P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns faktiskt plats för att leva med rullstol i de flesta hus som inte är anpassade invändigt. Värre om det är stora nivåskillnader utvändigt.
Sånt har jag faktiskt tänkt på när det gäller vårt hus. Innan vi byggde till och fick en extra entré var det i praktiken omöjligt att ta sig in i huset med rullstol. Nu är det inte så längre. Vi skulle dock behöva montera en flack ramp vilket dock vore en baggis.

Jag har däremot inga som helst minnen av att det var ett krav för bygglovet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Du skriver om två olika saker. Avtalet säger att bilen skall gå igenom besiktningen, inte att de skall godkänna en icke trafikmässig bil. Det är alltså Transportstyrelsen som får se till att bilen är i rätt skick.
Samma med bygglovet. Kommunen säger att bygglovet kommer gå igenom, alltså får de fixa så att det blir verklighet. Det kan innefatta att vissa saker behöver åtgärdas av kommunen.
Bra att du upptäckte det uppenbara.
Dock har du tydligen missat själva poängen.
det kan vara lite pinsamt kamske.

A Arne_Planka skrev:
Denna byråkrati för en skitsak. Men så är det väl när man lever i en demokratur.

Varför skall myndigheter i detta fall lägga sig i hur folk har det inomhus? Jag kan förstå att man inte vill att huset rasar samman, men om en dörr är lite lägre än andra har de inte med att göra.
Handikappanpassning behövs om man är handikappad, inte om man inte är det. Blir man det får man väl fixa behövliga lösningar då. En förskola behöver tydligen inte vara handikappanpassad.

Om man är uteliggare så skiter myndigheterna i en, men nåde den som har ett fullt fungerande hem som inte till punkt och pricka följer någon idiotisk lag/förordning.

Sedan kan man undra över om syftet med lagstiftningen är att kommunen skall kunna tjäna pengar på byggloven.
Att man har kraven på som det brukar heta handikappanpassning. Det är naturligtvis dels för att spara pengar åt kommunen. pengar som kan gå till olika program för att hjälpa hemlösa. Men anpassningen finns där även för de boende. Jag lovar dig att om du hamnar i rullstol då skulle du vara tacksam för att kunna komma in på toalett och badrum.
Sen ska du få veta en sak. En hemlighet.
Men det är inte så att du helt plötsligt måste anpassa ditt hem. bara för att jävlas. Det är i samband med större ingrepp som kräver bygglov. då kommer dessa krav in i bilden.
Inte så hemskt tycker jag. Eller som vi lärt oss om man ändrar användning på byggnaden. En förskola har troligtvis större krav på sig när det gäller tillgänglighet. Dock vet jag inte hur det är med tillgänglighet och dusch.
Om nu kommunen har alla dessa krav som gäller alla kommuner. så var tror.du pengarna går till?
1. Personalfester på dyra ställen
2. kommunens verksamheter?

Du får väldigt gärna förklara var de hemlösa kom in i bilden? Eftersom dessa regler är Boverket som tagit fram. Dessutom så är som du skriver det en inkomst för kommunen..Om du tycker synd om uteliggarna så är det ingen som hindrar dig för att bjuda hem dem till dig.
Det finns många lagar som är idiotiska det beror på vem du frågar.
Själv inser jag att vi måste ha alla dessa regler och lagar

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så om du bryter båda benen och blir rullstolsburen två månader ska du få tag på en snickare med en dags varsel som anpassar huset under de fyra dagar du ligger på sjukhuset?

Sen behövs inte handikappanpassning, utan tillgänglihetsanpassning...

Vad grundar du det på? Förskolor behöver vara handikappanpassade till skillnad från bostäder som bara behöver bara vara tillgänglighetsanpassade.
Ett bra argument som folk inte begriper att tillgänglighets anpassning mycket väl kan gynna en själv

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det finns faktiskt plats för att leva med rullstol i de flesta hus som inte är anpassade invändigt. Värre om det är stora nivåskillnader utvändigt.
Så länge man inte behöver komma in på toaletten. Det är oftast dörröppningarna som är problemet.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Så länge man inte behöver komma in på toaletten. Det är oftast dörröppningarna som är problemet.
Nej, det är ofta inte ett problem alls, många rullstolar klarar tom 70cm öppningar, de är ca 67 i bredd. Jag har en god vän i rullle och vi har testat en del dörröppningar...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Själv inser jag att vi måste ha alla dessa regler och lagar
Det måste vi inte alls. Det går utmärkt att handikappanpassa sitt hus även om staten inte tvingar en att göra det. Alla har inte samma behov handikappanpassning, men i Sverige ska ju alla lida lika mycket. Alltså tvingar staten oss att lida lika mycket.

Det finns en bra term på engelska som beskriver den underliggande orsaken: nanny state.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Du skriver om två olika saker. Avtalet säger att bilen skall gå igenom besiktningen, inte att de skall godkänna en icke trafikmässig bil. Det är alltså Transportstyrelsen som får se till att bilen är i rätt skick.
Samma med bygglovet. Kommunen säger att bygglovet kommer gå igenom, alltså får de fixa så att det blir verklighet. Det kan innefatta att vissa saker behöver åtgärdas av kommunen.
Exakt så. De har åtagit sig vissa saker, det är deras jobb att fixa det.

A Arne_Planka skrev:
Handikappanpassning behövs om man är handikappad, inte om man inte är det. Blir man det får man väl fixa behövliga lösningar då. En förskola behöver tydligen inte vara handikappanpassad.
Det handlar om att handikappade inte ska hamna utanför samhället. De ska kunna bli hembjudna till folk, de ska kunna hitta bostäder osv.

T Troberg skrev:
Det handlar om att handikappade inte ska hamna utanför samhället. De ska kunna bli hembjudna till folk, de ska kunna hitta bostäder osv.
Det var faktiskt en synvinkel jag inte tänkt på själv! Ett bra argument! Jag har haft en mer egoistisk synvinkel. Det är bra om man råkar ut för en olycka.

P pmd skrev:
Det måste vi inte alls. Det går utmärkt att handikappanpassa sitt hus även om staten inte tvingar en att göra det. Alla har inte samma behov handikappanpassning, men i Sverige ska ju alla lida lika mycket. Alltså tvingar staten oss att lida lika mycket.

Det finns en bra term på engelska som beskriver den underliggande orsaken: nanny state.
Tror du på fullaste allvar att det skulle funka? Tror du att du vet om och när du råkar ut för en olycka? Eller att en av dina nya vänner sitter i rullstol? Ska du bygga om när du kommer hem från sjukhuset?
Du säger själv att du inte skulle anpassa om du inte måste. Tror du att du är den ända som Tänker på det sättet?

Nej, det är ofta inte ett problem alls, många rullstolar klarar tom 70cm öppningar, de är ca 67 i bredd. Jag har en god vän i rullle och vi har testat en del dörröppningar...
Tja mitt his byggt -59 har ganska smala dörröppningat Där skulle ingen rulle kommit fram. Å andra sidan skulle de ändå haft det svårt då toaletten skulle bli svår.den är precis så stor att man själv kan komma in sen är det fullt.

Det var faktiskt en synvinkel jag inte tänkt på själv! Ett bra argument! Jag har haft en mer egoistisk synvinkel. Det är bra om man råkar ut för en olycka.
Japp. En handikappad hamnar lätt socialt utanför i vilket fall, och att göra så att de flesta hem faktiskt har möjlighet att få besök underlättar.

Det kan vara krångligt ändå, jag har riggat en improviserad ramp för permobil med en gammal bänkskiva (det var bara över en hög tröskel, så inget dramatiskt skulle kunna gå fel). Men, sådant är lätt att fixa. Det är betydligt krångligare om gästen inte kan gå på toaletten, speciellt som han/hon kanske inte ens har riktig kontroll på de kroppsfunktionerna, för att inte snacka om hur psykiskt jobbigt det måste vara.

På samma sätt, det kan vara svårt nog att köpa bostad för oss som inte har handikapp. Genom dessa krav så ser man till att en skaplig andel av marknaden är tillgänglig för de som har handikapp.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Reflektion runt det, verkar inte vara några problem att packet numera ofta levereras till packet boxar helt utan handikappanpassning, där inte ens alla inom "normal" längd når översta raden.
Samtidigt som alla låsknappar vid dörrar osv numera verkar monteras i knähöjd för vuxna.

Med det inte sagt att handikappanpassning inte är viktigt, men hur det appliceras verkar minst sagt godtyckligt.

A ajn82 skrev:
Reflektion runt det, verkar inte vara några problem att packet numera ofta levereras till packet boxar helt utan handikappanpassning, där inte ens alla inom "normal" längd når översta raden.
Samtidigt som alla låsknappar vid dörrar osv numera verkar monteras i knähöjd för vuxna.

Med det inte sagt att handikappanpassning inte är viktigt, men hur det appliceras verkar minst sagt godtyckligt.
Då ska vara glad för att du inte delar ut post i gamla flerbostadshus. Där brevlådan i vissa sitter nästan i fothöjd. Andra ställen i huvudhöjd. Dessutom smalare öppning.

Det finns regler som berättar om dörrbredd
och och utrymme runt dörr.
Men höjden på strömbrytare och vägguttag är bara branchregler. Så inget man måste följa.

T Troberg skrev:
Japp. En handikappad hamnar lätt socialt utanför i vilket fall, och att göra så att de flesta hem faktiskt har möjlighet att få besök underlättar.

Det kan vara krångligt ändå, jag har riggat en improviserad ramp för permobil med en gammal bänkskiva (det var bara över en hög tröskel, så inget dramatiskt skulle kunna gå fel). Men, sådant är lätt att fixa. Det är betydligt krångligare om gästen inte kan gå på toaletten, speciellt som han/hon kanske inte ens har riktig kontroll på de kroppsfunktionerna, för att inte snacka om hur psykiskt jobbigt det måste vara..
På samma sätt, det kan vara svårt nog att köpa bostad för oss som inte har handikapp. Genom dessa krav så ser man till att en skaplig andel av marknaden är tillgänglig för de som har handikapp.
Du har faktiskt fått mig att tänka lite längre
när det gäller anpassningar. Jag blir nästan lite irriterad på mig själv att jag tänkte som att köpa bostad.
Du har erfarenhet av handikappade märker jag.
En kompis till mig satt i rullstol efter en olycka. Då fick man annan syn på svårigheterna med att ta sig fram.

Jag har kunnat förstå reglerna, jag har aldrig tänkt på att det är bara för statens skull. Utan om man själv skulle råka ut för något.
Jag ser en fördel att det finns allt finns på entre plan. Även om det inte är anpassat för rullstol så kan trappor ibland vara jobbiga.

Däremot skulle jag inte vilja några anpassnings regler hur som helst. Men gör man en större förändring då kan jag förstå det. Jag tycker att vissa regler ät lite väl strikta. Men det viktigaste är ändå dörrar. Jag kan tycka det är okej att ha badkar även om man ritade in en dusch. Ett badkar är i förhållande ganska lätt att flytta ut. Kan man snabbt återställa eller göra om något för handikappanpassning så är det okej. Men lätt innebär att det lätt ska kunna flyttas. Jag tycker det är okej. Eftersom om man själv eller anhörig blir med rulle så är det lätt att återställa. Men det brukar oftast finnas en förvarning. Har man vänner som sitter i. rullstol så hade man inte haft badkaret från första början.
Det handlar inte om några ombyggnationer för man fulat sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.