14 608 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Köra bevattningspump med Plejd/Kontaktor, tänker jag rätt?
Tja, är sugen på att kunna stänga av och på min bevattning från mobilen så jag kan vattna osv när jag jobbar.
tänkte köpa mig en plejd och en 230V kontaktor, tänker jag rätt i mitt lilla kopplingsschema?
Tänkte bara bryta fasen eller är det någon fördel med bryta nollan med i kontaktorn ?
Tacksam för alla svar och tips jag kan få.
tänkte köpa mig en plejd och en 230V kontaktor, tänker jag rätt i mitt lilla kopplingsschema?
Tänkte bara bryta fasen eller är det någon fördel med bryta nollan med i kontaktorn ?
jag brukar inte svara på såna här inlägg men om du inte är en elektriker så ring en sån hjälper dig med detS Stefan Bengt skrev:Tja, är sugen på att kunna stänga av och på min bevattning från mobilen så jag kan vattna osv när jag jobbar.
Du bryter inte nollan den är enbart byggling i plejdS Stefan Bengt skrev:Tja, är sugen på att kunna stänga av och på min bevattning från mobilen så jag kan vattna osv när jag jobbar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det finns inga regler om att man ska bryta nollan. Men om du har en flerpolig kontaktor så är det bara bra om nollan bryts också. Det bryter bort eventuella isolationsfel så att JFBn går att återställa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Nja, din bild är snällt sagt endast principiell. Den koppling man ser där bryter inte nollan. Men den kommer att styra pumpen. Praktiskt/fysiskt ska de inte kopplas så. Jag tänker då främst på alla skarvpunkter på apparaternas terminaler.
Bo.Siltberg skrev:
Ok, ser inte riktigt hur jag kunde kopplat det annorlunda? Såg på kontaktorn det var gynnsamt att koppla vidare från den istället för att använda wago.
får msn fråga hur du hade kopppat om du haft uppgiften framför dig? Gillar lärs mig nytt och bättre
tacksam för svar
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ett principiellt schema skulle jag rita så här, och när det är så här enkelt är det också nära en fysisk beskrivning.
Jag antar att du har en egen kapsling gemensam för både puck och kontaktor? Kontaktorn gör sig bäst på en DIN-skena. Det ska finnas DIN-skenefäste till Plejd också. Även om detta får plats i elcentralen så kommer det att se ut ungefär så här.
Även i mindre DIN-kapslingar brukar det finns N- och PE-plintar, så dessa använder man sig naturligtvis av för att undvika skarvar på apparaternas anslutningsterminaler. Fasledaren är ett undantag, och för en så här liten tillämpning kan man tillåta sig att den skarvas på kontaktorns terminal 1 för vidare matning av pucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du har en egen kapsling gemensam för både puck och kontaktor? Kontaktorn gör sig bäst på en DIN-skena. Det ska finnas DIN-skenefäste till Plejd också. Även om detta får plats i elcentralen så kommer det att se ut ungefär så här.
Även i mindre DIN-kapslingar brukar det finns N- och PE-plintar, så dessa använder man sig naturligtvis av för att undvika skarvar på apparaternas anslutningsterminaler. Fasledaren är ett undantag, och för en så här liten tillämpning kan man tillåta sig att den skarvas på kontaktorns terminal 1 för vidare matning av pucken.
Mycket snyggt tack för fin vägledning.Bo.Siltberg skrev:
Ett principiellt schema skulle jag rita så här, och när det är så här enkelt är det också nära en fysisk beskrivning.
[bild]
har en äldre central men tänkte köpa någon form av kopplingslåda med DIN skena och sätta bredvid centralen. Finns en uppsjö med olika lådor ser jag på marknaden så mina plintar sitter ju i gamla centralen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Vad menar du med att dina plintar sitter ju i gamla centralen? Även om de sitter kloss i kloss så tycker jag att man ska dra tre ledare mellan centralen och din nya kapsling, som schemat antyder. Du behöver en kapsling på minst 8 moduler och sådana har N/PE-plintar, t.ex
https://www.elbutik.se/product.html/minikapslingar-gamma-utvandig-ip30-i-plast?category_id=1868
Och arbetet är givetvis behörighetskrävande.
https://www.elbutik.se/product.html/minikapslingar-gamma-utvandig-ip30-i-plast?category_id=1868
Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med att dina plintar sitter ju i gamla centralen? Även om de sitter kloss i kloss så tycker jag att man ska dra tre ledare mellan centralen och din nya kapsling, som schemat antyder. Du behöver en kapsling på minst 8 moduler och sådana har N/PE-plintar, t.ex
[länk]
Okej förstår vad du menar, något sånt jag tänkt men såg kontaktorn byggde runt 90mm så det verkar inte gå, kanske finns mindre