Halloj,

Fick igår ett erbjudande om att köpa en demokörd kompressor (https://www.lindarn.se/dpc10qtc) för 1500sek. Kändes spontat som en bra deal, men jag är totalt novis vad gäller tryckluft. Jag antar att den skulle duga till:
- Renblåsning
- Luftpåfyllning av bildäck
- Dyckertpistol
Dessa punkter vågar jag gissa att den sköter utmärkt, men det skulle väl även en mindre modell göra. Typ denna: (https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-200057/)
Skulle det ö h t gå att använda någon av ovanstående kompressorer till något annat? Som t e x för att spika panel och/eller stomme? Givetvis för privat bruk som t e x byta panelen på ett förråd eller hjälpa kompisen att resa en carport?

Redigerat:
Kanske att driva en spikpistol, det kräver ju inte så jättestor kontinuerlig luftmängd, men jag tror ändå att du skulle störa dig på att kompressorn behöver gå i stort sett konstant med så liten tank.

Att köra några mer krävande verktyg är nog bara att glömma tyvärr. Jag har en 50l-tank och jag tycker att det är i minsta laget när jag kör mutterdragare eller slipmaskin t.ex.

G gronfelt skrev:
Kanske att driva en spikpistol, det kräver ju inte så jättestor kontinuerlig luftmängd, men jag tror ändå att du skulle störa dig på att kompressorn behöver gå i stort sett konstant med så liten tank.

Att köra några mer krävande verktyg är nog bara att glömma tyvärr. Jag har en 50l-tank och jag tycker att det är i minsta laget när jag kör mutterdragare eller slipmaskin t.ex.
Tack för svaret! Slog till iallafall, mest för att slippa åka till macken efter hjulskiftena och slippa handknacka fast lister och socklar. Vilken dyckertpistol rekomenderar forumet? Har läst lite på ämnet och Makitas AF505N verkar vara populär. Har väl tre stycken som jag väljer mellan, och alla har sina fördelar?!
-Makita Af505N (pris & lovord från byggahus)
-Dewalt Dpn1850 (oljefri)
-Essve bn 1,2/55 (goda erfarenheter från stomspikaren 34/90, ledad koppling)

Prisbilden ser ut som följer: 800kr, 1100kr, 1350kr i samma ordning som ovanstående lista. Spontant känns det som det är lika bra att köra på den billigare Makitan då pistolen lär användas max någon gång per månad så fördelarna som de dyrare har tror jag ej kommer att märkas. Någon med annan åsikt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.