3 446 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Köpt tomt - hur deklarerar jag
Köpte 1:a juli 2017 en tomt, dock ser jag inget kring den på deklarationen. Har inte börjat bygga på tomten än, utan det kommer ske i år.
Hur ska denna deklareras i skatteverkets deklaration? Ringde Skatteverket nyss och de visste inte (?!) utan hon rekommenderade mig att lämna en notis under Övriga uppgifter, eller ringa lantmäteriet och fråga dem.
Hur ska denna deklareras i skatteverkets deklaration? Ringde Skatteverket nyss och de visste inte (?!) utan hon rekommenderade mig att lämna en notis under Övriga uppgifter, eller ringa lantmäteriet och fråga dem.
Det kanske är annorlunda när man köper en tom tomt, men vi köpte ett ganska nybyggt hus, och jag vill minnas att det var först när det var 5 år gammalt som det började dyka upp i deklarationen.
Har för mig att man slipper fastighetsskatt de första 5 åren.
Har för mig att man slipper fastighetsskatt de första 5 åren.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Den som äger en fastighet/tomt vid årets ingång är normalt den som ska betala fastighetsskatt eller dito avgift. Köpte du tomten i juli 2017 blir du skattskyldig fr o m 2018 och deklarerar innehavet första gången 2019. Ergo: Du behöver inte skriva något i årets deklaration.
Klicka här för att svara