Hej!
Har efter husköp i december 2020 (första huset, bott i hyresrätter innan - bekvämt men inte ekonomiskt försvarbart i längden) upptäckt att jag nästan dagligen googlar mig in på forumet i olika funderingar kring vad vi ska göra men framförallt när och vilket alternativ som blir vettigast. Det har blivit dags att ställa min första fråga helt enkelt =) Inser att det säkert finns 100 olika svar på detta men jag hoppas kunna få lite hjälp med sorteringsarbetet. Vi börjar med lite info om huset:

1 plan med källare 98m² (källaren lika stor), Mexitegel, trästomme, valmat tak, dubbel carport på ena gaveln (även den under tak). Beläget i Skåne med havsutsikt, dvs. det blåser en del. 3-glasfönster men behov att byta stora fönster i vardagsrum samt stora källarfönster under dessa inom en överskådlig framtid.
Källaren är mycket fräsch, besiktningsmannen sa att det inte finns något behov att dränera om i nuläget då det är sandjord och inga synliga tecken på fukt.
Finns murstock men föregående ägare har plockat bort kaminen. Skorstenen är nyfixad, sista som gjordes innan försäljning, så vi har områdets finaste skorsten till ingen nytta (ännu dvs, eller?)
Ska enligt säljare (originalägare) vara dubbel isolering.

Uppvärmning: elpanna med radiatorer, elpannan NIBE EVC 13 är från 2016.
Ventilation: mekanisk frånluft (troligen original), ventiler i badrum och kök med fönsterspalter i övriga rum (dessa hålles öppna).
El: Finns en del uttag(lampor) som verkar omöjliga att få tag på passande kontakter till så, men i övrigt så funkar det som det ska. Gick en huvudfas när vi körde airfryer, kaffekokare, diskmaskin, dammsugare och kanske något mer en gång men då lärde man sig det med. Bör väl inte vara någon fara med det, hoppas jag?
Vatten/Badrum: Vi har fått byta blandare till badkaret, kom bara hett vatten, frugan gillar men inte jag. I övrigt är den stora toalettens porslin original, dvs, mystisk färg + bidé samt att toaletten rinner, har försökt åtgärda, rensat i klosetten men det är nog kört dessvärre. Dusch i källaren är en aningen ofräsch kabin som jag helst hade gjort mig av med för något vettigare. Kan tillägga att golven i våtutrymmena samt stora delar av källaren är klinkade (kan man säga så?)

Vad vi har gjort: Fixat barnens rum, målat och lagt nytt golv, även ny ugn och tvättmaskin.

Vad vi eventuellt planerar att göra (delvis på vilka råd man får här):

Värmesystem: Vi har varit inne på luft/vatten men även frånluftvärmepump, dessa kan man väl samköra men vilken är vettigast att ta först? Spontant tänker jag att börja med frånluftvärmepump pga. lägre investeringskostnad. Angående luft/vatten så tänker jag att eftersom nuvarande elpanna är från 2016 så kanske det är dumt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att byta den, om inte det finns ett andrahandsvärde osv? Tankar kring detta?

Till detta kommer att vi även vill installera kamin då allt finns där förutom kaminen. Var först inne på vattenmantlad + ackumulatortank, men har nog kommit fram till att det blir lite mycket. Så blir troligen en kamin med tilluft utifrån inför vintern 21/22. Tankar kring detta? Fäller en del träd så jag har tillgång till gratis ved (inga enorma mängder). Ganska öppen planlösning i kök vardagsrum med stora fönster som värter sydväst mot havet. Murstocken går i vardagsrummet (där det är störst fönster och också blir kallast, blir lite småkyligt när temperaturen kryper under nollan). Tankar kring detta, frugan är väldigt pyromanisk och eldar gärna=).

Tak: Betongplattor, teknisk livslängd uppnådd men taket är i bra skick, behöver man fundera på att lägga nytt relativt snart och är det en god idé att installera solel eller solvärme när man ändå ska på taket?

Kök eller badrum: Köket är fixat någon gång på 2000-talet och klarar alla krav vi ställer på det. Hade velat öppna upp det ännu mer med köksö och lite modernare finish men inget akut. Badrummen fungerar med de är inte så trevliga. Golven är nya men i övrigt är det som att gå in i en tidsmaskin.

Ytskikt: I gott (delvis original) skick men behöver kanske fräschas upp allt eftersom vi bor här.

Uteplats: I dagsläget är uteplatsen två trappsteg ner från kök och vardagsrum (två dörrar ut) på stenplattor nästan längs hela långsidan sydväst förutom framför de största fönstren i vardagsrummet. Vi hade velat anlägga ett trädäck, antingen i nivå med huset eller en trappsteg upp från dagens nivå. Detta dels för att öka havsutsikten från uteplatsen men även för att man ska kunna röra sig relativt obehindrat ut och in. Kanske glasa in en del av detta samt inrätta utekök.

Carport: Göra om till garage, asfalt som golv nu, ej isolerat i tak samt vägg med portar. Behöver man gjuta en platta här eller hur fungerar det?

Lite löst ser prioriteringen ut såhär nu:
1. Trädäck, ev. till våren/sommaren
2. Värmesystem (om det upplevs vettigt/nödvändigt)
3. Kamin / nya fönster? (vilken bör jag prioritera?)
4. Carport till garage
5. Badrum
6. Taket, nytt med någon form av sollösning

Tar gärna tankar på delar eller hela inlägget. All kunskap och åsikter tas tacksamt emot. Saknas någon information så får ni gärna ställa frågor så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.

P.S svårt att precisera vilket forum inlägget ska läggas i, någon snäll moderator kanske kan vara behjälplig?

Ha det fint!

Fanns det besiktningsprotokoll när ni köpte huset? Va de något bra att veta på detta? Mår huset bra så skulle jag börja med de saker där livlängden börjar gå ut. Alternativt billigare driftkostnader. Tapet/golv/färg etc är så små kostnader så det kan man ta något rum åt gången inom nära framtid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.