2 582 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Köptaktik
Sida 1 av 2
Objektet är ganska ovanligt. Stort, 100 år gammalt hus med lantligt läge och visst renoveringsbehov. Kräver något ovanlig köpare.
Utropspris 1.9 milj. Två veckor senare sänks det till 1.8 milj.
Vi åker på visning. Blir mycket intresserade.
Inga andra budgivare finns. Vi hävdar att fastigheten är mycket svårvärderad och bjuder 1.5 milj.
Mäklaren håller med ang vårderingssvårigheter. Säger att han velat ha utropspris 1.7 milj.
Säljaren går mycket motvilligt (mäklarens ord) med på 1.7 milj. Fortfarande inga andra budgivare och fortfarande svårt för oss att avgöra om priset är rimligt. Vi är intresserade men har inte i någon tidspress. Säljaren har viss tidspress pga familjeskäl
Hur bör vi agera? Pruta, buda, avvakta, besiktiga etc.
Tacksam för tips och erfarenheter
Utropspris 1.9 milj. Två veckor senare sänks det till 1.8 milj.
Vi åker på visning. Blir mycket intresserade.
Inga andra budgivare finns. Vi hävdar att fastigheten är mycket svårvärderad och bjuder 1.5 milj.
Mäklaren håller med ang vårderingssvårigheter. Säger att han velat ha utropspris 1.7 milj.
Säljaren går mycket motvilligt (mäklarens ord) med på 1.7 milj. Fortfarande inga andra budgivare och fortfarande svårt för oss att avgöra om priset är rimligt. Vi är intresserade men har inte i någon tidspress. Säljaren har viss tidspress pga familjeskäl
Hur bör vi agera? Pruta, buda, avvakta, besiktiga etc.
Tacksam för tips och erfarenheter
Ni har avlagt ett bud och bör avvakta säljarens reaktion. Mäklaren är skyldig att framföra alla avgivna bud till sin uppdragsgivare. Ni kan begära att mäklaren returnerar någon sorts svar.
I allt övrigt kan man spekulera och psykologisera hur mycket som helst i detta. All information om motparten och om objektet är värdefull för båda parter.
I allt övrigt kan man spekulera och psykologisera hur mycket som helst i detta. All information om motparten och om objektet är värdefull för båda parter.
Besiktat skulle jag ha gjort i å me att det är svårbedömt å Ni inte verkar tillräckligt kunniga för att lita på er själva (?) Ni har redan bjudit 1,5 så det finns ingen anledning att ändra om inte en besiktning visar på ännu sämre skick än Ni redan bedömt. Så länge ingen annan intresserad dyker upp och bjuder är det väl bara att vara kall och avvakta. Skulle det plötsligt dyka upp ett motbud efter att ingen varit intresserad under lång tid skulle jag vara mycket misstänksam mot det budet, är det mäklaren som trissar priset? eller säljaren med hjälp av nån kompis?
Tack för era tips. Såklart är det inte lätt att säga exakt hur man ska bete sig i en sådan här situation. Jag är rädd att vi är lite för intresserade för att vara kalla just nu.
Huset, tomten och uthuset stämmer exakt med vår kravspec. Det finns väldigt få liknande bostäder till salu och vi är mycket intresserade. Vi vill hitta ett hus inom ett år så vi har inte bråttom men vet samtidigt att det kan ta lång tid att hitta rätt objekt.
Motbudet är 1.7 miljbilly_baver skrev:
Vi är nog att betrakta som mer kunniga än medelköparen. Jag bedömer att huset är i gott skick. Stora poster som tak och uppvärmning är klara. Något eftersatt underhåll av ytskikt invändigt dock men det ser vi som en fördel för oss. Skulle dock inte göra en husaffär utan att först besiktiga det. Dessutom misstänker jag att en besiktning skulle anmärka på saker som kan medföra prisavdrag.Jan-Å skrev:
Huset har legat ute i ca 40 dagar och är inte särskilt svårbedömt vad gäller skicket, däremot svårvärderat pga läget både geografiskt och placering på tomten, nära en större väg. Mäklaren håller med om detta och har initialt föreslagit säljaren ett utropspris på 1.7 miljmaja317 skrev:
Lockande men kanske står vi för långt ifrån varandra för att köra den hårda stilen. Kan möjligen tänka oss att mötas på mitten. Det är inte fråga om vad vi har råd eller inte. Känns dock konstigt att höja vårt bud när ingen annan bjuder. Hittar vi ett annat hus riskerar säljaren att det tar lång tid innan en ny köpare dyker upp.niblom skrev:
Huset, tomten och uthuset stämmer exakt med vår kravspec. Det finns väldigt få liknande bostäder till salu och vi är mycket intresserade. Vi vill hitta ett hus inom ett år så vi har inte bråttom men vet samtidigt att det kan ta lång tid att hitta rätt objekt.
Sluta tjafsa, och slå till på 1,6 Mkr! Ofta når man en bit längre genom att kontakta säljaren personligen, och skriva kontrakt på en bordduk. Jag fick intrycket att ni stått och velat med mäklaren enbart, och att ni öht ännu inte hade avhört säljarens egen åsikt.
ALLA köp är resultatet av en för dum köpare och en lika dum säljare. Men om ni har redan sett ett stort antal objekt i trakten har ni troligen en ganska god uppfattning om vad man får för pengarna på en öppen marknad. Att just denna affär tillfälligt har fastnat kan vara en tillfällighet som kanske inte upprepar sig i vår när säljaren ökar aktiviteten.
ALLA köp är resultatet av en för dum köpare och en lika dum säljare. Men om ni har redan sett ett stort antal objekt i trakten har ni troligen en ganska god uppfattning om vad man får för pengarna på en öppen marknad. Att just denna affär tillfälligt har fastnat kan vara en tillfällighet som kanske inte upprepar sig i vår när säljaren ökar aktiviteten.
Slå till, javisst... inget tjafsande här intebilly_baver skrev:Sluta tjafsa, och slå till på 1,6 Mkr! Ofta når man en bit längre genom att kontakta säljaren personligen, och skriva kontrakt på en bordduk. Jag fick intrycket att ni stått och velat med mäklaren enbart, och att ni öht ännu inte hade avhört säljarens egen åsikt.
Allt beror ju på hur mycket Ni vill ha just det här huset och hur bråttom det är. Inget hindrar att Ni så småningom köper huset för ett högre pris än vad Ni budat nu men finns ingen annan intresserad är det som jag ser det ingen panik med att bjuda över sej själv. Är Ni så pass kunniga och har koll på marknaden så vet Ni vad det är värt, det kan ha ett värde att faktiskt meddela säljaren detta och poängtera att Ni är intresserade av att köpa men inte till nåt överpris. Samtidigt vet man inte hur säljare reagerar, att lägga ut huset till försäljning med ett begärt pris som är högre än mäklaren rekommenderar efter sin värdering ger intryck av en säljare som antingen inget begriper eller som har behov av att sälja till ett pris som styrs av nåt annat. Vårt första hus köpte vi av en familj i rejält ekonomiskt trångmål men deras enda chans att undvika konkurs och att huset hamnade hos kronofogden var att få det pris dom begärde, dom tjänade inte nåt på att sälja till ett lägre pris utifrån att dom ändå skulle tvingas till personlig konkurs pga skulderna i så fall. Vi valde att köpa för lite mer hellre än att vänta ett antal månader och slåss om huset på en fogdeauktion. Kan ju va nåt sånt som styr säljarens agerande för normalt följer man väl mäklarens bedömning.
...eller helt enkelt inte tycker det är värt att sälja för ett lägre pris.Jan-Å skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men om man antar att mäklaren har skaplig koll på marknadsläget. Han har föreslagit ett utropspris på 1,7. Framförallt när det gäller objekt som är svårvärderade (=Inte 300 personer på första visningen) så är det mer regel att priset går ner lite efter utrop.
Då låter det som mäklaren har trott att rätt pris ligger i spannet 1,5 - 1.65.
Då låter det som mäklaren har trott att rätt pris ligger i spannet 1,5 - 1.65.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om det är det huset som ni vill ha så skulle jag nog ha gått upp i pris lite:
Säg att ni är beredda att ge 1.55 - 1.6 miljoner om inget stort framkommer vid besiktningen...
Tänk på att 100 000 kr är iaf 5-7 månaders drift troligen för säljaren (fast han kanske är pressad att sälja av andra skäl innan dess iof)
/K
Säg att ni är beredda att ge 1.55 - 1.6 miljoner om inget stort framkommer vid besiktningen...
Tänk på att 100 000 kr är iaf 5-7 månaders drift troligen för säljaren (fast han kanske är pressad att sälja av andra skäl innan dess iof)
/K
Intressanta synpunkter...
Orsaken till fsg är separation. Vi vet inte mer än så. Dock vet jag vad säljaren betalt för huset för 12 år sedan. Mindre än hälften av deras motbud.
Nästan alla önskemål/drömmar i detta fallet stämmer med vår kravspec, och det är mycket ovanligt.
Orsaken till tvekan är att huset ligger i ett mycket litet samhälle, i ett tämligen oattraktivt område, nära en större väg och medför lång arbetspendling för mig.
Att det ligger i ett litet samhälle är inget problem i och för sig, men det gör det svårt att hitta jämförelseobjekt. Fastighetstypen är ganska ovanlig. Är jämförelse av K/T-värde oavsett fastighetstyp ett sätt att värdera? K/T = 1,83
Att det ligger nära en större väg är ett stort minus, som min sambo dock inte bryr sig mycket om trots att vi har många små barn
Lösningen blir bullerplank, staket och/eller stängsel...osv. Dock bör ju detta påverka priset.
Pendlingen är kanske i längsta laget och såklart inte att föredra, men jag får bilersättning från min arbetsgivare. På sikt blir det nog flytt av arbetsplats...
Ingen annan köpare finns ännu...
Orsaken till fsg är separation. Vi vet inte mer än så. Dock vet jag vad säljaren betalt för huset för 12 år sedan. Mindre än hälften av deras motbud.
Nästan alla önskemål/drömmar i detta fallet stämmer med vår kravspec, och det är mycket ovanligt.
Orsaken till tvekan är att huset ligger i ett mycket litet samhälle, i ett tämligen oattraktivt område, nära en större väg och medför lång arbetspendling för mig.
Att det ligger i ett litet samhälle är inget problem i och för sig, men det gör det svårt att hitta jämförelseobjekt. Fastighetstypen är ganska ovanlig. Är jämförelse av K/T-värde oavsett fastighetstyp ett sätt att värdera? K/T = 1,83
Att det ligger nära en större väg är ett stort minus, som min sambo dock inte bryr sig mycket om trots att vi har många små barn
Pendlingen är kanske i längsta laget och såklart inte att föredra, men jag får bilersättning från min arbetsgivare. På sikt blir det nog flytt av arbetsplats...
Ingen annan köpare finns ännu...
Man brukar ju dra till med klyschan att man kan ändra på allt förutom läget. Känner du i maggropen att vägen blir ett bekymmer så skulle jag ha lite is i magen. Jag pendlar själv långt med bil till jobbet och för att flytta ännu längre bort så skulle ett hus verkligen behöver "bocka för alla rutor" på drömspecen, är att bo i just det "Huset" värt att förlora X timmar varje vecka från att vara med familjen, etc.