A AFMIH skrev:
Den slutgiltiga prövningen görs vanligen vid utbetalningen och upptagande av lån, vilket vanligen sker vid tillträdet. Det är just därför man kan hamna i kniviga situationer likt denna (sen är risken minimal att banken ska trilskas så länge man håller käften, men det finns situationer där banken velat styrka anställningsförhållandena innan de betalar ut pengarna och tar upp lånet).
Först gör man ett lånelöfte.
Sen en tid innan kontraktskrivning så görs en bolåneansökan.
Ingen prövning görs på dsgen man skriver kontrakt eller tillträde, om det inte är kort tid emellan.
Dvs ett objekt med tillträde direkt.

Om bolåneansökan är beviljad så kommer pengarna föras över dagen kontrakt skrivs.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Vill man riskera att banken sabbar affären och att man blir av med handpenningen så säger man till.

Är man säker på att man klarar att betala och kan hålla sig ekonomiskt likvid trots inkomstbortfallet eller kan sannolikt lösa ett nytt jobb så säger man ingenting.

Nej, ta inte upp det med banken! Gissningsvis händer det ingenting även om ni skulle ta upp det men det kan bli en total shitstorm också.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte vad det spelar för roll. Man kan ju lika gärna bli uppsagd dagen efter man köpt huset.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Man kan ju lika gärna bli uppsagd dagen efter man köpt huset.
Skillnaden är att innan lånet beviljas har banken mycket lättare att säga nej. Efter det säger de bara upp om man inte sköter betalningarna.

Hur var det nu TS?

Den som blev varslad... Är denne med i A-kassa?
Det har ju en viss betydelse...

I mitt fall hade jag då t o m möjlighet att renovera.

För min del har det inte spelat nån roll att jag varit med i a-kassan. Ingen fast anställning, inga lån. Trots att jag som timanställd har en relativt säker inkomst, ingen risk att jag skulle bli utan jobb.

OT.
Gottar mig numer som pensionär.
Ingen ekonomisk oro alls.
Är vid våra sommarstugor, sen jag kom hem från seglats på Vänern.
Badtunnebad på Finnskogen i kväll.
Tänker byta segelbåt mot en Plåtis.

BT

- Har varit i samma situation som TS vän flera gånger.
Men med lite is i magen, samt ta vara på de tillfällen som ges, så ordnar det sig.

Ett redigt snack med banken, är säkert bra.
I vart fall om man har lite framåtanda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
Oj, har vart i en liknande situation. under byggprocessen av vårt hus så förändrades förutsättningarna för mitt arbete. Vi var helt öppna med detta med våran bank tjänstekvinna. Vi fick vårt bolån när huset stod färdigt men det var en del räknande fram och tillbaka och vi kunde inte teckna lån med inkomstbortfallsförsäkring.

Det lät som om vännen har en partner och då är de ju två om affären och bara den ene håller på att bli uppsagd.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Hur var det nu TS?

Fast det var väl på 70-talet?

H Hybro skrev:
Hur var det nu TS?

Har ju inkomstförsäkring => med i facket => a-kassa

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
B Blejdarn skrev:
Det lät som om vännen har en partner och då är de ju två om affären och bara den ene håller på att bli uppsagd.
Jag är som sagt timanställd, i en bransch där det är konstant brist på personal. Jag tjänar ca 500 000 per år och skulle dessutom få ett fast jobb idag om jag ville. Min partner är fast anställd, men tjänar kanske 100 000 mindre än jag per år. Trots det fick vi inte flytta vårt bolån på drygt 200 000 till SBAB. Vi är redan kunder där och har ett annat ganska litet lån där.
Jag ville ta ett konsumtionslån på 50 000 nyss, men det gick inte pga ingen fast anställning. Maken däremot fick, trots lägre inkomst.
Så det kvittar tydligen i bankernas värld att man är två, om den ene inte har fast anställning.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Herrejösses....
Sånna pengar är inte jag van vid.

Hade jag liknande inkomst, kunde jag leva i lyx med ny husbil.

Nu får jag kanka mig fram med gammal bil, segelbåt, sommarstuga och boende i en timmerstuga.
Men det går det också.

H Hybro skrev:
Herrejösses....

Nu får jag kanka mig fram med gammal bil, segelbåt, sommarstuga och boende i en timmerstuga.
Men det går det också.
Är det mig du syftar på? Tycker inte jag är direkt högavlönad, men klagar inte heller. Men vi kan ju sätta undan en sudd varje månad.
Det jag inte förstår är bankernas ovilja att ge oss ett lån, eller att flytta ett befintligt.
För övrigt ser mitt liv ut som ditt, gammal bil, timmerstuga men ingen båt.

H Hybro skrev:
Herrejösses....

Men det går det också.
Husbil? Vad är det för långluggade yuppiefasoner? 😡

Alla vet att man ska ha husvagn.

----

OnT: Jag hade själv inte sagt nåt till banken, även om man ”borde”. Alltför stor risk att affären går åt helvete och man blir stående med förlorad handpenning och diverse andra dryga kostnader.

Om man känner sig säker att på klara boendekostnaderna skulle jag bara genomföra affären och ta det lugnt.

Om man inte känner sig säker på att klara boendekostnaderna skulle jag genomföra affären och sedan sälja huset så fort som möjligt. Det kostar ju även en hel del i form av lagfartsavgift, mäklararvode när man säljer o.s.v. Men förhoppningsvis kostar det mindre än ett havererat köp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.