kisumisu
Som så många redan nämt här.

Byt bank!

Dem är bara avundsjuk att du har pengarna och haft dem i "fel bank".

Jag var själv i en situation att banken (Nordea) vägrade ge mig lån på vårat hus då jag ägde redan 1 hus och 2 bilar.
Började tjaffsa med mig om att vi skulle åtminstone klara oss med 1 bil.

Blev bankbyte till Handelsbanken och allt ordnade sig!
Pratade efteråt med banken jag bytt till och dem bara skakade på huvudet och sade att det är ju bara en tillgång ju mer jag äger.
Huset och bilarna var UTAN lån.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
fäboden och 3 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Byt bank. Verkar sjukt

• Gilla
Jürgenz
  • Laddar…
Tack alla för era inlägg! Det allmänna rådet verkar vara "BYT BANK!!" och detta tar jag verkligen till mig.

Lite uppdatering här. Jag håller på att försöka sammanställa transaktionshistorik m.m. Jag har skrivit ut hundratals sidor och gjort bilagor av det, till vilka jag kan hänvisa i en sparandeförklaring (som också ska göras). Jag valde lite på jävelskap och lite med syfte att spara papper, att varje sida av bilagorna har fyra sidor av kontoutdraget från banken utskrivna på sig om ni förstår. Alltså 4 A4 sidor som krympts så att de får plats på en. Smått värre alltså, men läsbart iaf om man inte har grövre synfel. Jag kommer möjligen att stryka under transaktioner av större summor med markeringspenna.

Men sidantalet blir ändå massivt, något som banktjänstekvinnan sade sig inte kunna acceptera. Nu är vi ändå alltmer inne på att byta bank, så vi får se vad som sker där.

harry73 harry73 skrev:
Kan ni inte föra över summan till mäklarens klientmedelskonto som handpenning?
Vi var inne på detta, men mäklare har samma skyldigheter som banken när det gäller att stävja penningtvätt. Därmed INTE sagt att det skulle bli samma problem. Det är också avtalat i köpekontraktet att det ska betalas i sin helhet vid likvidavräkningen.

mnils skrev:
Det är nog här skon klämmer - Du lånar för lite! Banken vill inte ha kunder med futtiga 800k lån, det skall vara ett par miljoner minst! Handläggaren ovan måste tro du är rejält korkad som föreslår något sådant. Hur mycket pantbrev finns uttagna på kåken? Det kostar 2% +375kr att ta ut nya pantbrev så det hade blivit ett väldigt dyrt lån i så fall.
Jag får lite den känslan också.. VI lånar för lite. Om det rörde sig om ett lån på >5 miljoner (vilket gick bra enligt lånelöftet) så kanske serviceviljan skulle öka och läsglasögonen skulle hamnat på näsan.

Instämmer i vad du skriver om handläggaren som förslog att låna på hela fastigheten. Det kan vara ett av de sämsta råd jag någonsin hört ges av en bankanställd. Utöver lånekostnaden samt kostnaden för pantbrev som du nämner (tyvärr finns det bara pantbrev på 25.000:-) så skulle jag inte kunna amortera några större summor (hos den banken) då samma frågor och krav på bevisföring hade dykt upp. Se t.ex: https://sverigesradio.se/artikel/7394780

F fsn skrev:
Vilket jävla trams. Pengarna ligger på nischbanker som också är kontrollerade av finansinspektionen. Pengarna är inne i systemet redan och då det enligt uppgift är sparade lönepengar som jag förutsätter har satts in på ett lönekonto av en arbetsgivare så har pengarna liksom varit i systemet från början. Byt sossebanken rill en affärsbank istället.
Precis min åsikt! Kommer att skriva något om detta i min sparandeförklaring.

M MrXman skrev:
Ett alternativ kan kanske vara att begära ut dina slutskattebesked från skatteverket sedan tio år tillbaka. Då kan du både visa på skattade inkomster och på ökande kapitalvinster från räntan. Dvs vita pengar, vilket är syftet med kontrollen. Och det är 10-20 sidor istället för 500...
Jag har begärt ut dessa från sju år tillbaka, men handläggaren sa att deklarationer inte var värt något. Jag menade att de iaf kunde utgöra en del av "bevisningen", så att de ser att det med mina inkomster/utgifter inte alls är orimligt att ha sparat ihop dessa summor. Men detta gillades inte.

hansbertil hansbertil skrev:
Kontakta finansinspektionen och be dom förklara hur du skall göra. (Om inte det fungerar så rösta borgerligt och flytta till Portugal) #ironi
Tack för tipset om FInansinspektionen! Om det går att få tag på rätt Jeppe så skulle jag gärna vilja ha svar på vad bankerna rimligen kan kräva för att uppfylla kundkännedom och vad man rimligtvis kan kräva av dem att de ska nedlägga för arbete.

D Derbyboy skrev:
Tänk om du hade satt pengarna regelbundet i Avanza Zero istället. Utan att veta exakt vilken ränta dina nischbanker givit dig så hade dina 1,5 miljoner säkerligen varit en bra bit norr om 3 miljoner.

Dessutom hade du inte haft några problem att låna……

[bild]
Jaha, att du inte ringde mig för 10 år sedan! Den sitsen hade varit bättre att sitta i! Mina nerver rusar lätt iväg dock och jag hade haft koll en gång i kvarten på pengarnas utveckling om de satt på Avanza zero eller liknande. Kurvan som du smetat in i tråden hade lika gärna kunnat peka spikrakt neråt, det vet man ju aldrig hur utvecklingen ska bli. Så jag valde jag bort sparande som är förenat med risk och valde trygga konton med "hög" (ett skämt egentligen) ränta och utan att låsa upp dem (man kan få högre ränta om man binder dem, men jag visste inte när jag behövde dem, ett hus kunde komma snabbt). Jag såg och ser egentligen dessa konton som ett verktyg som begränsar inflationens effekter, snarare än ett sparande. Kan bjuda på att jag aldrig hade mer pengar på ett konto i nischbankerna än vad den statliga insättningsgarantin täckte. Sparade aldrig på konton som inte täcktes av garantin heller, trots bra mycket högre ränta. Det säger kanske en del om försiktigheten i mitt sparande. När den nyligen höjdes, så hade jag 1.050.000:- på ett konto, och resten på ett annat. Tidigare var det 950.000:-

E erimos skrev:
Kan inte förstå varför det skulle behövas 500 A4-sidor för att redovisa 11 års sparande. Antag att varje sida innehåller 30 rader, då motsvarar det 114 transaktioner i månaden.

Jag kanske gjort vansinniga antaganden men stämmer det verkligen att det är så stora mängder transaktioner?
Det blir ju en hel del faktiskt. Detta då en del av uttagen från nischbankerna hamnat på mitt löne/transaktionskonto när jag tagit ut dem för att flytta dem till en bank med högre ränta. Samt att jag sparat från mitt lönekonto, genom insättningar direkt därifrån till nischbankerna.

Så allt syns från 2011 och framåt. Varje gång jag betalat räkningar, varit på Lidl för lite mjölk och plasmaskärare, tankat bilen, köpt mat eller brännvin, allt har gått genom transaktionskontot..

L LaoLars skrev:
Byt bank! Eller kanske bara byt kontor!
Somliga banker har tagit direktiven från stat och taxeringsverk alltför bokstavligt.
Kontoren är ofta ganska självständiga och med en rädd chef så blir det så här!
Allvarligt talat: gå till andra banker och lyssna var du får bästa responsen.
Det kan vara som du säger, att en del banker tolkat direktiven lite väl överdrivet och blivit lite väl nitiska för att uppfylla kraven. Jag HAR dock full förståelse för att hon ville se mer än bara utdrag från mina nischbanker och de två senaste åren från lönekontot, men ingen förståelse för det hon bad om (som verkar närmast omöjligt att uppfylla).

De måste uppenbarligen bedömt risken med affärsförbindelsen som hög.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan förstå att en bank drar öronen åt sig om man kommer med kontoutdrag från åtta–tio olika banker där det satts in lite småsummor nu och då och sammanlagt finns miljonbelopp. Har TS en god inkomst så att det relativt enkelt går att förklara mängden pengar är det en sak, men är inkomsterna skrala blir det värre.

Det är en konsekvens av det övervakningssamhälle vi har, där man måste bevisa sin oskuld för statens lakejer.

Jag tror och hoppas att TS kan lösa det här, men det är en helt väntad situation utifrån den lagstiftning vi har.
Jag kan också förstå att detta blir konsekvenserna av det samhälle vi har. Jag hoppas att du har rätt i att det kommer att gå "relativt enkelt" att förklara mängden pengar.

Kuriosa:

Du verkar ha en bild av samhället som liknar min egen.

Jag avskyr banker, myndigheter, försäkringsbolag och "finansmarknaden" i stort, sedan många långa år tillbaka. Ett av syftena med att lägga såhär pass hög kontantinsats är att bli så lite beroende av hela karusellen som möjligt. Med eget (och avbetalt) hus, lite skog, mark och en vedspis så kan man "ställa sig utanför" så långt man själv önskar. Det kommer därför inte som en chock egentligen att jag stötte på problem hos banken.

A Asterix_Thn skrev:
Om din bank är värd namnet, så får dom väl kontakta dina övriga banker och diskutera vilken typ av kund du är, skum eller vit? Om den diskussionen kräver fullmakt, så får du väl ge dom det.

På det viset reder dom lätt ut saken.
Tack för tipset! Jag kanske skriver in något liknande i sparandeförklaringen, alternativt påtalar detta för banken.

H Hermander skrev:
Byt absolut bank. SBAB skulle jag rekommendera.
Tack, det lutar alltmer åt ett byte. Lånelöfte hos SBAB finns, men de befattar sig inte med lantbruksfastigheter.

K krilbe skrev:
Du skrev om problem med fysiska möten. Vi har Skandia och de har aldrig krävt något fysiskt möte i samband med bolån. Dessutom är de justa på så sätt att de inte ränteförhandlar, utan har ett strikt rabattsystem baserat på ditt övriga engagemang hos dem, typ lönekonto, sparkapital, regelbundet sparande osv. Lika för alla kunder och man slipper oroa sig för att de plötsligt utan att säga något försämrar ens ränterabatter. Trots det har de alla gånger jag har jämfört räntor legat bra till. Inte bäst, men bra. Tycker slutligen att de har varit rätt snabba med att fixa lånen, så det borde kunna hinnas med före 2 juli.
Tack, men Skandia tog inte lantbruksfastigheter.

J jani84 skrev:
Så du har jobbat och sparat ihop 1,5milj?

det låter ju för mig med ganska anmärkningsvärt. Nu vet jag ju såklart ingenting om din ekonomiska situation eller något annat för den delen men om man tänker lite på bankerna ser på det hela:

vi säger att du sparar 2000kr varje månad. Inte många som klarar av det utöver allt annat men vi utgår från det nu ändå.

2000kr/månad = 24000kr/år

efter 10år = 240000kr

efter 20år = 480000kr

Efter 50år = 1,2milj

Sen lite ränta på det som du säger men jag kan inte tänka mig att oavsett vilken bank du väljer så skulle någon ge dig mer än kanske 3-4% i ränta?

att spara ihop 1,5milj på detta vis skulle ta en smärre evighet. Jag vet som sagt ingenting om dig: ålder, lön etc men jag tycker inte att det är så konstigt om banken ifrågasätter dig ifall du sagt att du sparat ihop 1,5milj med hjälp av ”högräntekonton”

du skriver att du sparat i dessa konton sedan 2015.

ett jäkla sparande isf om du på så kort tid sparat ihop 1,5milj.
Du vet väl rätt så mycket om min ekonomiska situation? Den är ju väldigt uttömmande beskriven här i tråden.

Det är anmärkningsvärt i mina ögon att folk inte klarar att spara ihop sådana här summor på så lång tid, i synnerhet de som väljer att spara i fonder/aktier. Jag vet inte hur det är ställt med folk i gemen, men mer än 2000:- i månaden hoppas jag verkligen att folk mäktar med att spara.

Men visst, ett jäkla sparande, det har du rätt i! Tack, det känns ganska bra (fram tills besöket hos banken dvs).

• Gilla
Anonymiserad 141313 och 7 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Du skriver att du har kontoutdragen från nischbankerna. Vart har du haft pengarna mellan nischbankerna och nu ? överföringarna syns väl ? Eller har du verkligen haft 1,5 mil i madrassen?

Du säger att du sparat i diverse nischbanker. gjort insättningar och uttag.. Du menar i kontanter ? in och ut ? eller har in och ut gått från ett konto till nischbanken och fråån nischbanken till någon annan bank ? Eller är det från och till din plånbok ?

Är allt från och till din plånbok så kan jag mycket väl förstå att en bank tror det är knarkpengar eller olagliga pengar på något sätt då flödet är lite besynnerligt och väldigt ovanligt. Har du anknytning till någon straffad person som finns i belastningsregistret ? Bankerna kollar även detta i "misstänkta fall" och gör livet besvärligare för den som är straffad eller har en sambo/fru eller annan nära som är straffad.

En del får problem redan vid 25000 medans andra kan sätta in 750 000 utan att ens få en fråga av banken så ofta ligger det något mer i bakgrunden som får banken att reagera.. någon "röd flagga" i bagaget som ställer till det.

Ge dem alla papper och låt dem gå igenom det.. om de begärt alla papper så skall de också gå igenom dem eftersom det är en kostnad för dig att få fram pappren.
Självfallet syns överföringarna. Jag har bytt nischbank då räntan försämrats, och då har pengarna mellanlandat på antingen mitt E-Sparkonto (som kuriosa kan nämnas att Sparbanken erbjöd 2% ränta på sådana konton 2011-12-09 en ränta som idag vore bisarrt hög att få på ett obundet högräntekonto med insättningsgaranti) eller mitt lönekonto, för att sedan sättas in hos en annan nischbank. Madrassparande är inget för mig. Om inte inflationen äter upp slantarna så kan man drabbas av sängkvalster som gör det.

Jag har inte anknytning till någon straffad person och jag tror knappt att banken får eftersöka sådana uppgifter i en sån här situation. Varken jag eller min sambo är förekommande i belastningsregistret för den delen.

Jo, de ska få pappren, trots att hon sa att hon inte tänkte gå igenom en hel mängd papper. Jag vet inte ens hur jag skulle göra annars, att bara välja ut "enskilda blad" kan ju ses som misstänkt, tänk om alla transaktioner för trafficking och heroinköp finns på de blad som jag valt bort?

L Liljeros skrev:
Jag är inne lite på samma linje, det känns som helt orimliga mängder transaktioner. Om detta dessutom endast är från en av bankerna…kan inte se behovet av att flytt runt dom så mycket om det är vanliga räntekonton. Självklart vill man hålla sig inom statliga insättningsgarantin men det skulle behövas max 4 olika banker för detta och 2 i dagens läge.

Minskad mängd kontanter i samhället gör det allt svårare att tvätta pengar och flyttar man bara runt pengarna tillräckligt länge och med små belopp blir dom till sist väldigt svåra att spåra.

Man behöver sätta sig in i banken här och dom måste säkerställa pengars ursprung för att inte riskera att åka dit vid en inspektion, TS pengarörelser är ett högriskfall som är dyrt att säkerställa korrektheten i. Det i kombination med att du vill ta ett sammanhanget väldigt litet lån gör att detta inte är intressant för dom att ta tag i, dom kommer helt enkelt inte tjäna några pengar . Däremot känns det som att handpenningsumman snarare borde vara ett fall för din aktuella bank men om den går via bolånebanken vid betalningsdagen så blir det ju deras fall.

Exempel som att kriminella gäng minsann bara kan gå in och sätta in pengar och att regler bara gäller vanligt folk känns irrelevanta, finns säkert exempel men om det görs under hot eller muta så är det ju fortfarande en olaglig handling, det är inte så att detta är bankens bästa kunder…
Tack för ditt inlägg. Jag delar en del av dina åsikter, men jag kan inte se hur det skulle vara "orimliga mängder transaktioner"? Menar du från/till nischbankerna, eller på mitt löne/E-sparkonto?

Jag skaffade mitt första konto hos en nischbank 2015. Sedan dess har räntorna förändrats flertalet ggr och jag har haft konton hos totalt 8 banker. Sparränta ville jag förstås ha så hög som möjligt, därför "röstade jag med fötterna" så fort en bank sänkte och tog då ut mina pengar. Insättningsgarantin som du nämner har gjort att det blivit fler konton. När 950.000:- var uppnått så fick det bli ett konto till för resten.

Jag har förståelse för att banken behöver mer bakgrund än bara utdragen från nischbankerna, absolut. Men jag ser inte varför de behöver så här mycket (och säger sig inte ens tänka läsa igenom så mycket) och jag ser inte på minsta lilla vis hur mina pengarörelser är ett "högriskfall". Tacksam för om du ville utveckla där. Jag ser att mitt sparande mycket väl kan avvika från hur de flesta presumtiva bolånekunders sparande ser ut, men att det skulle vara något extremt märkligt eller riskabelt upplägg ser jag faktiskt inte. Arbetet de får lägga ner i relation till summan de får låna ut, där tror jag dock att du kan vara något på spåren.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl inte orimligt att han sparat 10-20 om han nu levt billigt under tiden och tjänat hyfsat?
Jag tjänade mer än hyfsat ungefär hälften av den tid som jag sparat aktivt. Sen var jag tyvärr med om en allvarlig olycka som påverkar mig än idag och mina inkomster minskade med 2/3 under en väldigt lång tid, innan det gick att få ordning på Försäkringskassor och bolag. En del av pengarna i mina besparingar är retroaktiva ersättningar för förlorad arbetsinkomst och är alltså på lite högre belopp. Dessa transaktioner kommer jag redovisa genom kopior på utbetalningar/beslut.

Jag lever efter talesättet "Man blir inte rik av höga inkomster, utan av låga utgifter": Mitt boende, transport, el, bredband, telefoni, parkering osv (fasta utgifter) ligger på under 7000:- i månaden. För 10 år sedan var det nog bara 5000:- Delad ekonomi på det gör att summan delas på mitten. Jag har aldrig haft en skuld eller ett lån i hela mitt liv. Inga abonnemang eller avbetalningar på telefoner, inget "köp nu och betala till påsk", ingen "finansiering erbjuds" vid bilköp osv.

Detta i kombination med höga inkomster har gjort mitt sparande möjligt. Något som också syns på kontoutdrag/lönespecifikationer/utbetalningsspecar/deklarationer m.m. Om någon på banken nu vill läsa dvs..

J jani84 skrev:
han skrev inget om börsen. Han skrev högräntekonto. Och ja, kan man spara 10000kr/månad så går det självklart betydligt fortare och inget är konstigt med det. Jag försökte bara påvisa hur bankerna kanske resonerar.

jag kan lova dig att majoriteten av landets befolkning inte kan spara 10000kr/månad. Finns en sjuhelsikes massa männsikor som inte ens får in 10k i månaden.
Om han tjänar så bra/har så låga utgifter att han kan spara 10k/månad så har jag svårt och se varför en bank skulle tjafsa om ett lån på en miljon.
Du märker väll själv när du adderar informationen att något inte stämmer
Jag har utifrån mina förutsättningar också svårt att se varför banken tjafsar om ett lån på en miljon, men troligen är lånet för lågt. Jag vet inte hur bra du är på addition, men jag skulle gärna höra vad du menar att det är som "inte stämmer".

M MeJosefin skrev:
Hej! Vi bytte nyligen bolånebank till Nordea. Vi hade ett digitalt möte med en handläggare om låneuppläggen. Hon var väldigt hjälpsam och allt gick väldigt fort!
Med vänlig hälsning från Mölnlycke
Tack för ditt inlägg och beskrivning av era erfarenheter! Det kommer troligen att bli ett besök hos just Nordea (digitalt vore bra i dessa tider och det sparar tid). Detta för att de på telefon fått fastighetsbeteckningen och fått förklarat att vi inte ämnar driva näringsverksamhet där, utan bara ha fastigheten som boende, så kunde de erbjuda ett vanligt villalån, istället för jordbrukskredit, som har högre ränta.

B Bobobo skrev:
Jag hade gjort så här:
1) kollat med ett par andra banker och försökt få lån där istället. Det stämmer att många kreditupplysningar påverkar kreditvärdigheten men två till på storbankerna kommer inte göra någon skillnad.

2) om inte 1 funkar hade jag tagit ett större lån på tex 75% av köpeskillingen (eller hur mycket de nu kan acceptera som ”vita pengar”. Allt i rörlig ränta så att du kan lösa lån i förtid. Sedan hade jag amorterat större klumpsummor med mina kontanter. De kommer fråga då också men mindre belopp accepteras förhoppningsvis när du uppger att det kommer från sparande. Blir lite större kostnader för dig då du måste ta ut mer pantbrev och att det löper ränta på större lånebelopp. Oavsett om detta funkar så hade jag försökt byta bank under tiden bara för att slippa den jobbiga banken.

Tack så mycket för tipset, andra banker ska tillfrågas. Jag hoppas dock kunna undvika ett sådant förfarande med belåningsgraden som du skriver, det får vara en "sista utväg". Se länken jag postade tidigare i inlägget om amortering. Jag bedömer risken som hög att det kan bli problem på samma grunder som det är nu, då jag försöker amortera av lånet med större summor. Då ligger räntekostnaden där och retar både mig och min ekonomi..

J jocke31 skrev:
Orkade inte läsa alla inlägg, men visst måste du kunna beställa alla kontoutdrag digitalt utan att skriva ut dem och sedan e-posta kontoutdragen till banken? Sedan är det bankens problem att skriva ut dem om de vill. På SEB som jag har så kan man logga in på banken och plocka ut kontoutdrag många år tillbaka utan kostnad. Det bör väl gälla för de flesta banker?
Kontoutdragen finns digitalt och jag kan gärna låna ut dessa till banken, men handläggaren var inte intresserad. Det var "Inte hennes jobb" att gå igenom transaktionshistoriken, samtidigt som jag inte heller fick sammanställa den genom "klipp och klistra" eller att bara inge relevanta utdrag. På min bank gick det att gå två år tillbaka, resten fick de hämta manuellt. Kostnad tillkommer..

P Pygge70 skrev:
Jag var med om liknande (minns ej vilken av bankerna) när jag köpte mitt hus för 2 år sedan. Och jag hade bara sparat ihop ca 200 tusen under många år. Fick be banken skicka utdrag på senaste 2 åren. Blev helt chockad men de förklarade att de var skyldiga att göra allt för att minimera/utesluta risk för "pengatvättt" typ.
Intressant, tack för ditt inlägg! Kommer du ihåg om det blev många papper? Och hur mycket lånade du i summa/procent av köpeskillingen, om jag får fråga?

Rkarlsson skrev:
Han kanske inte söp sönder sig i ung ålder och hade pengar som intresse? Då är det inte ens jobbigt att spara ihop 1.5. På 15 år är det bara ett snitt på 8333kr månaden.

Klarar ett hushåll endast av 2000kr månaden då finns där stora problem om man har ett arbete. Och då skall man inte bo i villa.
Han kanske skickat över en större summa 2015 också för att få någon ränta som inte de större bankerna erbjuder, vem vill ha 1.5 miljon hos swedbank till 0%?

Swedbank är dessutom en riktig skitbank.
Det är orimligt att begära utdrag för allt tio år tillbaka, och sen ha mage till att vara så krånglig och lat att man vägrar gå genom handlingarna om man fixar det.
Du sammanfattar situationen väldigt väl och jag delar dina åsikter kring sparande till fullo!

PerHansSimon PerHansSimon skrev:
Så du har fått ihop över en miljon med att spara 5tkr/månaden på olika räntekonton senaste 5-6 åren?
Nej, helt fel uppfattat, inte mycket som stämde där. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig otydligt tidigare i tråden.

Matte001 Matte001 skrev:
Detta råd kommer kosta några kronor initialt men du kommer tjäna in dem snabbt.
Det du köper är inte ett vanligt hus utan ett företag. Du kommer automatiskts klassas som företagare av tex skatteverket och det finns en hel del att tjäna på det men det blir mer pappersarbete.
Ta kontakt med en redovisningfirma, typ Ludvig o Co (de har jag själv och är mycket nöjd med) och boka ett möte för rådgivning.
De kan tipsa dig om bra banker som jobbar med jordbruk. Du har redan råkat ut för att vissa banker inte vill ge dig vanliga bolån och det beror på att du inta hamnat i rätt hos dem då du snart är egenföretagare, du hör hemma på företagssidan i banken efter detta köp.
Du kommer också ev behöva försäkringar för att få bra ränta. Att få igång företaget med riktigt redovisning finns mycket att vinna på och i uppstarten kommer du kunna dra av mycket utgifter så du får lägre skatt. Att tex rulla upp underskott är också viktigt för framtiden.

För övrigt tycker jag att du kan ta vilken bank som helst bara du får lånen och kan slutföra köpet, kolla med mäklaren vilka hen jobbar med, troligen smidigast. Välj rörliga lån. Skit i den perfekta räntan i detta läge. När allt är klart kör du igång ett bank byte och då tar du även med att banken kan integreras med ditt redovisningsprogram i bedömningen då det spara tid.

Misstänker att rådet du får från redovisningsfirman är att upprätta flera konton där du håller isär privata och företagspengar. Jag kör flera olika banker parallellt men det har du nog redan fattat värdet av och Sparbanken har nog också fattat du inte kommer vara en lojal mjölkkossa kanske därför de krånglar.

Är man lite om sig och kring sig så är ett lantbruk en perfekt grund. Med tanke på dina inlägg så tror jag det kommer passa dig väl.

Välkommen till klubben!
Många, många tack för ditt inlägg! Det är kloka ord du skriver och jag har förstås funderat både en och ett par gånger på vad en 120-fastighet för med sig för ekonomiska och skattemässiga fördelar. Jag ska läsa och begrunda ditt inlägg fler gånger.

Tack för välkomnandet, det verkar vara en fin klubb det här! :)

• Gilla
Cheesen och 10 till
  • Laddar…
M
Livanbygger Livanbygger skrev:
Det har nog inte med antalet förfrågningar i sig att göra, utan snarare om man blir nekad av flera banker så tyder det ju på att lånebehovet är större än betalningsförmågan. För en person med sund ekonomi så borde det ju inte påverka om man har några UC eller ej.

Det har faktiskt med antalet att göra. Jag har ingen personlig erfarenhet av det ska jag väl erkänna, men det står i tidningar ibland om folk som hamnar i den tråkiga sitsen. Banken kan ju inte se på uc:n om du blivit nekad eller inte, så banken vet ju inte varför du går runt till olika långivare. En bank med lite flexibilitet och sunt förnuft (vilken har det idag med alla nya regler kring penningtvätt, riskbedömning av lånestocken m.m, haha??) kan ju tänka sig att det är normalt att undersöka räntenivån hos olika banker, men å andra sidan kan det ju vara mer effektivt för dom att bara neka vid 10 uc på ett år tex, för att filtrera bort personer med potentiellt ökad kreditrisk. Jag vet inte om det finns någon gräns utan jag bara spånar här, gissar på att olika banker har olika riktlinjer.

Compricer nämner "fenomenet" förresten, vad det nu är värt :)
https://www.compricer.se/bolan/page/bolan-trots-manga-forfragningar/

Skumpe
E Eld skrev:
Jo det har de. Penningtvättlagen gäller ju men det får ju vara måtta på hur mycket detaljer de kräver.
Ja men folk är inte förbannade över det utan över hyckleriet. Hade TS istället haft en miljard och velat låna en till hade inga frågor ställts.

T
Jag kan inte säga vilken bank som är bäst, jag kan bara säga att SEB aldrig har bråkat med mig om sålda gräsklippare och annat på det här viset. De har ställt frågan vid två tillfällen: en gång för länge sedan när jag kom med en postväxel på 400k från en annan bank ville de veta varför och en gång när jag på ett kontor 2018 ville föra över 500k till Skatteverket där de nöjde sig med att jag sa "sparad lön".

(Till de i tråden som tror att jag automatiskt är lurad bara för att jag väljer en traditionell storbank kan jag bara säga att jag haft 1.09% i ränta på lånen under rätt lång tid, inte har en krona i deras egna fonder och inte på något sätt är "helkund" med alla begränsningar det innebär. Min lön trillar visserligen in hos dem men 85% av den flyttas till en annan bank inom två dagar.)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Bankerna redovisar aldrig för oss var de får sina pengar ifrån. Underligt kan man tycka. Rotar man lite i smörjan så ser du att de har skapat pengar som de inte har och lånar ut till oss med krav på återbetalning och ränta! Kriminellt? Såklart- det är stöld och inget annat.

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
A Andy78 skrev:
Hur redogjordes den och hur slutade det hela?
Det tillkallades kontorschefen som konstaterade att det behövdes inga papper utan de antecknade "Gräsklippare" eller liknande i datorn på insättningen. Likafullt helt åt skogen enligt min mening med tanke på min historia med banken, så detta är väl 5-7 år sedan nu och jag har inte varit inne på kontoret fler gånger och de gånger jag behövt låna pengar har jag löst det på annat håll.

Växte upp med att gilla polis och banker. Numera gillar jag bara polisen, mer än någonsin faktiskt, baserat på vad de gör för samhället. Gammelbankerna är usla på PR. De behövs, men ska inte kunna bete sig hursomhelst för det, oavsett hur lagarna ser ut (som för övrigt borde ändras, även om det krävs ett Swexit). Var även där stark anhängare till EEG/EG/EU från början i yngre år men verkligheten har fått mig att ändra åsikt, men den diskussionen är för en annan tråd.

B Budgivare skrev:
Vad kan jag liksom mer ge, förutom deklarationer,
Där har du kanske lösningen . Det är ju enkelt att ordna taxeringar från skatteverket på dig och din sambo, de åren ni sparat och förvaltat sparkapitalet . Sen kan dessa ljushuvuden på banken räkna ut om era totala inkomster minus levnadsomkostnader under dessa år ger vid handen att ni mycket väl kan ha sparat dessa pengar . Eller kommer dessa ljushuvuden även ifrågasätta Skatteverket ?!?! När köpet är genomfört byt bank!!! Med fastigheten som pant blir det inte svårt. Om ni inte lyckas göra det under köpeprocessen !!! Förresten, pratar vi om banken som själv medverkade till peningstvätt i Baltikum för hundratals miljoner men är sååå noga med 1,5 miljoner ??? Blir inte förvånad...

B Budgivare skrev:
Du verkar ha en bild av samhället som liknar min egen.
Kanske delvis, men bag ställer mig inte personligen utanför det moderna, högteknologiska samhället – jag är helt klart en del av det.

Jag tycker dock i allra högsta grad att du borde vara fri att leva ditt liv som du väljer, och jag häpnas över dem som verkar tycka att det är ok att offra lite småfolk i jakten på de stora bovarna – alldeles oavsett om de senare sätts dit eller ej.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
Men sidantalet blir ändå massivt, något som banktjänstekvinnan sade sig inte kunna acceptera.
Men är människan fullkomligt intelligensbefriad? Hon vill ha detaljerad information om pengarnas ursprung. Det får inte vara på många sidor och du får inte sammanställa det väsentliga själv. Vad i hela friden vill hon ha då? :thinking::mad::seenoevil:

Kanske har missat det men har hon uttryckligen förklarat vad hon vill ha för dokument för det hon begär låter omöjligt att uppfylla. Hon borde väl ha en chef som kanske är vettigare, eller så går du bara därifrån som många föreslagit.

• Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!

Byt bank , finns gott om banker, så länge pengarna är på kontot så är det bara att föra över,

Och det låter som du har den sämsta skitbanken, swedbank, och är det inte swedbank så är det nordea,

• Gilla
Michael_P
  • Laddar…
B Budgivare skrev:

Kan ni inte söka ett större bolån, så det blir en mindre egen insats att redogöra för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.