35 632 läst ·
120 svar
36k läst
120 svar
Köpt hus, säljare påpekar fel efter kontraktsskrivning
Visst ska säljaren upplysa om brister innan försäljning, men kanske säljaren inte använt varken torkskåp eller bastu på flera år och därför kanske inte visste/kom ihåg hur det var med dem. Han kanske kom på att han borde testa dem och upptäckte att det inte fungerade. Jag skriver kanske för jag vet inte, men många människor fungerar så. Meddelade, något sent, köparen om det hela - och det var väl ändå juste. Iofs ska väl köparen få kompensation för detta, men så små slantar i samband med ett husköp skulle jag inte orka tjafsa om.
Att koppla bastun utanför JFB är makalöst korkat. Där om någonstans vill man ha det skyddet. När jag byggde bastu så satte elektrikern upp en separat JFB för bastun.
Senare har det tillkommit 2 JFB till. En för kyl/frys och en för "ute-el". Men det är OOT.
Att koppla bastun utanför JFB är makalöst korkat. Där om någonstans vill man ha det skyddet. När jag byggde bastu så satte elektrikern upp en separat JFB för bastun.
Senare har det tillkommit 2 JFB till. En för kyl/frys och en för "ute-el". Men det är OOT.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
En förklaring till att säljaren inte skriver på frågelistan att torkskåpet inte fungerar kan ju vara att denne normalt inte använder torkskåpet. Nu kanske hen ville torka något och upptäckte då att det inte fungerade. Eller också kanske det fungerade men gick sönder två dagar senare. Är torkskåpet gammalt så kan det räknas som normalt slitage. Bastun är ju tveksamt om det ens är något fel på.E Erik den Store skrev:Jag har själv drivit till domstol då det saknades stege, trasig ruta och var smutsigt på tillträdesdagen. Fick betalt för allt därefter.
Rätt skall vara rätt. Som sagt småsnåla miljonärer är den värsta typen av människor som finns.
Man får räkna med att saker inte fungerar fast säljaren säger att allt fungerar? Varför kollar inte säljaren att det han säljer är OK.
Varför skriver han inte på frågelistan att det INTE fungerar? Tyvärr litar vi på varandra men det är såklart bäst att lägga tid på kontroll som köpare också. Rinner det vatten ur kranen typ o.s.v. Erik
En försvunnen stege, en trasig ruta och dålig städning kan knappast räknas som normalt slitage. Därför tycker jag inte jämförelsen är helt självklar och därmed inte heller att det är uppenbart att man vinner i domstol.
När jag har köpt hus är jag glad att jag kunnat ringa tidigare ägare med frågor i efterhand. När jag har sålt så har köparna ringt mig med frågor. För mig är detta mer värt än ett gammalt torkskåp, men det är ju individuellt.
Jag träffade för ett tag sedan köparna av vårt förra hus. De hade haft problem med stopp i avloppet i ett av badrummen någon vecka efter tillträde och en kökslucka gått sönder i infästningen för gångjärnet samma dag de flyttade in. Hade de dragit oss till rätten för det eller försökt få ersättning så hade jag inte svarat och hjälpt de när de ringde om andra saker.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Hur gammalt är torkskåpet respektive bastuaggregatet
Givetis ska bastun vara inkopplad via jordfelsbrytare, men det kan vara en separat jfb på 30mA (inte en på 300mA då det inte är ett personskydd)
Om fukt kryper in i värmeelementen föreligger ett fel, då ska antingen elementet eller hela aggregatet bytas -lek inte med el och personsäkerhet
Givetis ska bastun vara inkopplad via jordfelsbrytare, men det kan vara en separat jfb på 30mA (inte en på 300mA då det inte är ett personskydd)
Om fukt kryper in i värmeelementen föreligger ett fel, då ska antingen elementet eller hela aggregatet bytas -lek inte med el och personsäkerhet
Blir egentligen mest förvånad över vilken drös småsnikna rättshaverister det finns - att ha hus, särskilt sådana med några år på nacken, ÄR ständigt diverse småsaker som behöver lagas eller bytas ut. Allt funkar inte riktigt som när det var nytt. En ärlig säljare berättar att något kan ha strulat (som jordfelsbrytaren) eller som i mitt hus, motorskyddet till vattenpumpen har löst ut kanske två-tre gånger på fem år.
Att lägga tusentals kronor på att en fackman skall komma och besiktiga status på torkskåp, bastu and what-not är att kasta bort pengar. Visst skall elsystem och viktiga saker som värmesystem och liknande vara kollade, men då innan köp.
Försökte trycka gilla och glad gubbe på inlägg från skribenter med vett och som månar om goda relationer, för köper man ett äldre hus med mycket utrustning har man stor nytta av att kunna höra saker med säljaren även efter tillträde - jag hoppade huvudsakligen över "arga gubben" på de mer rättshaveristiska inläggen - men hoppas fler inser att rättsväsendet har viktigare saker att hantera än trasiga torkskåp eller saknade stegar
Att lägga tusentals kronor på att en fackman skall komma och besiktiga status på torkskåp, bastu and what-not är att kasta bort pengar. Visst skall elsystem och viktiga saker som värmesystem och liknande vara kollade, men då innan köp.
Försökte trycka gilla och glad gubbe på inlägg från skribenter med vett och som månar om goda relationer, för köper man ett äldre hus med mycket utrustning har man stor nytta av att kunna höra saker med säljaren även efter tillträde - jag hoppade huvudsakligen över "arga gubben" på de mer rättshaveristiska inläggen - men hoppas fler inser att rättsväsendet har viktigare saker att hantera än trasiga torkskåp eller saknade stegar
Det här tvärsäkra rådet och dito uppmaning till TS. är en av de sämsta jag läst i byggahus någonsin! Häpnadsväckande oklokt.E Erik den Store skrev:Alltid dessa småsnåla, undanhållande säljare av hus. De säljer för miljonbelopp men klarar inte av att lämna över ett hus som fungerar så som var tänkt. Att denna säljare har skrivit NEJ i frågelistan fast jordfelsbrytare löser när befintlig utrustning som ingick i köpet används visar tydligt att han hör till den kategorin.
Du som köpare skall självklart få det åtgärdat av säljaren. I annat fall stäm i tingsrätten efter att du själv låtit åtgärda mot kvitton. Blir INTE svårt att vinna. Vi skall aldrig acceptera att säljarna tar lätt på ett i detta fall mer eller mindre allvarligt problem.
Har själv bytt hus flertalet gånger och råkat ut för dessa typer av säljare. Har själv alltid varit mån om att lämna över något som är som förväntat d.v.s. fungerande. Detta hör INTE till dolda fel och det går då under frågelistan som just berör saker som köparen kan förvänta sig skall fungera om inget annat sagts i den. (Blir själv besviken på ert jamsande med dessa småsnåla, usla säljare.
Erik
TS bör absolut inte dra säljaren till domstol för ett gammalt trasigt torkskåp och ett eventuellt trasigt bastuaggregat. Vansinne helt enkelt!
När vi sålde hus så gjorde jag en lista som jag gav till mäklaren med saker som inte fungerade. Inga större allvarliga grejer, men ville vara helt ärlig (ja vi finns) och att budgivare skulle få den.
Det visade sig att listan kom vinnaren till del först efteråt.
Det visade sig att listan kom vinnaren till del först efteråt.
Tack Erik! Tack för en otroligt bra kommentar! Är också otroligt trött på alla dessa omoraliska snåla idioter som finns.E Erik den Store skrev:Alltid dessa småsnåla, undanhållande säljare av hus. De säljer för miljonbelopp men klarar inte av att lämna över ett hus som fungerar så som var tänkt. Att denna säljare har skrivit NEJ i frågelistan fast jordfelsbrytare löser när befintlig utrustning som ingick i köpet används visar tydligt att han hör till den kategorin.
Du som köpare skall självklart få det åtgärdat av säljaren. I annat fall stäm i tingsrätten efter att du själv låtit åtgärda mot kvitton. Blir INTE svårt att vinna. Vi skall aldrig acceptera att säljarna tar lätt på ett i detta fall mer eller mindre allvarligt problem.
Har själv bytt hus flertalet gånger och råkat ut för dessa typer av säljare. Har själv alltid varit mån om att lämna över något som är som förväntat d.v.s. fungerande. Detta hör INTE till dolda fel och det går då under frågelistan som just berör saker som köparen kan förvänta sig skall fungera om inget annat sagts i den. (Blir själv besviken på ert jamsande med dessa småsnåla, usla säljare.
Erik
Om dessa fel är dolda eller ej är inte relevant. Det relevanta är att idioter som lurar å bedrar människor borde ......
Fyll i lämpligt ord vid ”punkterna”
Jag är för irriterad just nu för att göra det
M MagHam skrev:
Guldstjärna till er, bra och ärligt!
Låt mäklaren, som ju ska vara neutral, värdera felen och föreslå en lösning.
Så ni har aldrig glömt nånting? Måste vara underbart! Själv glömmer jag saker hela tiden. Skulle mycket väl kunna glömma att gammalt torkskåp jag inte använder inte fungerar.C claym skrev:Tack Erik! Tack för en otroligt bra kommentar! Är också otroligt trött på alla dessa omoraliska snåla idioter som finns.
Om dessa fel är dolda eller ej är inte relevant. Det relevanta är att idioter som lurar å bedrar människor borde ......
Fyll i lämpligt ord vid ”punkterna”
Jag är för irriterad just nu för att göra det
Varför hetsa upp sig över småsaker? Ett gammalt torkskåp kan man säkert köpa på Blocket för nån hundring. Och dom ska ju inte ens ha det kvar.
Självklart glömmer jag saker! Dock tycker jag det är en ökad trend med att folk ”glömmer” att informera om saker. Visst i vissa fall är det ren glömska men jag tror att i många fall har säljaren mörkat med flit pga av rädsla för att köpare ska dra sig ur.K Kirre2 skrev:Så ni har aldrig glömt nånting? Måste vara underbart! Själv glömmer jag saker hela tiden. Skulle mycket väl kunna glömma att gammalt torkskåp jag inte använder inte fungerar.
Varför hetsa upp sig över småsaker? Ett gammalt torkskåp kan man säkert köpa på Blocket för nån hundring. Och dom ska ju inte ens ha det kvar.
Hade samma problem när jag köpte hus. Besiktningsmannen råkade hitta att ett läge på spisfläkten inte fungerade. Säljaren sa att han inte visste om detta. Är detta troligt!? Seriöst!? Nej! Jag valde att inte tjafsa om det för att ha en bra relation efteråt.
Dvs ett aktivt val från min sida att ”jag kommer ha större nytta av att inte tjafsa om detta”
Dock så kvarstår grundproblemet: säljare var oärlig
Vad priset är för att köpa ett nytt torkskåp är inte relevant. Det är principen jag stör mig på, att medvetet (i de fall detta sker) blåsa människor
Hej,A Ace83 skrev:Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.
Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla
" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'
Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?
Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.
Då har ju säljaren tid att åtgärda problemen till ert tillträde,annars prisavdrag vid erläggande av slutköpeskilling
Stå på Er...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Samtidigt så kanske skåpet är fjorton år gammalt och då har det förmodligen passerat den tekniska livslängden
Och bastuagregatet vara från byggåret
Gammal utrustning blir aldrig dolt fel , köpare får kalkylera med att byta ut eller reparera sådant
Visst kan det vara irriterande men det kan även vara bra att ha en öppen dialog med säljaren, låta dem berätta om än det ena och det andra (utan att kräva ersättning)så kan man ju få en del "tips &trix" ,börjar man med krav så stänger säljaren säkert som en mussla
Gammal utrustning blir aldrig dolt fel , köpare får kalkylera med att byta ut eller reparera sådant
Visst kan det vara irriterande men det kan även vara bra att ha en öppen dialog med säljaren, låta dem berätta om än det ena och det andra (utan att kräva ersättning)så kan man ju få en del "tips &trix" ,börjar man med krav så stänger säljaren säkert som en mussla
Men säljaren står faran tills tillträdet,dvs han åtgärdar innan tillträde...men ordet händer dagen efter så delar jag din uppfattninghsd skrev:
Samtidigt så kanske skåpet är fjorton år gammalt och då har det förmodligen passerat den tekniska livslängden