara på sin vakt med extra vatten
 
Av någon anledning kom det större partiklar förbi filtersystemet som gjorde att skivan kilade fast. Du skulle kunna montera tillbaka skivan igen, för att slippa fylla på vatten inför varje program.

Den växlare du har i din maskin riskerar inte att göra sönder styrkortet på grund av läckage.
 
S scasi skrev:
Av någon anledning kom det större partiklar förbi filtersystemet som gjorde att skivan kilade fast. Du skulle kunna montera tillbaka skivan igen, för att slippa fylla på vatten inför varje program.

Den växlare du har i din maskin riskerar inte att göra sönder styrkortet på grund av läckage.

Då låter väldigt säker på att det beror på partiklar som låst skivan och inget annat. Är det för att det är en så pass ny maskin?

Jag testade visserligen att sätta tillbaka alla delar som den var från början, men tyckte inte att spolarmarna uppe verkade rotera. Dock var jag nog för ivrig med att öppna och kolla om de snurrat. Den kanske inte hade hunnit så långt i programmet ännu.


Andra stycket förstår jag inte riktigt.. menar du att styrkortet kan pajja på vissa maskiner för att växlaren inte fungerar korrekt? Kanske att det kan läcka minimalt runt plastaxeln nu när locket är borta, men kan inte tänka mig att det är många mikrodroppar då locket roterade och inte hade någon gummitätning runt axeln.
 
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Då låter väldigt säker på att det beror på partiklar som låst skivan och inget annat. Är det för att det är en så pass ny maskin?

Jag testade visserligen att sätta tillbaka alla delar som den var från början, men tyckte inte att spolarmarna uppe verkade rotera. Dock var jag nog för ivrig med att öppna och kolla om de snurrat. Den kanske inte hade hunnit så långt i programmet ännu.


Andra stycket förstår jag inte riktigt.. menar du att styrkortet kan pajja på vissa maskiner för att växlaren inte fungerar korrekt? Kanske att det kan läcka minimalt runt plastaxeln nu när locket är borta, men kan inte tänka mig att det är många mikrodroppar då locket roterade och inte hade någon gummitätning runt axeln.
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Då låter väldigt säker på att det beror på partiklar som låst skivan och inget annat. Är det för att det är en så pass ny maskin?

Jag testade visserligen att sätta tillbaka alla delar som den var från början, men tyckte inte att spolarmarna uppe verkade rotera. Dock var jag nog för ivrig med att öppna och kolla om de snurrat. Den kanske inte hade hunnit så långt i programmet ännu.


Andra stycket förstår jag inte riktigt.. menar du att styrkortet kan pajja på vissa maskiner för att växlaren inte fungerar korrekt? Kanske att det kan läcka minimalt runt plastaxeln nu när locket är borta, men kan inte tänka mig att det är många mikrodroppar då locket roterade och inte hade någon gummitätning runt axeln.
Växlaren byter position cirka varannan minut så du kanske var för snabb. Enklast för att se om växlaren fungerar är att ställa spolarmarna rakt och sedan låta maskinen gå en stund så ser man om positionen på armarna ändrats.

Min kommentar om styrkortet var ett svar på electroluxarens påstående om att kortet brukar gå sönder på grund av läckande växlare, vilket är sant på föregångaren till din växlare men inte i din maskin.
 
  • Gilla
lagomroligkille
  • Laddar…
P
S scasi skrev:
Växlaren byter position cirka varannan minut så du kanske var för snabb. Enklast för att se om växlaren fungerar är att ställa spolarmarna rakt och sedan låta maskinen gå en stund så ser man om positionen på armarna ändrats.

Min kommentar om styrkortet var ett svar på electroluxarens påstående om att kortet brukar gå sönder på grund av läckande växlare, vilket är sant på föregångaren till din växlare men inte i din maskin.
nä jag så skrev jag inte jag skrev att även styrkorten går sönder i dessa maskiner MEN i detta fallet mer troligt att det är växlaren!
Sedan har du helt rätt i att de plattformar som gjordes i Sverige riskerade kretskortsfel när vattnet rann igenom växlaren och kortslöt el anslutningen.
 
  • Gilla
lagomroligkille
  • Laddar…
P
S scasi skrev:
Av någon anledning kom det större partiklar förbi filtersystemet som gjorde att skivan kilade fast. Du skulle kunna montera tillbaka skivan igen, för att slippa fylla på vatten inför varje program.

Den växlare du har i din maskin riskerar inte att göra sönder styrkortet på grund av läckage.
ja eller så har växellådan rasat
 
  • Gilla
lagomroligkille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.