Nytt hus och dags att byta ut tvätt och tork. Då det nya huset är enplans med inte allt för god ljudisolering så har ljudnivån kommit upp som något av de viktigaste.

Vad jag kan se så är det miele´s lite dyrare maskiner som är betydligt tystare vid centrifugering, även vid 1600rpm.. 68db jämfört med bosch serie8 eller motsvarande siemens ca 72-74db. Då 3db höjning upplevs som en fördubbling så är det en ganska rejäl skillnad.

De två jag kollat på är WSI883WCS och WSG663WCS. Hittar inte jättemycket info om vad som är skillnaden på dessa två. Bägge är 9kg maskiner, den förstnämnda är 1600rpm centrifugering enligt viss info, inte enligt annan. Och det går inte någonstans att finna om dessa är tillverkade i Tyskland. eller i lågkostnadsland. Bägge är dock 15-20 kg tyngre än motsvarande Bosch, vilket är positivt

Någon som kan mer om dessa maskiner? Bägge säljs i paket med torktumlare, 9kg till det första och 8kg till de andra. för ca 32 respektive 28 kkr.
 
"Då 3db höjning upplevs som en fördubbling så är det en ganska rejäl skillnad"
Detta är en mycket vanlig missuppfattning som beror på att 3dB höjning är en fördubbling av ljudeffekten.
För att ljudnivån av människan ska upplevas som dubbelt så hög krävs en höjning med ca 10dB.

Om du tittar under tekniska specifikationer för din produkt hos elgiganten så står där tillverkningsland.
Båda dina tvättmaskiner verkar vara tillverkade i Tyskland,
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
dB är en logaritmisk skala men det är inte det som är frågeställningen. Hade dessa funnits på Elgiganten så hade jag kunnat titta där.

Är det någon som verkligen vet något om just dessa två maskiner så vill jag verkligen veta, från dem som just vet. Tack på förhand.
 
BirgitS
J johan_paz skrev:
Nytt hus och dags att byta ut tvätt och tork. Då det nya huset är enplans med inte allt för god ljudisolering så har ljudnivån kommit upp som något av de viktigaste.

Vad jag kan se så är det miele´s lite dyrare maskiner som är betydligt tystare vid centrifugering, även vid 1600rpm.. 68db jämfört med bosch serie8 eller motsvarande siemens ca 72-74db. Då 3db höjning upplevs som en fördubbling så är det en ganska rejäl skillnad.

De två jag kollat på är WSI883WCS och WSG663WCS. Hittar inte jättemycket info om vad som är skillnaden på dessa två. Bägge är 9kg maskiner, den förstnämnda är 1600rpm centrifugering enligt viss info, inte enligt annan. Och det går inte någonstans att finna om dessa är tillverkade i Tyskland. eller i lågkostnadsland. Bägge är dock 15-20 kg tyngre än motsvarande Bosch, vilket är positivt

Någon som kan mer om dessa maskiner? Bägge säljs i paket med torktumlare, 9kg till det första och 8kg till de andra. för ca 32 respektive 28 kkr.
Råd & Rön mäter ljudtrycksnivån och låter en testpanel yttra sig om ljudet i sina tester. Just de två Miele-maskinerna är inte med men några andra där ljudet mäts upp till 61 dB(A) men testpanelen anser att 1 av 4 Miele låter betydligt värre under centrifugeringen än de andra 3, det kan t.ex. vara att det är en annan frekvens som uppfattas som mer oljud. I toppskiktet finns också 1 Siemens och 1 Bosch vars ljudnivå uppmäts till 63 resp. 62, Bosch-modellen anser testpanelen låter mindre/bättre än Miele-modellerna.

Man ska alltså inte hänga upp sig alltför mycket på bara dB-värdet som tillverkarna anger. Det är inte säkert heller att olika tillverkare mäter ljudet under exakt samma förutsättningar så värdet är mest värdefullt för en jämförelse av maskiner från en tillverkare.

Testet finns här: https://www.radron.se/tester/vitvaror/tvattmaskiner/
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
dB är en logaritmisk skala men det är inte det som är frågeställningen. Hade dessa funnits på Elgiganten så hade jag kunnat titta där.

Är det någon som verkligen vet något om just dessa två maskiner så vill jag verkligen veta, från dem som just vet. Tack på förhand.
Vi är flera att vittna om att även dessa går sönder och mycket snabbare än förr i tiden
miele har max 2 års garanti och därefter blir det mycket dyrt att reparera.
 
Returen:
Jag har en Miele tvättmaskin som är 8 år gammal och den får man rensa avluftningssystemet på var 3:e år. Vet du om de nya Miele tvättmaskinerna har samma system med avluftningsslangar som beckar ihop?
 
G ghu skrev:
Returen:
Jag har en Miele tvättmaskin som är 8 år gammal och den får man rensa avluftningssystemet på var 3:e år. Vet du om de nya Miele tvättmaskinerna har samma system med avluftningsslangar som beckar ihop?
jo då de har de
 
Då kan vi varna trådskaparen för att man med 3-5 års mellanrum får plocka isär maskinen och rensa slangarna. Det finns instruktioner på detta forum hur man gör om man inte vill ta hem en reparatör för arbetet.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
klosp11
returen returen skrev:
Vi är flera att vittna om att även dessa går sönder och mycket snabbare än förr i tiden
miele har max 2 års garanti och därefter blir det mycket dyrt att reparera.
Stämmer miele är inte som förr men jag tycker ändå att kvaliten är rätt så bra. Själva trumman, kullager, motorn osv är utmärkta. Är tysta maskiner. Vi har bara enkla w1 miele tvätt och tork (värmepump) för kanske 8000kr/styck som nu är 7 år gamla eller så. Håller år efter år och vi kör väldigt mycket.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
G ghu skrev:
Om man är intresserad av vad reservdelar kostar
[länk]

Lucka kostar t ex: 3417 kr
Styrelektronik till motor: 5358 kr
Styrelektronik program:4542 kr
access denied
 
Har två stycken WWG660 WCS och en TWC 560 WP
Är mycket nöjd med dessa, gillar TwinDos med WWG660 WCS och att alla maskiner är energieffektiva.

Tycker inte dom låter så mycket, men ibland stänger vi dörren till klädvården.
 
Hej

Som nån ovanför skrev, reservdelarna till miele är extremt dyra.

Dom är kanske bra mekaniskt, men elektroniken verkar vara dess svaga punkt.

Skrotade precis en 3.2 år gammal miele pga att styrkortet brann. Det brann på kontakten till temperatursensorn och flottörvakten. En passiv ingång.

Reparationen skulle på strax över 8500 kr.

Hade lite dialog med Mieles backoffice, istället för att vara framåtlutade och hjälpa till blev det en förhandling om korvören. Tog lång tid att svara med.

Jag ledsnade och köpte en ny (annan tysk) av det fabrikat som hade rimliga priser på reservdelar och bra betyg på kundsupport.

Jag är inte imponerad av Miele.

Sen kan du ju tänka på att centrifugeringskraften är en funktion inte bara av varvtalet utan även trummans storlek.

/E
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H
J johan_paz skrev:
Nytt hus och dags att byta ut tvätt och tork. Då det nya huset är enplans med inte allt för god ljudisolering så har ljudnivån kommit upp som något av de viktigaste.

Vad jag kan se så är det miele´s lite dyrare maskiner som är betydligt tystare vid centrifugering, även vid 1600rpm.. 68db jämfört med bosch serie8 eller motsvarande siemens ca 72-74db. Då 3db höjning upplevs som en fördubbling så är det en ganska rejäl skillnad.

De två jag kollat på är WSI883WCS och WSG663WCS. Hittar inte jättemycket info om vad som är skillnaden på dessa två. Bägge är 9kg maskiner, den förstnämnda är 1600rpm centrifugering enligt viss info, inte enligt annan. Och det går inte någonstans att finna om dessa är tillverkade i Tyskland. eller i lågkostnadsland. Bägge är dock 15-20 kg tyngre än motsvarande Bosch, vilket är positivt

Någon som kan mer om dessa maskiner? Bägge säljs i paket med torktumlare, 9kg till det första och 8kg till de andra. för ca 32 respektive 28 kkr.
Som flera här har skrivit så är Mieles reservdelar extremt dyra, så upp kolla detta först. Gå in på Mieles hemsida så hittar du priserna. Dessutom vänner Miele sina egna reparatörer, man kan ana priset på dessa. Vi har Miele sedan många år och är nöjda, dock gick ett handtag till kylskåpet sönder, över 2600,00, nu räckte det med att byta fjädern, delen kostade nästan 500,00, dagens maskiner har vi ingen erfarenheter av. Vi kommer inte att köpa i någon mer Miele pga av dyra reservdelar, dyra i inköp och pga att många skriver att kvalitén har blivit mycket sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.