Boschskenorna suger fast bra i materialet, jag gissar Festools gör detsamma. :)
Toolab är bra!

tonlof skrev:
... samt att den även kan såga baklänges.
Är detta en funktion som är specad någonstans? Jag tycker det känns i allra högsta grad olämpligt att ge sig på detta. Visst kan man köra ett spår baklänges innan sågning för att undvika flisning av ett ytskikt såsom fanér eller laminat, men att försöka såga baklänges är ett bra recept på hur man skapar en olycka.
Försöker du föra sågen baklänges med klingan sänkt mer än någon enstaka mm så kommer tänderna gripa tag i materialet på ett mycket effektivt sätt och skicka iväg hela sågen i din riktningen med samma hastighet som klingans periferihastighet.
Har du tur _när_ detta händer räcker det med att du går in och byter byxor, mindre tur och du kommer dagligen att påminnas om ditt misstag så länge du lever. Gör det inte!

tonlof skrev:
Tackar, för alla snabba svar och inputs. Blir nog Toolab nu när det inte var extremt stor prisskillnad, enklare om något blir fel med leveransen eller ev service men ska kolla sidan för andra inköp;)

Hur viktiga är tvingarna, räcker det att bara lägga skenan och flytta sågen eller måste det spännas fast eller är det materialet och tjockleken som styr.
Festool skena har skummaterial eller vad det var nu på undersidan som ökar friktion mellan skenan och arbetsstycket. Sitter oftast stabilt utan tvingar. Dock krävs tvingar om arbetsstycket är lackerade högblankt som tex IKEAS täcksidor. Annars tog det tid med tvingar när jag sågade mycket.. Funkade perfekt ändå utan..

Jag bytte nyligen från en TS55 till en HKC55, tycker den senare är helt underbar. Visst är TS55:an lite bättre anpassad för sänksågning, men HK(C)55:an fungerar väldigt bra både som sänksåg och som en helt vanlig cirkelsåg. Största anledningen till att jag bytte var dock för kunna använda FSK-skensystemet och för att slippa sladden.

Den nätdrivna varianten ligger på runt 3600:- inkl. en 1400mm skena och frakt hos Axminster (kom ihåg att välja 230V-varianten).

Redigerat:
pyro skrev:
Är detta en funktion som är specad någonstans? Jag tycker det känns i allra högsta grad olämpligt att ge sig på detta. Visst kan man köra ett spår baklänges innan sågning för att undvika flisning av ett ytskikt såsom fanér eller laminat, men att försöka såga baklänges är ett bra recept på hur man skapar en olycka.
Försöker du föra sågen baklänges med klingan sänkt mer än någon enstaka mm så kommer tänderna gripa tag i materialet på ett mycket effektivt sätt och skicka iväg hela sågen i din riktningen med samma hastighet som klingans periferihastighet.
Har du tur _när_ detta händer räcker det med att du går in och byter byxor, mindre tur och du kommer dagligen att påminnas om ditt misstag så länge du lever. Gör det inte!
Såg bara någon youtube video där man tog ur för diskho samt att det sitter markering framför och bakom klingan, det var nog den enda fördelen som jag såg mer borschen men som du säger så låter det inte helt säkert. Ännu ett argument för Festtool val då.

• Gilla
Christer Åhlfeldt
  • Laddar…
Första jobbet kommer vara att såga 11mm breda plexiglasstänger från en skiva som är 4mm tjock och 1500 lång.
Får för mig att sänksågen skyddar mot att det spricker iom att den kanske har mer understöd runt klingan och materialet.

tonlof skrev:
Första jobbet kommer vara att såga 11mm breda plexiglasstänger från en skiva som är 4mm tjock och 1500 lång.
Får för mig att sänksågen skyddar mot att det spricker iom att den kanske har mer understöd runt klingan och materialet.
Vet inte (tror inte) om standardklingan är lämpligt för detta ändamål. Ev måste du köpa en annan. Att såga i plexiglaset krävs försiktighet som låg klinghastighet och långsam matning.. Dessutom måste det vara vasst.. Går det för fort smälter det.. Har bara testat med sticksågen med fintandade blad. Det funkade.
Finns en annan teknik (bättre) att skära i plexin dock

tonlof skrev:
Såg bara någon youtube video där man tog ur för diskho samt att det sitter markering framför och bakom klingan, det var nog den enda fördelen som jag såg mer borschen men som du säger så låter det inte helt säkert. Ännu ett argument för Festtool val då.
Markeringen bakom klingan kan kanske vara bra som hjälp för vår man ska sänka ner sågen. Jag vet inte hur de tänkt. Jag vet bara att backa med en sänksåg är en dålig idé. Jag har ingen erfarenhet av vare sig boschen eller festoolen. Själv skulle jag valt den som har klyvkniv. Det är en säkerhetsfunktion som kan vara väldigt bra att ha. Jag tycker det är ett ofog är tillverkarna börjat ta bort dessa på cirkel- och sänksågar bara för att spara några kronor. Som jag förstått det var det tidigare krav på dessa i Sverige, men iom EU och harmoniserande standarder försvann kravet. Men det betyder ju inte att de fortfarade inte är bra att ha. Det finns ju en anledning till att vi tidigare hade krav på dem. De som säljer sågar utan dem förtjänar helt enkelt inte att sälja några sågar. (Jag har själv en Makita utan klyvkniv. Det var ett bra pris, ok? 😉 )

Redigerat:
Det är ok att föra sågen bakåt för att ritsa, men precis som Pyro säger, såga för allt i världen INTE baklänges!! Markeringen i bakkant är för att se var bakkanten på klingan är när du sänker ner den. Även att sänka ner klingan i materialet skall undvikas om det inte krävs för uppgiften, alltid en viss risk för kast.

Jag har den äldre 55an (och 75an) och visst är det bra sågar, men det finns nackdelar med dem med...skenan ligger inte jättebra utan tvingar på alla material, gummikanten sitter inte limmad så bra, det saknas vettig mikrojustering för tor in/out, kåpan är inte tillräckligt tät, skenorna är kass att skarva, tvingarna är inte tillräckligt djupa för att lätt kunna klämma in en offerbit i bakkant, sågen välter (den gamla varianten i alla fall) om man lämnar den i 45 grader, splitterskyddad på högersidan funkar bara till ett inställt sågdjup, inte alla, det är segt att justera vaggan för nollpunktslutningen, det är inte exakt samma spel på alla skenor (men det är snabbt att justera)...på rak arm. Allt är absolut inte perfekt med festool heller.

tonlof skrev:
Det är en sänksåg helt ok till. En justersåg är bättre, men klart av en helt annan storlek. Sök på youtube efter någon fiffig jigg så att du slipper mäta upp varje remsa. Köp också en längre skena så att du slipper skarva

Daniel_N skrev:
Det är en sänksåg helt ok till. En justersåg är bättre, men klart av en helt annan storlek. Sök på youtube efter någon fiffig jigg så att du slipper mäta upp varje remsa. Köp också en längre skena så att du slipper skarva
Tack för info, är ute efter en maskin som inte tar så mycket plats och har flera användningsområden. Baklängesbehovet är nu borta, men det såg väldigt trevligt ut när jag såg hur dom använde Borschen för att göra hål i köksskivan.

tonlof skrev:
Länk till videon? Just den markeringen finns även på TS55REBQ, se ex. denna videon. Ser ingen anledning till varför att Boschen skulle vara bättre än Festool-sågen på att såga upp för diskhon o.l.

Hur som helst verkar Festoolen vara det bättre valet när det gäller sågning av plexiglas. Detta tack vara lägre varvtal (2000 varv/min vs 3.600 varv/min). Ca 3000 rpm ihop med en fintandad (48+) sågklinga verkar att vara optimalt.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Satt i samma sits som dig.
För mig blev det avgörande att TS55-Rebq kunde såga närmast väggen, då jag var i behovet att såga upp och riva ut spångolvet i förrådet.
Dessutom blev TS55 billigare (ca 1000kr) ifrån Toolab med dom tillbehör jag ville ha med (minst 2 långa skenor, skarvbeslag, 2 tvingar och en 800 skena). Är väldigt nöjd med sågen!

En annan sak jag uppmärksammade, som jag tycker är bättre på TS55 är sågdjupinställningen när man inte sågar med skena. På Boschen behöver man vrida på vredet 90 grader? På TS55 sitter båda i ett stycket.

iwe skrev:
Satt i samma sits som dig.
För mig blev det avgörande att TS55-Rebq kunde såga närmast väggen, då jag var i behovet att såga upp och riva ut spångolvet i förrådet.
Dessutom blev TS55 billigare (ca 1000kr) ifrån Toolab med dom tillbehör jag ville ha med (minst 2 långa skenor, skarvbeslag, 2 tvingar och en 800 skena). Är väldigt nöjd med sågen!

En annan sak jag uppmärksammade, som jag tycker är bättre på TS55 är sågdjupinställningen när man inte sågar med skena. På Boschen behöver man vrida på vredet 90 grader? På TS55 sitter båda i ett stycket.
Före TS55 uppgraderingen vill jag minnas att den inte hade dubbla skalor. :)
Sen är väl frågan hur ofta det sågas utan skena med sänksågen, jag är osäker om jag gjort det någon gång.

Inte så jätte ofta iofs. Men jag har gjort det några gånger. Tex nu till matbordet där kryssbenen är halva halva i varandra.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.