24 792 läst ·
325 svar
25k läst
325 svar
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi kan börja med att konstatera att det är inte alls säkert att badrummet behöver bli 1kvm större. Allt beror på hur stort badrum du vill ha Sen handlar det om planering.A ajn82 skrev:
Så det blir kanske 0,5kvm större. Men vi säger 1kvm. Men huset blir inte större Med största sannolikhet kommer du inte märka det. Säg att du ska gör huset 1kvm större Tror du att du skulle märka det? om ytterväggen är 5m lång kan du flytta ut väggen 20cm Tror du att du märker den ökningen?
Det är kanske inte hemskt, men jag skulle inte själv få bestämma planlösningen för mitt hus. Jag tycker inte om att andra bestämmer vad jag ska göra med sånt som andra inte har med att göra.Bananskalare skrev:
Men är det en kostnad? Du förlorar inget.
Du har fortfarande kvar alla meter. Bygger du ett hus som är 100kvm och badrummet behöver bli 1kvm större än du tänkt Huset är fortfarande 100kvm Det har inte försvunnit något. Du har fått ett 1kvm större badrum. Är det så hemskt? Du tror att du förlorar 1kvm. Men om du slår ut på hela huset. Då blir det inte så mycket.
Ja, antagligen, men kanske inte precis exakt på det sätt som staten tycker att jag ska göra.Bananskalare skrev:
Alla är inte stöpta i samma form. Vi har alla olika önskemål om hur vi vill leva våra liv.
Njae. Staten ska förstås ställa krav på mitt husbygge så att bygget inte påverkar omgivningen på ett alltför negativt sätt.Bananskalare skrev:
Nej, varför ska de göra det?Bananskalare skrev:
Om ökningen/minskningen inte märks, varför ska den då göras?Bananskalare skrev:
Vi kan börja med att konstatera att det är inte alls säkert att badrummet behöver bli 1kvm större. Allt beror på hur stort badrum du vill ha Sen handlar det om planering.
Så det blir kanske 0,5kvm större. Men vi säger 1kvm. Men huset blir inte större Med största sannolikhet kommer du inte märka det. Säg att du ska gör huset 1kvm större Tror du att du skulle märka det? om ytterväggen är 5m lång kan du flytta ut väggen 20cm Tror du att du märker den ökningen?
Jag tror jag märker det på slutpriset vid nybygge, Ja.Bananskalare skrev:
Vi kan börja med att konstatera att det är inte alls säkert att badrummet behöver bli 1kvm större. Allt beror på hur stort badrum du vill ha Sen handlar det om planering.
Sen kanske man ibland kan trolla med planlösningen så att den extra ytan tas någonstans där det bara varit döyta, och huset då inte behöver växa.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Och du vill ha ett litet trångt badrum. Då förstår jag att det blir jobbigt. Men för de flesta andra blir det inte någon skillnad.A ajn82 skrev:
Om man tror att huset blir 1kvm mindre för att badrummet blir lite större.... Då har man ganska stora problem med storlek och plus och minus.
Där tänkte du till döyta vill du undvika
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Inte vet jag. Det är inte jag som börjat tala om kvm hit extra yta här.P pmd skrev:
Det finns vissa mått man måste uppfylla.
Jag gissar på Att det normala är att ytan inte förändras
Men om du vill ja toaletten som i tiny houses i Tokyo. Då kommer du bli grymt besviken
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En del av den gör jag nog under bygget och en del medan jag bor i huset. Förmodligen gör jag en del vid behov också. Det går inte att förutsäga alla framtida behov.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Sanningen är trots allt dem att folk inte klarar den friheten. Se på dig själv, kan du se dig själv i spegeln och säga självklart skulle du följa alla regler. Men märks bara i den här tråden Att alla är inte för detP pmd skrev:
Jag själv säger så här jag känner mig ganska övertygad om det.
Staten tycker att det här är väldigt viktigt.
Störst sannolikhet är det pengar men även att tillgängligheten ökar
Staten är duktiga på att tro de är bättre än andra