Om betongen är bra kanske den kan slipas och poleras?

Sovloft bör gå bra med vanligt hyvlat golvvirke av gran eller furu med minst 25mm tjocklek

F fribygg skrev:
Om betongen är bra kanske den kan slipas och poleras?

Sovloft bör gå bra med vanligt hyvlat golvvirke av gran eller furu med minst 25mm tjocklek
Det är visst flytspackel på betongen. Men det kanske går slipa snyggare också. Är nog tyvärr spacklad i 2 halvor. Sovloftet kanske bör vara något slitstarkt om det hyrs ut. Och det bör vara av tunnare slaget så inte takhöjden krymper mer.

Har golvet flytspacklats skulle jag inte tro att det går att slipa (brottas själv med rått betonggolv som har sprickor). Det billigaste är ett träparkettgolv (eller trist laminatgolv) av högre eller lägre kvalitet - beroende på hur frekvent stugan används och pga takhöjden.

Det snyggaste och mest underhållsfria är falsk klinker som inte bygger så mycket.

• Gilla
Mtaolda2
  • Laddar…
M Mtaolda2 skrev:
Hej har betongsula med vattenburen golvvärme nere och undrar över billigt, slitstark o fint golv.

Sovloft undrar jag också om bra val. Finns det tips?

mvh Ola
”billigt, slitstark o fint” är tre begrepp som dessvärre vanligen står i ömsesidigt motsatsförhållande till varandra. Som alltid gäller det att hitta en acceptabel kompromiss.

Hur ska rummet användas? Av det du skriver låter det som att det ska (kunna gå att) hyras ut. Korta eller längre perioder? Är det t ex i närheten av golfbana eller fjällvandringsled där det finns risk att folk går in med spikskor? Mysfaktor? Allt sånt påverkar ju valet.

Klinkers brukar ge bra resultat, det är lätt att få snyggt, det finns gott om olika typer, och har du golvvärme slipper man frysa om fötterna. Men det är hårt och stumt att gå på och även unga raska människor känner av det där efter ett tag i höfter och knän (vi bodde några år i en lägenhet med enbart stengolv så jag talar av erfarenhet kan jag säga). Men man kan alltid komplettera med några mattor — med glidskydd för att slippa halkolyckor.

Ett annat alternativ är de lite mer påkostade laminatgolven med baksida av kork, som finns på lite mer välsorterade byggvaruhus än lågpriskedjorna. Då får du ett bra och slitstarkt golv som dessutom erbjuder aningen mer svikt. Jag köpte ett i träimitation till en groventré häromåret och är mycket nöjd med det. Men det måste alltså vara ett laminatgolv av bra kvalitet.

Av de tre kriterierna billigt-slitstarkt-fint skulle jag råda dig att främst tumma på billighetskravet. Det är bökigt att lägga nytt golv och kan man slippa byta ut det med jämna mellanrum så är det värt de extra pengarna.

EDIT: Vinylgolv heter det ju, se nedanstående inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Mtaolda2
  • Laddar…
U
Plastmatta är väll billigt och slitstarkt

Finns ju vinylparkett som är lite dyrare men är slitstarkt och ser ut som trä, skönare att gå på än laminat.

• Gilla
Mtaolda2 och 1 till
  • Laddar…
Vinylgolv hette det ju ja. Det var det jag menade i mitt förra inlägg, tack för det. Satsa på vinylgolv t ex vinylparkett.

• Gilla
Mtaolda2 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
”billigt, slitstark o fint” är tre begrepp som dessvärre vanligen står i ömsesidigt motsatsförhållande till varandra. Som alltid gäller det att hitta en acceptabel kompromiss.

Hur ska rummet användas? Av det du skriver låter det som att det ska (kunna gå att) hyras ut. Korta eller längre perioder? Är det t ex i närheten av golfbana eller fjällvandringsled där det finns risk att folk går in med spikskor? Mysfaktor? Allt sånt påverkar ju valet.

Klinkers brukar ge bra resultat, det är lätt att få snyggt, det finns gott om olika typer, och har du golvvärme slipper man frysa om fötterna. Men det är hårt och stumt att gå på och även unga raska människor känner av det där efter ett tag i höfter och knän (vi bodde några år i en lägenhet med enbart stengolv så jag talar av erfarenhet kan jag säga). Men man kan alltid komplettera med några mattor — med glidskydd för att slippa halkolyckor.

Ett annat alternativ är de lite mer påkostade laminatgolven med baksida av kork, som finns på lite mer välsorterade byggvaruhus än lågpriskedjorna. Då får du ett bra och slitstarkt golv som dessutom erbjuder aningen mer svikt. Jag köpte ett i träimitation till en groventré häromåret och är mycket nöjd med det. Men det måste alltså vara ett laminatgolv av bra kvalitet.

Av de tre kriterierna billigt-slitstarkt-fint skulle jag råda dig att främst tumma på billighetskravet. Det är bökigt att lägga nytt golv och kan man slippa byta ut det med jämna mellanrum så är det värt de extra pengarna.

EDIT: Vinylgolv heter det ju, se nedanstående inlägg.
Tack för tänkvärda input. Hårda golv har jag inte tänkt på sen jag jobba i fabrik. Det var bra du gav reminder om det. Har lekt tanken på vinylliknande golv som du är inne på. Vet inte om gäster tar av sig skor, så billigt får nog inte vara det primära kriteriet.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.