Bananskalare Bananskalare skrev:
Tur att vi inte pratar om någon extra kvm.
Det handlar om att fördela dessa kvm
Klart vi gör, om badrummet blir en kvadratmeter större och funktionen på övriga rum ska bevaras växer huset en kvadratmeter

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Klart vi gör, om badrummet blir en kvadratmeter större och funktionen på övriga rum ska bevaras växer huset en kvadratmeter
Vi kan börja med att konstatera att det är inte alls säkert att badrummet behöver bli 1kvm större. Allt beror på hur stort badrum du vill ha Sen handlar det om planering.
Så det blir kanske 0,5kvm större. Men vi säger 1kvm. Men huset blir inte större Med största sannolikhet kommer du inte märka det. Säg att du ska gör huset 1kvm större Tror du att du skulle märka det? om ytterväggen är 5m lång kan du flytta ut väggen 20cm Tror du att du märker den ökningen?

• Gilla
Skymag
  • Laddar…
P
Men är det en kostnad? Du förlorar inget.
Du har fortfarande kvar alla meter. Bygger du ett hus som är 100kvm och badrummet behöver bli 1kvm större än du tänkt Huset är fortfarande 100kvm Det har inte försvunnit något. Du har fått ett 1kvm större badrum. Är det så hemskt? Du tror att du förlorar 1kvm. Men om du slår ut på hela huset. Då blir det inte så mycket.
Det är kanske inte hemskt, men jag skulle inte själv få bestämma planlösningen för mitt hus. Jag tycker inte om att andra bestämmer vad jag ska göra med sånt som andra inte har med att göra.
Om vi nu skulle ha anpassningen frivillig. Hade du valt att anpassa ditt hus?
Ja, antagligen, men kanske inte precis exakt på det sätt som staten tycker att jag ska göra.
Alla är inte stöpta i samma form. Vi har alla olika önskemål om hur vi vill leva våra liv.

P
Det är du som låtsas att inte förstå. Det går inte att föra en vettig diskussion som spelar dum.
Försök. Var tålmodig om om du pratar med ett barn.

Eller är det kanske du som låtsas att inte förstå …?

P
Din åsikt är att staten ska ge f_n i ditt hus.
Njae. Staten ska förstås ställa krav på mitt husbygge så att bygget inte påverkar omgivningen på ett alltför negativt sätt.
Att det är bättre att skattebetalarna betalar för anpassningarna.
Nej, varför ska de göra det?

P
Vi kan börja med att konstatera att det är inte alls säkert att badrummet behöver bli 1kvm större. Allt beror på hur stort badrum du vill ha Sen handlar det om planering.
Så det blir kanske 0,5kvm större. Men vi säger 1kvm. Men huset blir inte större Med största sannolikhet kommer du inte märka det. Säg att du ska gör huset 1kvm större Tror du att du skulle märka det? om ytterväggen är 5m lång kan du flytta ut väggen 20cm Tror du att du märker den ökningen?
Om ökningen/minskningen inte märks, varför ska den då göras?

Jag tror jag märker det på slutpriset vid nybygge, Ja.
Sen kanske man ibland kan trolla med planlösningen så att den extra ytan tas någonstans där det bara varit döyta, och huset då inte behöver växa.

A ajn82 skrev:
Sen kanske man ibland kan trolla med planlösningen så att den extra ytan tas någonstans där det bara varit döyta, och huset då inte behöver växa.
Det är väl egentligen det handlar om? Att planera noggrant så man både får de utrymmen som krävs och de man vill ha.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag tror jag märker det på slutpriset vid nybygge, Ja.
Och du vill ha ett litet trångt badrum. Då förstår jag att det blir jobbigt. Men för de flesta andra blir det inte någon skillnad.

Om man tror att huset blir 1kvm mindre för att badrummet blir lite större.... Då har man ganska stora problem med storlek och plus och minus.
Där tänkte du till döyta vill du undvika

P pmd skrev:
Om ökningen/minskningen inte märks, varför ska den då göras?
Inte vet jag. Det är inte jag som börjat tala om kvm hit extra yta här.
Det finns vissa mått man måste uppfylla.
Jag gissar på Att det normala är att ytan inte förändras
Men om du vill ja toaletten som i tiny houses i Tokyo. Då kommer du bli grymt besviken

P pmd skrev:
Njae. Staten ska förstås ställa krav på mitt husbygge så att bygget inte påverkar omgivningen på ett alltför negativt sätt.

Nej, varför ska de göra det?
Betalar du din anpassning när den behövs istället? Lägg undan 100' På ett bra bra konto borde det bli ganska mycket pengar.

P
Betalar du din anpassning när den behövs istället? Lägg undan 100' På ett bra bra konto borde det bli ganska mycket pengar.
En del av den gör jag nog under bygget och en del medan jag bor i huset. Förmodligen gör jag en del vid behov också. Det går inte att förutsäga alla framtida behov.

P pmd skrev:
En del av den gör jag nog under bygget och en del medan jag bor i huset. Förmodligen gör jag en del vid behov också. Det går inte att förutsäga alla framtida behov.
Man måste tvinga folk. tyvärr.
Men det är egentligen ganska lite som staten kräver. Du får placera badrummet hur.du vill

P
Man måste tvinga folk. tyvärr.
Det är inte så lite förmätet att tro att man alltid vet bättre än andra.

P pmd skrev:
Det är inte så lite förmätet att tro att man alltid vet bättre än andra
Sanningen är trots allt dem att folk inte klarar den friheten. Se på dig själv, kan du se dig själv i spegeln och säga självklart skulle du följa alla regler. Men märks bara i den här tråden Att alla är inte för det
Jag själv säger så här jag känner mig ganska övertygad om det.

Staten tycker att det här är väldigt viktigt.
Störst sannolikhet är det pengar men även att tillgängligheten ökar
Staten är duktiga på att tro de är bättre än andra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.