14 267 läst ·
51 svar
14k läst
51 svar
Köpt ny bil, känner mig lurad.
Hur kommer det sig att alla är så hatiska mot säljaren?
Om det är beställt navigation på en ny bil i efterhand då det inte gick att beställa från fabrik får troligtvis åf:s verkstad montera in den.
När säljaren går till verkstan säger dom att det inte finns någon originalprodukt att montera varpå säljaren går till sin bilstereokontakt och frågar. Denne råkar ha en pioneer liggande, utgången men som funkar. Kunden har inte specat mer än att han vill ha nav med skärm. Enheten kostar som ni säger 9000:- på nätet, säljaren får betala 10-12, gps-antenn, riva klädsel inne i bilen, dra kablar till antenn bak, rattstångsmodul, zgw, styrdon för larm etc kan tar kanske 4-5 timmar x 1000-1500:-/timme + moms.
Troligtvis har säljaren inget med på en sån installation utan gör den för att kunden ska bli nöjd.
När sedan säljaren hör på kunden att han inte är nöjd och då ser till att fixa en bättre enhet, då tycker jag att han har gjort ett fantastiskt bra jobb.
Inte sant?
Om det är beställt navigation på en ny bil i efterhand då det inte gick att beställa från fabrik får troligtvis åf:s verkstad montera in den.
När säljaren går till verkstan säger dom att det inte finns någon originalprodukt att montera varpå säljaren går till sin bilstereokontakt och frågar. Denne råkar ha en pioneer liggande, utgången men som funkar. Kunden har inte specat mer än att han vill ha nav med skärm. Enheten kostar som ni säger 9000:- på nätet, säljaren får betala 10-12, gps-antenn, riva klädsel inne i bilen, dra kablar till antenn bak, rattstångsmodul, zgw, styrdon för larm etc kan tar kanske 4-5 timmar x 1000-1500:-/timme + moms.
Troligtvis har säljaren inget med på en sån installation utan gör den för att kunden ska bli nöjd.
När sedan säljaren hör på kunden att han inte är nöjd och då ser till att fixa en bättre enhet, då tycker jag att han har gjort ett fantastiskt bra jobb.
Inte sant?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Fanns ju inte mycket att speca. Det fanns ju bara en typ av navigation enligt broschyren som säljaren visade.
//Patrik
//Patrik
Därför att det enligt TS inte gick till på det sättet du beskriver. Bilen var ju redan från början beställd med navigatorn som extrautrustning. TS tror med all rätta att det handlar om Mitsubishis officiella extrautrustning, som finns i katalogen till det pris som överenskommits.lapower skrev:
Klart det blir dyrare om ÅF skall riva ner halva bilen för att eftermontera navigatorn än om fabriken hade monterat den. Det blir dessutom aldrig lika bra. Är det då OK för ÅF att välja en enklare navigator är "märkesnavigatorn" för att kompensera för installationskostnaden? Märkesverkstaden har väl dessutom tillgång till alla originaldelar även för eftermontering?
Om man beställer en ny bil och väljer den originalutrustning som anges i deras officiella broschyrer och på deras hemsida så måste väl även du fatta att det är den utrustning man förväntar sig.lapower skrev:Hur kommer det sig att alla är så hatiska mot säljaren?
Inte sant?
Så går det till hos alla andra bilmärken åtminstone. Jag har då aldrig fått annat än den av tillverkaren specad utrustning när jag beställt ny bil.
Titta i deras broschyr, finns länkad till i tidigare inlägg här i tråden. Och kom gärna sen med kommentarer om hur du får detta till att man ska installera en billig icke original utrustning.
Köpte 2 utställningsbilar, med samma kulör, 4 veckor efter att nya årsmodellen kommit in. Lyckades pruta riktigt bra på priset. Dagen efter ringer säljaren o berättar att min bil råkat bli dubbelbokad/såld men att det fanns andra bilar med annan färg att välja bland. Lyckades med konststycket att få en likadan bil med samma kulör men i den nyare årsmodellen. Eftersom jag då fick vänta två månader fick jag också ett set med tjusiga resväskor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu är skärmen bytt och jag är helnöjd! Det var inte en likadan skärm som i broschyren denna gången heller, utan dom hade satt in en Pioneer AVIC F-930BT med 6,1 tums skärm istället. Men det blev jag jätteglad för pga. att jag börjat tvivla på att det verkligen skulle gå att streama Spotify till deras ordinarie skärm! Så nu finns alla funktioner och 6,1 tum duger absolut för mig. Bråkar inte om 1 tum...
Det är så skönt att kunna starta Spotify i mobilen och sedan få in artist och låt i skärmen och kunna byta låt på knapparna på ratten! Helt fantastiskt skönt att slippa trassla med kablar och upp med mobilen för att byta låt!
Här är en bild på hur det ser ut nu:
Tack verkligen för att hjälp!
//Patrik
Det är så skönt att kunna starta Spotify i mobilen och sedan få in artist och låt i skärmen och kunna byta låt på knapparna på ratten! Helt fantastiskt skönt att slippa trassla med kablar och upp med mobilen för att byta låt!
Här är en bild på hur det ser ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack verkligen för att hjälp!
//Patrik
Klicka här för att svara