Har nu uppdaterat trådens första inlägg med ny information. Valet har smalnat av till två modeller (DeWALT DCD780M2 & Makita DDF480RMJ) och jag är nu på jakt efter lämpligt bitsset (gärna Wera?) och borrset. Tack för all hjälp!

MaxPax skrev:
Inte wera, men både trä- stål- och stenborr samt bits till bra pris.

[länk]
Hej!

Tack för tipset. Slutade med följande beställning från Toolab:

• DeWALT DCD780M2
  • Metabo tillbehörssats (86 delar)
  • Hultafors Talmeter (3 m)

Tack för hjälpen!

Bra köp 👍 återkom gärna med recension av metabos tillbehör, varit sugen på en sån låda

• Gilla
macalaho
  • Laddar…
Idag kom ordern och jag har hunnit hämta och testa prylarna lite grann! Trodde till en början (och till min stora förskräckelse) att chucken vobblade en del. Efter att ha testat flera av de olika tillbehören i Metabo-kitet verkar det som att chucken fungera som den ska. Dessvärre vobblar bitsfästet och de två mellanstora flatborrarna ganska mycket. Är det något som man bör reklamera kanske?

M
macalaho skrev:
Idag kom ordern och jag har hunnit hämta och testa prylarna lite grann! Trodde till en början (och till min stora förskräckelse) att chucken vobblade en del. Efter att ha testat flera av de olika tillbehören i Metabo-kitet verkar det som att chucken fungera som den ska. Dessvärre vobblar bitsfästet och de två mellanstora flatborrarna ganska mycket. Är det något som man bör reklamera kanske?
Tycker jag inte ska vara acceptabelt.

Självklart ska du reklamera, en flatborr ska inte vobbla

Satte ihop en liten video där jag borrar med diverse tillbehör och laddade upp på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=lZGFs8O5bqc

Första borren 12 mm flatborr tycker jag ser väldigt bra ut, varför det också borde gå att utesluta att det skulle vara något fel med själva borrmaskinen eller chucken? Däremot tycker jag att det vobblar lite med andra flatborrar, bitsfästet och inte minst mutterhylsan i slutet.

Har sökt runt lite och det verkar vara flera som upplever liknande problem. Ser detta OK ut, trots att det vobblar lite?

Tack!

macalaho skrev:
Satte ihop en liten video där jag borrar med diverse tillbehör och laddade upp på YouTube:
[länk]

Första borren 12 mm flatborr tycker jag ser väldigt bra ut, varför det också borde gå att utesluta att det skulle vara något fel med själva borrmaskinen eller chucken? Däremot tycker jag att det vobblar lite med andra flatborrar, bitsfästet och inte minst mutterhylsan i slutet.

Har sökt runt lite och det verkar vara flera som upplever liknande problem. Ser detta OK ut, trots att det vobblar lite?

Tack!
Jag tycker chucken ser rätt centrerad/kastfri ut, bäst hade varit om både kameran legat still på nåt.
Hylsan på slutet kastade en del, men då borrarna var rakare bordet det ju knappast vara maskinen som är defekt.

• Gilla
macalaho
  • Laddar…
Tack för din input!

Gjorde en ny video där jag har fixerat kameran i en ställning:
https://www.youtube.com/watch?v=OvrIXyp8CE0

Jag tycker att det är svårt att fästa borrarna så att de "går rakt". Det borde inte vara särskilt svårt kan jag tycka. Den minsta och den största av flatborrarna verkar lättare att få till än de andra två, men ofta får jag göra om och prova igen även om dessa ska gå rakt. Bitsfästet och mutterhylsan tycker jag vobblar rätt mycket?

Vad tror ni? Bör jag reklamera Metabo-satsen eller tycker ni att det ser "tillräckligt bra" ut?

Tack!

Jag tycker borrarna ser bra ut, den största flatborren kastar väl knappt alls i spetsen?

Jag tror inte hylsans eller bitshållarens brist på precision kommer ställa till bekymmer för dig.

Även betongborrens centrering såg bra ut, tycker jag! :)

M
Flatborr 16 och 20, samt hylsan och bitshållaren verkar ju hålla den kvalitet man kan förvänta sig från grejer beställda på aliexpress och liknande. Tråkigt att metabo säljer grejer så långt under vad man bör förvänta sig från dem...

• Gilla
macalaho
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Flatborr 16 och 20, samt hylsan och bitshållaren verkar ju hålla den kvalitet man kan förvänta sig från grejer beställda på aliexpress och liknande. Tråkigt att metabo säljer grejer så långt under vad man bör förvänta sig från dem...
Mina tankar också. Tycker inte det är godkänt. Och även om man kan dra i en skruv med det kastet som bitshållaren ger bör det ju fortplanta sig till hand/handled = taskig ergonomi.
Jag skulle reklamera.

//Ronnie

• Gilla
macalaho
  • Laddar…
Jag tycker hela chucken vobblar, mest i första sekvensen när du kör sakta.

Men jag tycker mig se ett användarfel, det är bara den sexkantiga delen på verktygen som ska sitta i chucken, det ser ut som du tryckt in dom för långt, man borde se några mm av det sexkantiga framför chuckens klor.

Jag blev nyfiken och kollade mina egna maskiner Makita och Hitachi använda yrkesmässigt i flera år och en Roybi , ingen chuck vobblade.

Jag kollade även en del plattborrar som ni kallar det (förr sa man Irvingborr) Alla, billiga som dyra vobblade lite mer eller mindre, så det är inget att bry sig om.

Nä, lämna tillbaka den där gulmålade Black & Dekern och köp en grön maskin från Japan, det finns 2 olika att välja på.

• Gilla
macalaho
  • Laddar…
Lägger in 2 bilder, bil 1 är rätt, bild 2 fel. WP_20150821_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150821_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
macalaho och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.