8 066 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Köpt för höga skåp, sänka ner bakom sockeln?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Fast vänta nu. Det är ju för att TS tänkt höja sockeln från 8 till 13 cm som problemet uppstår. Det är inte fråga om att sänka till lägre än 8.
220+8= 228. Takhöjd 230. Sen har Ts skrivit att det är ett gammalt hus där golvet troligen inte ligger i våg. Sen ska du ha ventilation vid takvinkeln för kyl och frys.Nötegårdsgubben skrev:
Marginalerna känns knappa minst sagt.
Kapa högskåpstommen 20 cm i ovankant. (Ikeas luckor finns i höjder med 20-cm intervall.)
Det går att skruva den översta skivan i stommen med skruv från utsidan. Det ser ut att sitta täcksidor på skåpen ändå så skruvarna kommer inte synas.
Försök inte kapa en lucka och få det att se bra ut.
så det är bara att lämna tillbaka några av luckorna och byta till 20 cm kortare.
Allt annat kommer ju bara se konstigt och hemmagjort ut.
Det går att skruva den översta skivan i stommen med skruv från utsidan. Det ser ut att sitta täcksidor på skåpen ändå så skruvarna kommer inte synas.
så det är bara att lämna tillbaka några av luckorna och byta till 20 cm kortare.
Det är ju bara på ena sidan av köket som högskåpen står och vi har problem med takhöjden. Resten av köket har inga överskåp. Så om man har en sockel som är 9cm, så har vi 1cm över ovanför högskåpen, det borde väl vara OK. Ventilationen ska ju få plats i en 8cm hög sockel enligt IKEA. (det är bara kylskåp, inte frys, ifall det gör någon skillnad)
Så kan man ha en list som ligger under bänkskivan som JerreEssberg skrev, på ca 3cm så får vi arbetshöjd på 9+1+2+80=93 cm i alla fall.
Så kan man ha en list som ligger under bänkskivan som JerreEssberg skrev, på ca 3cm så får vi arbetshöjd på 9+1+2+80=93 cm i alla fall.
Ja, varför krångla till det...J Joh_81 skrev:Kapa högskåpstommen 20 cm i ovankant. (Ikeas luckor finns i höjder med 20-cm intervall.)
Då kan man ju ha en 15cm sockel, 180cm frontpanel till kylskåpet och köpa en 20cm lucka längst upp, dvs 215cm totalhöjd.
T tummenmittihanden61 skrev:
Det är nog bäst att låta snickaren titta på det här när han kommer. Men det är jättebra att du förbereder allt.
Med din senaste uträkning 15 cm sockel+ 80 cm stomme+ 3 cm bänkskiva hamnar du på minst 98 cm till bänkskivan. Inte en jättevanlig höjd då standard är 90 och Ikea har 92.
Den gamla standarden var 85. Den tycker många är för lågt idag. Men 98 cm....
Haha 95cm hade jag tänkt så blir 13cm sockel och 2cm bänkskiva ... är det så ovanligt med 95cm?
Snickaren får rädda mig men får alltid känslan att man måste ha en lösning innan arbetet ska sätta igång.
God kväll och tack för all hjälp
Snickaren får rädda mig men får alltid känslan att man måste ha en lösning innan arbetet ska sätta igång.
God kväll och tack för all hjälp
Mitt råd är byt skåpen till korrekt höjd, även om det tar lite extra tid nu. Gör det rätt och snyggt från början utan att kapa till och trixa. Finns alltid en risk att det ser hemmagjort ut annars och det är synd på ett helt nytt fint kök. Du har då 92 cm i höjd, rätt nära 95 cm, och så vet du att det blir snyggt i många år framåt. Lycka till
Jag tycker inte att TS ska nöja sig med lägre bänkhöjd än 95 cm. Det gör stor skillnad för arbetsställningen om man är lång. Vi valde 95 cm när vi gjorde om vårt kök och det är vi väldigt glada för. (Min man hade gärna haft ännu högre egentligen.) I tvättstugan blir det nog 100 när vi gör om där.
Jag vet inte om nån föreslagit det men kapa stommen i samma mått som den stommen ni vill ha. Lämna tillbaka de för stora luckorna och köp de mindre luckorna när de kommer in i lager igen.T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Jag har råkat beställa för höga högskåp hos IKEA till mitt nya kök (ja, riktigt klantigt).
Takhöjden i köket är bara 2.30m, och jag beställde två st 2.20m höga högskåp. Ett i 40cm bredd, ett i 60cm bredd till kylskåp. I IKEAs köksplaneringsverktyg är ju sockeln bara 8cm, men vi hade tänkt ha en sockel på 13 cm så att själva köksbänken hamnar på 95 cm. Men med 13 cm sockel blir ju skåpet 2.33m högt och får inte plats
2.00m skåpen finns inte att tillgå förrän i slutet av juni, och snickaren kommen redan på måndag.
Kan man sänka ner högskåpen bakom sockeln ca 3-4 cm så de passar till takhöjden? Snickaren ska ju ändå bygga en sockel till oss. Men vad gör man med luckorna då som inte längre passar? Vi har köpt 3 Axstad luckor till varje skåp, 1*100cm, 1*80cm och 1*40cm. Det integrerade kylskåpet ska ha en dörr som är 150-175cm hög. [länk])
Finns det någon annan smart lösning? Jag är otroligt oteknisk så jag hoppas att någon här hade kunnat peka i rätt riktning...
Höj bänken med reglar mellan bänkskåp och -skiva, så slipper du allt krångel med högskåpen.T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Jag har råkat beställa för höga högskåp hos IKEA till mitt nya kök (ja, riktigt klantigt).
Takhöjden i köket är bara 2.30m, och jag beställde två st 2.20m höga högskåp. Ett i 40cm bredd, ett i 60cm bredd till kylskåp. I IKEAs köksplaneringsverktyg är ju sockeln bara 8cm, men vi hade tänkt ha en sockel på 13 cm så att själva köksbänken hamnar på 95 cm. Men med 13 cm sockel blir ju skåpet 2.33m högt och får inte plats
2.00m skåpen finns inte att tillgå förrän i slutet av juni, och snickaren kommen redan på måndag.
Kan man sänka ner högskåpen bakom sockeln ca 3-4 cm så de passar till takhöjden? Snickaren ska ju ändå bygga en sockel till oss. Men vad gör man med luckorna då som inte längre passar? Vi har köpt 3 Axstad luckor till varje skåp, 1*100cm, 1*80cm och 1*40cm. Det integrerade kylskåpet ska ha en dörr som är 150-175cm hög. [länk])
Finns det någon annan smart lösning? Jag är otroligt oteknisk så jag hoppas att någon här hade kunnat peka i rätt riktning...
Dessutom: Tänk på att det tar mera utrymme medan du RESER UPP högskåpen, än den egentliga skåphöjden. Good luck