Hej
Är inne på att köpa in lite maskiner för kommande snickeriprojekt och uppfylla pojkdrömmen om att ha ett eget litet snickeri. Har läst att många föredrar gamla hederliga maskiner som går att fynda på diverse säljsidor pga vikt och dess stabilitet etc. Jag tänkte dock satsa på nytt och förhoppningsvis inget allt för värdelöst eller onödigt dyrt.
Nedan kommer exempel på maskiner jag tittat på.

1. Planhyvel - DEWALT DW733-QS
https://www.bauhaus.se/planhyvel-de...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

2. Bordsåg - DEWALT DWE7485-QS
https://www.bauhaus.se/bordssag-dew...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

3.
Figursåg Ferm SSM1007
https://www.slojd-detaljer.se/sorti...elverktyg/sagar-sagblad/figursag-ssm1007-0506

4. Träsvarv - LUNA BWL 406
https://www.slojdfokus.se/shop/trasvarv-luna-bwl-2415p.html

Maskiner 1-3 känns som att de är mer eller mindre kompletta och bara börja använda för dess syften.
Men träsvarven fastnar jag lite på. Bortsett från att köpa ett gäng olika svarvstål i HSS kvalitet som jag förstått att man bör ha (tips på det?), så måste jag köpa en skålchuck för att kunna fästa virket om man vill göra muggar etc?
Är det något annat jag har missat eller bör tänka på?

S Skoldsjo skrev:
Hej
Är inne på att köpa in lite maskiner för kommande snickeriprojekt och uppfylla pojkdrömmen om att ha ett eget litet snickeri. Har läst att många föredrar gamla hederliga maskiner som går att fynda på diverse säljsidor pga vikt och dess stabilitet etc. Jag tänkte dock satsa på nytt och förhoppningsvis inget allt för värdelöst eller onödigt dyrt.
Nedan kommer exempel på maskiner jag tittat på.

1. Planhyvel - DEWALT DW733-QS
[länk]

2. Bordsåg - DEWALT DWE7485-QS
[länk]

3.
Figursåg Ferm SSM1007
[länk]

4. Träsvarv - LUNA BWL 406
[länk]

Maskiner 1-3 känns som att de är mer eller mindre kompletta och bara börja använda för dess syften.
Men träsvarven fastnar jag lite på. Bortsett från att köpa ett gäng olika svarvstål i HSS kvalitet som jag förstått att man bör ha (tips på det?), så måste jag köpa en skålchuck för att kunna fästa virket om man vill göra muggar etc?
Är det något annat jag har missat eller bör tänka på?
Du skriver inte vad du ska bygga, eller av vad.
Men du har listat en planhyvel men ingen rikthyveln?

Snickeriet kommer nog bestå av lite allt möjligt. Några tankar är att göra bord i olika former, hyllor, träningstillbehör som power rack och diverse små saker. Det mesta kommer förmodligen byggas av virke från diverse bygghandel.
Har endast sett kombinationsmaskiner utav plan och rikthyvlar och de är inte billiga. Ansåg att jag klarar mig nog långt med endast planhyveln och ha bordssågen till hjälp. Tanken och förhoppningen är att köpa dessa maskiner under årets lopp tillsammans med tillbehör och annat smått (japansåg, ny sticksåg, spikpistol, limknektar etc).
Tanken är att ha en någorlunda komplett maskinpark i slutändan.

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
S Skoldsjo skrev:
Snickeriet kommer nog bestå av lite allt möjligt. Några tankar är att göra bord i olika former, hyllor, träningstillbehör som power rack och diverse små saker. Det mesta kommer förmodligen byggas av virke från diverse bygghandel.
Har endast sett kombinationsmaskiner utav plan och rikthyvlar och de är inte billiga. Ansåg att jag klarar mig nog långt med endast planhyveln och ha bordssågen till hjälp. Tanken och förhoppningen är att köpa dessa maskiner under årets lopp tillsammans med tillbehör och annat smått (japansåg, ny sticksåg, spikpistol, limknektar etc).
Tanken är att ha en någorlunda komplett maskinpark i slutändan.
Ska du göra enstaka enklare grejer i mjukt virke som gran och det inte är högsta krav på resultatet så kör på.

• Gilla
Skoldsjo
  • Laddar…
S Skoldsjo skrev:
Ansåg att jag klarar mig nog långt med endast planhyveln och ha bordssågen till hjälp
För att kunna planhyvla en sida så behöver du en riktad yta som referens. Sen kan man rikta med bordsåg +jigg om man vill men då är du ju begränsad till klingans klyvdjup avseende bredden på plankor.

Frustrator Frustrator skrev:
För att kunna planhyvla en sida så behöver du en riktad yta som referens. Sen kan man rikta med bordsåg +jigg om man vill men då är du ju begränsad till klingans klyvdjup avseende bredden på plankor.
Med en liten större budget hade jag nog satsat på plan/rikt hyvel direkt för att slippa det extra momentet. Men än har jag tid att ändra mig! Tack för svar

S Skoldsjo skrev:
Med en liten större budget hade jag nog satsat på plan/rikt hyvel direkt för att slippa det extra momentet. Men än har jag tid att ändra mig! Tack för svar
@Microkatten här på forumet riktar för hand och planhyvlar sen i maskin.
Jag gör en del för hand och en del i maskin.
En begagnad Inca plan/rikthyvel kan du få billigare än dewalten. Att köpa allt nytt gör att du får vara beredd på att lägga ut en hel del mer pengar.

• Gilla
Skoldsjo
  • Laddar…
Svarv är väl den du ska leta efter begagnad.
Det var en tid då svarvar var väldigt populära så det finns ett enormt utbud till liten peng och då får du oftast med svarvstål och backar.

• Gilla
GS1000FF
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Svarv är väl den du ska leta efter begagnad.
Det var en tid då svarvar var väldigt populära så det finns ett enormt utbud till liten peng och då får du oftast med svarvstål och backar.
Ska ta mig en titt och se vad jag finner. Tips på märken att lita på som eventuellt reservdelar går att finna lätt till?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.