Hej, tänkte skaffa ny sticksåg där man kan såga 15 grader för att kunna såga nära väggen då jag håller på att såga panel och man kommer inte åt med sänk på eller cirkelsågen nära hörnen.

Har tittat både på Bosch gst 18-125 s och Festool cavex.
Någon som testat någon av dessa och som ni rekommenderar?

Köp ett multiverktyg istället. Då är du säker på att klara hörnen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Köp ett multiverktyg istället. Då är du säker på att klara hörnen.
Har det, men 15 grader kan jag inte göra så snyggt med multiverktyg, eller har du något knep?, tänkte köra skena eventuellt med boschen isånafall, då jag har en adapter från min befintliga bosch sticksåg som gör att man kan köra den med Festool styrskena. Men min befintliga sticksåg kan man inte köra i någon vinkel tyvärr

Redigerat:
D Datagubben skrev:
Har det, men 15 grader kan jag inte göra så snyggt med multiverktyg, e
Då kommer du nog inte kunna göra det snyggt med sticksåg heller. Jag skulle provat fogsvans och om det inte funkar lånat en Fein.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Har det, men 15 grader kan jag inte göra så snyggt med multiverktyg, eller har du något knep?, tänkte köra skena eventuellt med boschen isånafall, då jag har en adapter från min befintliga bosch sticksåg som gör att man kan köra den med Festool styrskena. Men min befintliga sticksåg kan man inte köra i någon vinkel tyvärr
Såga till en bit bräda 15 grader. Håll den emot fasaden och använd den som stöd för multiverktyget.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Hej, tänkte skaffa ny sticksåg där man kan såga 15 grader för att kunna såga nära väggen då jag håller på att såga panel och man kommer inte åt med sänk på eller cirkelsågen nära hörnen.

Har tittat både på Bosch gst 18-125 s och Festool cavex.
Någon som testat någon av dessa och som ni rekommenderar?
Vad är det du sågar som kräver exakt 15 grader nära väggen?

useless useless skrev:
Vad är det du sågar som kräver exakt 15 grader nära väggen?
har satt upp panel och var lite lat och satte längder nästan ner till marken och tänkte kapa av botten av panelen när allt var uppsatt för att spara tid då jag inte orkade mäta varje planka exakt :) problemet är i innerhörn där är de ca 2 plankor jag inte når med cirkelsågen och skenan då väggen tar i innan. Va lite otydlig menar ju innehörnsväggen

Att lägga en träplatta med rätt tjocklek som anhåll emot golvet och såga med multiverktyg eller handsåg mot den känns som en rationell lösning?

D Datagubben skrev:
problemet är i innerhörn där är de ca 2 plankor jag inte når med cirkelsågen och skenan då väggen tar i innan. Va lite otydlig menar ju innehörnsväggen
Du lär inte komma åt dessa med sticksågen heller. Jag rekommenderar samma lösning som i inlägget ovan detta. Dvs multiverktyg eller fogsvans.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Väl sliten infästning av trappräcke i impregnerad trappa men multicuttern är suverän till mycket. Röstar också på den! 🙌😃
Sliten infästning av trappräcke i impregnerad trätrappa, detaljer av skruv och trästruktur synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Datagubben skrev:
har satt upp panel och var lite lat och satte längder nästan ner till marken och tänkte kapa av botten av panelen när allt var uppsatt för att spara tid då jag inte orkade mäta varje planka exakt :) problemet är i innerhörn där är de ca 2 plankor jag inte når med cirkelsågen och skenan då väggen tar i innan. Va lite otydlig menar ju innehörnsväggen
Ok. Som sagt var kommer du inte komma in i hörnet med sticksågen heller.

Sen behöver du inte såga i 15 graders vinkel...
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1435055&dswid=9149

• Gilla
Datagubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Som sagt var kommer du inte komma in i hörnet med sticksågen heller.

Sen behöver du inte såga i 15 graders vinkel...
[länk]
Intressant, blir väl att skippa 15 grader i fortsättningen då det egentligen krånglar till det lite extra

Kommer man åt med en multimaskin kommer man troligen åt med en sticksåg. Fast kanske inte en motordriven, många går att rotera bladet på just för att kunna såga underliga utrymmen.
Annars är klassikern att bara ta ett blad utan handtag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.