14 267 läst ·
51 svar
14k läst
51 svar
Köpt ny bil, känner mig lurad.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På den som sitter i så står det att den passar i de flesta bilar med en 2-DIN-plats.
Kollar man på denna värsting som länkades tidigare i tråden så står det att den är kompatibel med alla bilar som har en 2-DIN-plats. Alltså borde väl den funka i bilen? Då borde det ju inte vara någon omöjlighet med att få i original-navigationen heller, kan jag tycka.
Kollar man på denna värsting som länkades tidigare i tråden så står det att den är kompatibel med alla bilar som har en 2-DIN-plats. Alltså borde väl den funka i bilen? Då borde det ju inte vara någon omöjlighet med att få i original-navigationen heller, kan jag tycka.
Spelaren du fått är en eftermarknadsprodukt. Bilden (maskinen från Rockford Fosgate) är modellanpassad till din bil, om den nu finns(?). Jag kan tänka mig att denna produkt är tänkt för USA-marknaden då Rockford Fosgate är stora där och tidigare inte haft europeisk FM-radio.
Det du skriver om i texten:
Informationsdisplay med bland annat väg- och trippmätare,
genomsnittsfart, momentan och genomsnittlig
bränsleförbrukning, återstående körsträcka (vad avser
bränsletillgången), motortemperatur, yttertemperatur m.m.
Personlig inställning av vissa funktioner fjärrstyrning
av centrallås, halvljusautomatik, blinkers, torkarautomatik,
innerbelysning.
...brukar väldigt sällan kopplas in till en eftermarknadsprodukt som inte kommer med integrations-kit till den specifika modellen. Här har du utlovade funktioner som med största sannolikhet inte fungerar.
En lösning, om du vill behålla bilen är att montera en annan enhet. Eftermarknaden har en lägre prisnivå en fabriksmonterad utrustning och ger tex ett märkbart bättre ljud för minde pengar. Ibland på bekostnad av integration men inte alltid.
PS: Experterna på detta hittar du på www.bilstereoforum.se
Det du skriver om i texten:
Informationsdisplay med bland annat väg- och trippmätare,
genomsnittsfart, momentan och genomsnittlig
bränsleförbrukning, återstående körsträcka (vad avser
bränsletillgången), motortemperatur, yttertemperatur m.m.
Personlig inställning av vissa funktioner fjärrstyrning
av centrallås, halvljusautomatik, blinkers, torkarautomatik,
innerbelysning.
...brukar väldigt sällan kopplas in till en eftermarknadsprodukt som inte kommer med integrations-kit till den specifika modellen. Här har du utlovade funktioner som med största sannolikhet inte fungerar.
En lösning, om du vill behålla bilen är att montera en annan enhet. Eftermarknaden har en lägre prisnivå en fabriksmonterad utrustning och ger tex ett märkbart bättre ljud för minde pengar. Ibland på bekostnad av integration men inte alltid.
PS: Experterna på detta hittar du på www.bilstereoforum.se
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Okej, så den ska alltså vara speciellt gjord för just denna bilmodellen kanske?
Här finns den, men går man in från google så står det att den är "arkiverad". Vad menar dom? Att den är utgången eller?
http://www.pioneer.eu/se/products/archive/AVIC-F320BT/page.html
Det jag skrev i inlägget tidigare om 2-DIN-plats. Säger det dig något?
Okej, så det är alltså funktioner som jag troligtvis inte hade haft ändå med den "riktiga" skärmen?
Du menar att låta dom återmontera radion och sedan köpa grejer själv eller?
Här finns den, men går man in från google så står det att den är "arkiverad". Vad menar dom? Att den är utgången eller?
http://www.pioneer.eu/se/products/archive/AVIC-F320BT/page.html
Det jag skrev i inlägget tidigare om 2-DIN-plats. Säger det dig något?
Okej, så det är alltså funktioner som jag troligtvis inte hade haft ändå med den "riktiga" skärmen?
Du menar att låta dom återmontera radion och sedan köpa grejer själv eller?
Klart du ska ha det du beställt. Dom får fixa det helt enkelt. I värsta fall så får dom ge tillbaka de 19.000 som du betalat extra för GPS:sen. Det blir nog billigast för dem och det borde de godta.
Säljer dom en GPS för 19.000 och har en bild på endast en GPS i tillbehörskatalogen ska det vara den om dom inte säger något annat.
Kanske kan få lite mer råd här:
http://www.konsumentverket.se/Vara-...andlare/Efter-kopet/Fel-och-befintligt-skick/
Säljer dom en GPS för 19.000 och har en bild på endast en GPS i tillbehörskatalogen ska det vara den om dom inte säger något annat.
Kanske kan få lite mer råd här:
http://www.konsumentverket.se/Vara-...andlare/Efter-kopet/Fel-och-befintligt-skick/
Det är en äldre modell från Pioneer som är utgången. En sådan hade jag inte velat ha i en helt ny bil.Patrik_Hed skrev:Okej, så den ska alltså vara speciellt gjord för just denna bilmodellen kanske?
Här finns den, men går man in från google så står det att den är "arkiverad". Vad menar dom? Att den är utgången eller?
[länk]
Det jag skrev i inlägget tidigare om 2-DIN-plats. Säger det dig något?
Okej, så det är alltså funktioner som jag troligtvis inte hade haft ändå med den "riktiga" skärmen?
Du menar att låta dom återmontera radion och sedan köpa grejer själv eller?
2-DIN är ett standardformat för bilstereos/navigation (dubbel-din). Inte många biltillverkare kör standard längre, alla ska ha sina specialanpassade mittkonsoller nuförtiden.
Citatet kommer från dig och är från tillbehörskatalogen. Där får man klart intrycket av att detta är funktioner som betyder att enheten är anpassad till just din bilmodell och därför motiverar priset. Rockford Fosgate har alltså tillverkat en maskin som integrerar med din bilmodell. Pioneeren du länkar till är det inte.
För att man ska kunna häva ett bilköp så måste misstaget vara väsentligt eller liknande vill jag minnas. Jag tvivlar på att en missuppfattning om ett tillbehör är grund för hävning annat än via goodwill.
Det är ett alternativ att be om en rejäl rabatt och ta bilen helt utan stereo/navigation. Lägg pengarna på eftermarknaden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Okej, ja det känns ju inte helt kul!Mainstream skrev:Det är en äldre modell från Pioneer som är utgången. En sådan hade jag inte velat ha i en helt ny bil.
2-DIN är ett standardformat för bilstereos/navigation (dubbel-din). Inte många biltillverkare kör standard längre, alla ska ha sina specialanpassade mittkonsoller nuförtiden.
Citatet kommer från dig och är från tillbehörskatalogen. Där får man klart intrycket av att detta är funktioner som betyder att enheten är anpassad till just din bilmodell och därför motiverar priset. Rockford Fosgate har alltså tillverkat en maskin som integrerar med din bilmodell. Pioneeren du länkar till är det inte.
För att man ska kunna häva ett bilköp så måste misstaget vara väsentligt eller liknande vill jag minnas. Jag tvivlar på att en missuppfattning om ett tillbehör är grund för hävning annat än via goodwill.
Det är ett alternativ att be om en rejäl rabatt och ta bilen helt utan stereo/navigation. Lägg pengarna på eftermarknaden.
Ja, tydligen ska det ju inte gå att välja navigation längre egentligen till denna modellen, så betyder ju det att dom inte har någon specialbyggda för denna modellen. Men eftersom dom ändå fått i en så borde det vara ju vara enligt dubbel-DIN -standarden i bilen. Då tycker ju jag att en ny modell enligt standarden från Pioneer också borde funka.
Kan ju fråga vad en sådan skulle kosta i så fall..
Okej, ja det är väl risk för att det är så.
Hur pass omständigt är det att eftermontera själv (lämna in någonstans)? Sparar dom någon GPS-antenn eller dyl, kablar osv eller tar dom troligtvis bort allt?
Be dem sätta in en som motsvarar specen så långt det går.
Sen skall du ha rabatt motsvarande värdet av de funktioner du inte fått plus lite för strulet de stält till för dig.
Det hade iaf varit min utgångspunkt.
Sen skall du ha rabatt motsvarande värdet av de funktioner du inte fått plus lite för strulet de stält till för dig.
Det hade iaf varit min utgångspunkt.
Det hade så klart varit bättre om det stod Mitsubishi Multi Communication System (MMCS) i kontraktet men samtidigt finns det bara ett navigationsalternativ i tillbehörskatalogen så det är underförstått.
Det verkar som återförsäljaren kört en fuling och eftermonterat en navigation för 9000, resterande 10000 blir en extra bonus för dom.
Jag hade inte accepterat annat än att dom monterar en motsvarande den du beställt med ALLA funktioner. Alternativt att du kontaktar en bilradiohandlare och ber dem leta upp en, sen dra av vad den kostar inkl. montering på priset.
Det verkar som återförsäljaren kört en fuling och eftermonterat en navigation för 9000, resterande 10000 blir en extra bonus för dom.
Jag hade inte accepterat annat än att dom monterar en motsvarande den du beställt med ALLA funktioner. Alternativt att du kontaktar en bilradiohandlare och ber dem leta upp en, sen dra av vad den kostar inkl. montering på priset.
Dubbel-DIN är bara en standard för storleken på uttaget där navigationen sitter. Den har inget med det tekniska att göra.
Ihopkoppling med bilen görs via CANBUS eller liknande kommunikations-system. Det är här ett fabriksmonterat originaltillbehör har en fördel.
Rimligt för en enhet från Pioneer är att den stängs av och på med tändningen, du styr volym och låtval via bilens rattknappar (för såna finns väl?), navigationen är kopplad till bilens hastighetspuls, film-tittande är begränsat via handbromsen, etc. Detta är förhoppningsvis gjort.
Har du tur kan du byta till en Pioneer av senaste modell utan att göra om all teknisk installation. De nyaste modellerna är trevliga,.
Viktigt är också att du får nån slags intyg på att det här räknas som originalmonterat tillbehör och att du får nån garanti på installationen. De flesta försäkringsbolag ersätter inte eftermonterad stereo-utrustning på samma sätt vid stöld.
Ihopkoppling med bilen görs via CANBUS eller liknande kommunikations-system. Det är här ett fabriksmonterat originaltillbehör har en fördel.
Rimligt för en enhet från Pioneer är att den stängs av och på med tändningen, du styr volym och låtval via bilens rattknappar (för såna finns väl?), navigationen är kopplad till bilens hastighetspuls, film-tittande är begränsat via handbromsen, etc. Detta är förhoppningsvis gjort.
Har du tur kan du byta till en Pioneer av senaste modell utan att göra om all teknisk installation. De nyaste modellerna är trevliga,.
Viktigt är också att du får nån slags intyg på att det här räknas som originalmonterat tillbehör och att du får nån garanti på installationen. De flesta försäkringsbolag ersätter inte eftermonterad stereo-utrustning på samma sätt vid stöld.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det har löst sig!
Jag har hela dagen funderat kring saken och varit till två bilstereo-butiker och hört mig för.
Min tanke var att ge bilförsäljaren två alternativ, att antingen byta ut skärmen mot Pioneer AVIC-F50BT 7" eller montera tillbaka den vanliga stereon. Jag var till en butik och fick höra att Pioneers 7" skulle funka hur fint som helst om det nu satt en AVIC-F320BT och att dom skulle ta 11 500 kr plus montering för den. Så då hade jag det vitt på svart att det skulle funka. Jag gjorde en massa utskrifter för att kunna ta med och spelade upp i mitt huvud vad jag skulle säga när jag kom dit.
Så när jag kommer in dit så möts jag av försäljaren som pratar i telefon och som kommer fram och ger tummen upp och säger att han fixat 7tummaren!
Han tyckte inte alls att det kändes bra efter att jag varit där så han testade att ringa till högre distanser och fråga varför dom hade inaktuella broschyrer och försöka fixa en bättre deal för mig. Då berättade den högre chefen att han hade en originalskärm över på hans kontor som han kunde skicka. Så jag ska få plocka ut bilen i morgon och sedan boka en tid för byte av skärmen. Supernöjd!
Tack för all hjälp!
//Patrik
Jag har hela dagen funderat kring saken och varit till två bilstereo-butiker och hört mig för.
Min tanke var att ge bilförsäljaren två alternativ, att antingen byta ut skärmen mot Pioneer AVIC-F50BT 7" eller montera tillbaka den vanliga stereon. Jag var till en butik och fick höra att Pioneers 7" skulle funka hur fint som helst om det nu satt en AVIC-F320BT och att dom skulle ta 11 500 kr plus montering för den. Så då hade jag det vitt på svart att det skulle funka. Jag gjorde en massa utskrifter för att kunna ta med och spelade upp i mitt huvud vad jag skulle säga när jag kom dit.
Så när jag kommer in dit så möts jag av försäljaren som pratar i telefon och som kommer fram och ger tummen upp och säger att han fixat 7tummaren!
Han tyckte inte alls att det kändes bra efter att jag varit där så han testade att ringa till högre distanser och fråga varför dom hade inaktuella broschyrer och försöka fixa en bättre deal för mig. Då berättade den högre chefen att han hade en originalskärm över på hans kontor som han kunde skicka. Så jag ska få plocka ut bilen i morgon och sedan boka en tid för byte av skärmen. Supernöjd!
Tack för all hjälp!
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det är knappar för farthållare, stereo och telefon i ratten.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Trevligt att det löste sig så bra! Det är tyvärr lite för ofta som man får kämpa rejält för att få rätt när säljare gör fel, så det är väldigt skönt att höra att det finns säljare som tar sitt ansvar och bryr sig om kunden!
Det skulle vara spännande att se bild på resultatet sen när allt är på plats.
Det skulle vara spännande att se bild på resultatet sen när allt är på plats.
Sådärja, badwill bytt mot goodwill!
Kolla radion bara när du hämtar den så den fixar europeiska radio-frekvenser. Det lär du märka direkt du provar.
Kolla radion bara när du hämtar den så den fixar europeiska radio-frekvenser. Det lär du märka direkt du provar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En bild kan jag absolut slänga upp sen när den har blivit bytt! 
Okej, då ska jag se till att kolla det!
//Patrik
Okej, då ska jag se till att kolla det!
//Patrik
Förutom frekvensområdet 88MHz - 108MHz ska den också klara av att stega 1/10 MHz.Mainstream skrev:
Jag har råkat på en amerikansk inköpt som stegade 0,2MHz, och då fixade den inte ca hälften av Sveriges radiokanaler.