FredrikR skrev:
Före TS55 uppgraderingen vill jag minnas att den inte hade dubbla skalor. :)
Sen är väl frågan hur ofta det sågas utan skena med sänksågen, jag är osäker om jag gjort det någon gång.
Jag har aldrig gjort det. Men jag har å andra sidan aldrig behövt använda en sänksåg för att såga nära en vägg heller.

iwe skrev:
Inte så jätte ofta iofs. Men jag har gjort det några gånger. Tex nu till matbordet där kryssbenen är halva halva i varandra.
Varför ingen skena då?

Daniel_N skrev:
Varför ingen skena då?
Dom två yttersta spåren var med skena eftersom dom är noga med att det blir rätt vinkel. Men dom spåren emellan är ju inte lika noga så då kändes det bara onödigt att hålla på fippla med skenan.

Väcker liv i denna tråd, jag sitter och velar mellan dessa.

Priset på import är idag inte lika attraktivt som innan utan ligger nu på ~4700kr för boschen och ~5800 för festoolen exkl frakt från axminster. Båda med dubbla skenor (1,6 resp 1,4m) och skarvstycke för boschen och tillbehörssats för festoolen.

Är det några "måste ha"-tillbehör man inte får med i detta?
Någon som vet säljare med attraktivare prissättning?

richardtenggren
Jag tycker toolstime.de haft bra priser när jag kollat tidigare, min köptes dock från toolab av tjejen, men har handlat en CXS och lite systainers mm från Toolstime vilket fungerade utmärkt.

Jag köpte till tvingar och två skarvstycken, ska beställa två stycken rekylstopp vid nästa handling, då dessa verkar bra att ha. :)

Edit: missade att FS-SYS/2 ingick, den innehåller ju det där och lite till :)

Redigerat:
13th Marine skrev:
Väcker liv i denna tråd, jag sitter och velar mellan dessa.

Priset på import är idag inte lika attraktivt som innan utan ligger nu på ~4700kr för boschen och ~5800 för festoolen exkl frakt från axminster. Båda med dubbla skenor (1,6 resp 1,4m) och skarvstycke för boschen och tillbehörssats för festoolen.

Är det några "måste ha"-tillbehör man inte får med i detta?
Någon som vet säljare med attraktivare prissättning?
Har handlat från lefeld.de tidigare. Priset verkar vara väldigt likt det du sett på axminster men gissar på något lägre frakt samt att du får rätt sladdkontakter.
https://www.lefeld.de/bosch-tauchkreissaege-gkt-55-gce-set-mit-2-schienen.html

richard: tack för tipset!

vectrex: Bra där med frakten och kablaget, hade jag inte tänkt på. Lefeld ligger lite bättre till prismässigt också, samt har maskinen i lager.

Någon som vet om det finns motsvarande tillbehörskit till boschen?

EDIT: Mailade toolab för att se om de kunde bygga ihop ett kit med FS-SYS/2 och vad det skulle kosta.

Redigerat:
13th Marine skrev:
vectrex: Bra där med frakten och kablaget, hade jag inte tänkt på. Lefeld ligger lite bättre till prismässigt också, samt har maskinen i lager.
Är lätt att byta uttaget annars, blir visserligen inte en gjuten sladd då. Med Festool så köper du bara en Plug It kabel här i Sverige för någon hundralapp om du köper från England. Tänk bara på att köpa 230v och inte deras 110v.
Tror jag köpte från Lefeld när jag handlade min såg, de var bra att ha och göra med då åtminstone.

Gällandes FS-SYS/2 så har jag för mig att när jag läste på det så var det mer prisvärt att köpa det du behöver separat. Är väl smygvinkeln som många skrev inte var till större nytta.

http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/is-the-fs-sys2-worth-the-money/

Redigerat:
Punden har gått upp sedan jag jämförde senast, nu ligger kittet på 6000kr från axminster.

Jämför man prissättningen på FS-SYS/2 och de lösa delar som ingår i Toolabs kit (två tvingar och två skarvstycken) så är det en skillnad på 750kr, för detta får man systainern, smygvinkeln samt lite småtillbehör. Kan det spontant vara värt för att ha de delarna samlade.

richardtenggren
Jag har både tvingar och skarvstycken i systainern till sågen :)

Sant =)
Toolab lämnade bara ett förslag där de kombinerade enligt priserna de har på nätet, dvs 7120kr.
Ställde någon fråga till, annars får det nog bli deras kit. Och så kompletterar jag med tillbehörskittet sen om jag känner ett behov.

De kunde inte göra ett kit med tillbehörskittet, utan då blir det nog "det vanliga" för min del.

Tack för alla tips!

Jag förvarar tvingande i lådan med sågen, skarvstyckena sitter i den ena skenan. Kickbackstoppen borde gå ner i lådan med sågen, får inte slangdeflektorn plats i lådan med sågen borde du kunna förvara den också på skenan. Smygvinkeln lär inte vara nåt vidare, så den har du nog inte så stor nytta av. Och hur kul det än känns att han en fin systainer till dina tillbehör så kommer du nog så småningom att tröttna på att släpa runt på fler fina lådor än du verkligen behöver. Det kommer bara leda till att du får gå en extra vända och hämta tillbehören när du kommer på att du nog behövde dem iaf.
Jag hade valt Festool pga deras goda smak att montera en klyvkniv. Det går att argumentera att den inte behövs på moderna sågar, men jag kan inte se hur den skulle kunna vara till skada. Jag föredrar att se att mina säkerhetsfunktioner fungerar framför att lita på att den inbyggda elektroniken som jag aldrig får veta om den går sönder förrän det kanske är försent.

Blev en beställning på den med bara skenor och tvingar. Det finns fler smygvinklar här i världen om det skulle behövas =)

Just klyvkniven var också något jag kände kunde vara bra att ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.