65 633 läst ·
284 svar
66k läst
284 svar
Köpte hus i 2012 - Värsta året i mitt liv.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Joco_ skrev:Jag förstår att du gärna vill sätta dit dom, jag hade med all säkerhet känt likadant. Men om det nu är ett sådant ruffel och båg företag så tror jag inte att du har så mycket att hämta. Kan tänka mig att de hellre konkar eller rekonstruerar på något sätt, än att betala vite som vunnit laga kraft. Då står du ändå där med skulderna till ingen nytta och som lök på laxen så har du förlorat ännu mer tid,pengar och energi. Jag skulle försöka lägga energin på att blicka framåt med din familj istället.
Handelsbolag.
Hade inte fortsatt om det hade varit ett aktiebolag.
Gjorde ni ingen besiktning av huset innan ni köpte?
Enk Projektet skrev:
Jodå, vill du ha ett citat utav besiktningsmannen när han kom på återbesök då jag hade lite frågor till honom.
Jag: "Jag har fått veta att du har besiktat andra objekt från säljarna?"
Han: "Haha, ja men där va aldrig någon som köpte huset efter mina besiktningar eftersom det var så många fel."
Jag: ".....Varför nämnde du inte detta för mig?"
Han: *Rycker på axlarna* "Tänkte jag inte på."
.............................................................
Besiktningsman ska man välja själv och inte använda säljarens.......Stoppable skrev:Jodå, vill du ha ett citat utav besiktningsmannen när han kom på återbesök då jag hade lite frågor till honom.
Jag: "Jag har fått veta att du har besiktat andra objekt från säljarna?"
Han: "Haha, ja men där va aldrig någon som köpte huset efter mina besiktningar eftersom det var så många fel."
Jag: ".....Varför nämnde du inte detta för mig?"
Han: *Rycker på axlarna* "Tänkte jag inte på."
.............................................................
Jag antar att du menar rättsskydd ifrån hemförsäkringen och inte rättshjälp? Notera maxersättningen dock då den i vissa fall inte tillnärmelsevis räcker. Vinner ni så kan motparten tilldömas rättegångskostnaderna och då är det lugnt, bara motparten har pengar.Stoppable skrev:
Vem har nu anlitat om man får fråga? Tyvärr finns det i skåne några hyffsade men bara 1 riktigt riktigt kompetent entreprenadjurist men han tar sällan nya kunder numera, särskilt inte privatpersoner tyvärr.
Vill inte gå ut med namn än. Men det är ingen nobody om vi säger så.Lolle skrev:Jag antar att du menar rättsskydd ifrån hemförsäkringen och inte rättshjälp? Notera maxersättningen dock då den i vissa fall inte tillnärmelsevis räcker. Vinner ni så kan motparten tilldömas rättegångskostnaderna och då är det lugnt, bara motparten har pengar.
Vem har nu anlitat om man får fråga? Tyvärr finns det i skåne några hyffsade men bara 1 riktigt riktigt kompetent entreprenadjurist men han tar sällan nya kunder numera, särskilt inte privatpersoner tyvärr.
Rättsskydd precis. 20% är bättre än 100%
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Faran med det resonemanget är att om vi antar att dina möjligheter att få rätt är begränsade (vilket jag tyvärr tror, på det du tagit upp här). Då riskerar du att säljaren kör över dig en gång till, fast nu i rätten. Händer det så lär det ju inte kännas bättre.Stoppable skrev:
Om fler här i Sverige hade bråkat och gjort livet svårt för typer som TS verkar ha råkat ut för så är jag helt säker på att vi inte hade haft så mycket problem med fuskande hantverkare. Som det är nu så vet de att Svensson i allmänhet inte bråkar och driver sådana här fall vidare och därmed kan de ostört fortsätta med sin verksamhet. En sådan här process är förmodligen rätt så påfrestande även för företagaren och ger dålig publicitet osv..
Frågan är hur mycket du hade upptäckt om du anlitat din egna besiktningsman....
Tror att det är svårt att hänga besiktningsmannen.... dessa brukar vara bra på friskrivningar, betalade du för att få tillgång till protokollet? Annars så har du tyvärr inte så mycket att hämta där....
Säljarens besiktning är att betrakta som ett reklamblad....
Tror att det är svårt att hänga besiktningsmannen.... dessa brukar vara bra på friskrivningar, betalade du för att få tillgång till protokollet? Annars så har du tyvärr inte så mycket att hämta där....
Det var jag som anlitade besiktningsmannen men mäklaren rekommenderade honom till mig.Odjuret skrev:Frågan är hur mycket du hade upptäckt om du anlitat din egna besiktningsman....
Betalade nästan 9000kr för besiktningen.
Nä jag tror inte heller att man kan göra så mycket åt besiktningsmannen men detta är lite konstigt.
Dräneringen som fanns på huset innan vi dränerade om var bara ner till 30cm och det var takpapp.
Besiktningsmannen såg takpappen då det stack upp lite från väggen men han kommenterade inte det överhuvudtaget.
Säger en del om honom...