Djungeln av alternativ gör mig matt.
Finns det någon vänlig själ som kan rekommendera ett komplett paket med led-spottar och driver som lirar tillsammans med en Plejdpuck?
(Gör ju inget om ljuskällorna är utbytbara heller)
Mycket tacksam för tips för alternativen är för många för mig när jag tittar runt
Finns det någon vänlig själ som kan rekommendera ett komplett paket med led-spottar och driver som lirar tillsammans med en Plejdpuck?
(Gör ju inget om ljuskällorna är utbytbara heller)
Mycket tacksam för tips för alternativen är för många för mig när jag tittar runt
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Dra 230v istället👍
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
Ja man kan bli matt. Jag har inga konkreta tips på produkter, utan bara allmänna råd för vad du bör leta efter
- 12/24 V-system med ett centralt drivdon som kan placeras på ett "bra" ställe, helst inomhus. 230 V är problematiskt i takfoten.
- Titta på anslutningen av spottarna och hur de stöder vidarekoppling till nästa. Inte för att det är kritiskt med 12 V men det ska ju fungera över tid också.
- Jag antar att du vill styra dem av/på, eller vill du även dimra? Leta i så fall efter ett drivdon med en 1-10 V-ingång för dimring. Då kan du dimra via Plejd. LED-75 kanske fungerar.
- 12/24 V-system med ett centralt drivdon som kan placeras på ett "bra" ställe, helst inomhus. 230 V är problematiskt i takfoten.
- Titta på anslutningen av spottarna och hur de stöder vidarekoppling till nästa. Inte för att det är kritiskt med 12 V men det ska ju fungera över tid också.
- Jag antar att du vill styra dem av/på, eller vill du även dimra? Leta i så fall efter ett drivdon med en 1-10 V-ingång för dimring. Då kan du dimra via Plejd. LED-75 kanske fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
De kräver just 230 V framdraget till varje spot. Är de ens avsedda för utomhusbruk? (Jag har inte kollat)
Ja det är en komplett produkt inklusive driver. Den har ett fin anordning för in och ut med flexrör och är specat för användning inomhus och utomhus (takfot)R rusty skrev:
Drivern har dock inget skydd mot fukt så det är viktigt att det placeras på ett torrt ställe.
Intressant alternativ då kanske.A avh67f skrev:
Då behöver man bara ström egentligen och låta behörig koppla ihop det.
Ingen ytterligare plejd-enhet behövs och heller ingen separat driver.
Medlem
· Södermanland
· 3 inlägg
Hide-a-light har ute spottar. 230V, GU10 så dimbar med rätt "lampa i" Styr med "vilken puck du vill", jag kör en Z-wave puck i dosa bakom knappen som alla andra spottar i huset.
Edit: korrigerade info angående "lampan"
Edit: korrigerade info angående "lampan"
Varför är 230V problematiskt i takfoten?Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan bli matt. Jag har inga konkreta tips på produkter, utan bara allmänna råd för vad du bör leta efter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
Det har jag beskrivit i ett antal trådarP pbh.e skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/spottar-i-tak-av-trae-klaett-i-gips.370703
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-till-spottar-helt-regelenligt.479399
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-kabel-till-takfotsbelysning.297386/
https://www.byggahus.se/forum/threads/biltemas-spotlights-foer-takfot.316705/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-foer-kabel-till-downlight.501514/
Det handlar främst om valet av kabel där det råder en gråzon kring valet redan för 230 V-spottar inomhus, om det handlar om en installationskabel eller anslutningskabel vilket styr minsta area, om det måste finnas en skyddsledare med till varje spot eller inte.
Dessutom behöver kabeln vara flexibel eftersom spottar är annorlunda än andra fast monterade lampor i att kabeln inte går att ansluta med armaturen monterad. Utan kabeln måste vara flexibel för att kunna mulas upp i spothålet tillsammans med ev drivdon.
Sedan ska spottens terminaler stöda vidarekoppling av en dubbelisolerad ledning, antingen kabel eller flexslang.
En takfot innebär ytterligare problem i form av att kabeln behöver vara flexibel även i kyla, och öht tåla minusgrader. Man kan i och för sig offra möjligheten att byta en trasig spot på vintern men hur vet man det?
Jag ser att både Hide-a-lite och Plejd har takfotsspottar som stöder flexslang. Har någon provat att böja på en sådan slang i 15 minusgrader? Det kan bli en ganska tvär böj när två slangar ska tvingas ur/i spothålet.
Till sist finns risken för gnagare så man vill ha något ganska robust.
En klenspänningsinstallation har inte dessa problem.
Nu frågade du i och för sig om spottar men vi har kört på en 15-meters IP67 LED-strip längs hela takfoten på framsidan av sommarstugan och tycker det blev superbra. Har suttit där mer än 5 år nu i alla fall och ser lika bra ut som när den var ny. Ej dimbar men det har vi verkligen aldrig behövt eller saknat.
Hur har ni löst det med den uppenbara risken med bländning i ert fall?W WiZCoke skrev:Nu frågade du i och för sig om spottar men vi har kört på en 15-meters IP67 LED-strip längs hela takfoten på framsidan av sommarstugan och tycker det blev superbra. Har suttit där mer än 5 år nu i alla fall och ser lika bra ut som när den var ny. Ej dimbar men det har vi verkligen aldrig behövt eller saknat.
Tanken på ledstrip har absolut funnits men är lite allergisk mot installationer där man valt att låta stripen vara helt synlig