15 887 läst ·
60 svar
16k läst
60 svar
Köpte hus med friskrivningsklausul och mögel i väggarna
"Vi lät också genomföra en så kallad utökad besiktning av den här fastigheten med hjälp av Anticmex. Jag har förstått att det framkom i den besiktningen att det fanns rötskador i huset och att en potentiell köpare uppmanades att låta en fackperson göra en fördjupad kontroll."
När kunskapsnivån är så låg att inte ens en besiktningsmans rapport ger en aning om att det kan finnas allvarliga fel, blir det svårt att få ett slut på såna här historier.Violina skrev:
Ahh. Anticimex. Husköparens värsta fiende efter hussvamp.Violina skrev:
Det förklarar ju en del. Är kanske inte helt och hållet köparnas fel då.
Har hört så många besiktningar och affärer där AC varit inblandade i som varit till skada för köparna att jag alltid avråder från det bolaget.
Är citat från någon av säljarna (eller dylikt) och om jag förstår ett annat citat från artikeln så verkar det som att (minst en av) säljarna arbetar inom byggbranschen..useless skrev:
I detta fallet känner jag att det verkligen är så att köparna får "skylla sig själva" de hade kunnat stoppa vid kontraktskrivningen och om jag förstått artikeln rätt har köparna dessutom fått infon från besiktningen (-arna?) innan kontraktskrivningen..
Var ju dock så att AC påpekat att det "inte står rätt till" med huset, och det krävdes vidare undersökning, men köparna ignorerade detta..Appendix skrev:
Förstår inte på vilket sätt AC skulle ha del i köparnas dåliga beslut?
OT,Appendix skrev:
"det är så stressigt att man kan ju inte kolla att grannen har friggebodar"
Nånannanismen är stark i detta landet. Att ta eget ansvar är jobbigt. Men det är ju bara en själv man råder efter.
Sen kan jag köpa att det är lite illa med en friskrivningsklausul som presenteras i sista minuten. Men jag tycker att i de annonser jag sett är det väldigt tydligt om det säljs med en sån klausul.
Nånannanismen! För mig nytt uttryck, det ska jag lägga på minnet.
Vi vet dels inte hur det är formulerat i protokollet.Violina skrev:
Sen är AC ökända för att sälja besiktningar som mer är till för att skydda säljarna än köparna.
Det är lätt att skylla på köparna. Men de är ju väldigt unga. Vad visste man själv om vad som kan hända med ett hus när man var i den åldern?
Här tycker jag att det finns brister — varför får man inte lära sig sånt i skolan?
Här tycker jag att det finns brister — varför får man inte lära sig sånt i skolan?
"Anticimex i sin överlåtelsebesiktning flaggade lite för att det fanns en risk för fukt i torpargrund och rötskada i en sidovind"Appendix skrev:
"långsidans översta stockar visade sig vara ruttna."
Båda två var I samma ålder som jag när jag köpte mitt hus..ricebridge skrev:
Han har dessutom en byggfirma..
Så så jävla oinsatta får man hoppas att de inte är?
Visserligen kan det ibland vara lite för hetsig stämning för att hinna undersöka ordentligt, det håller jag med om. Men att ordentligt förstå vad uttrycket "friskrivningsklausul" betyder är något man läser in sig på en gång och sedan förstår, vilket de uppenbarligen inte gjort.Q qvrk skrev:
Sedan så är det många som skriver att de varit skeptiska om de sett en bostad med både friskrivning och nyrenoverat. Det är inte så konstigt som det låter. Friskrivningsklausul är i stort sett praxis när säljaren själv inte bott i huset, så t.ex så fort det är en bank, Kronofogden eller ett dödsbo (dvs arvingar) som säljer.
"Mäklaren läste igenom alla punkter i kontraktet. Bara någon minut innan det var påskrivet fick vi veta det här med friskrivning. Det fanns ingen tid att tänka, säger husägaren till Expressen"
Detta är ju smått fånigt i hur de försöker framställa mäklaren som bov i detta. Att köparna inte hade ryggrad att i det läget säga "stopp och belägg, vi förstår inte kontraktet helt, ge oss tid att läsa på", är helt deras eget fel. Mäklare är dräggiga och oärliga nog som det är, vi ska inte börja anklaga dem för köpares brister bara för att.