Den funkar nog..

innan den kom dit var nog källaren mättad av fukt.. där av så avfuktade den för fullt = 20-30Liter.. nu är din källare mycker torrare och kan därför inte avfukta lika mycket längre..

Per-Erik skrev:
Den funkar nog..

innan den kom dit var nog källaren mättad av fukt.. där av så avfuktade den för fullt = 20-30Liter..  nu är din källare mycker torrare och kan därför inte avfukta lika mycket längre..
Jo luftavfuktaren funkar bra men torrbollen fick inte ut en droppe på 6 dygn fast de va 77% i källarn..De va därför som jag skaffade luftavfuktare..De va den som tog ut 30 liter första veckan

Nu spelar de inte så stor roll när det är tort o fint i källaren med luftavfuktaren.. ;D
Ja inte bara källaren de blev bättre i hela huset..

ahha.. jag misstolkade dig helt. (som vanligt) :D :D ;)

Någon som känner till:

MetroTherm avfuktare AVEX? Finns inte med i Råd o Röns test men enligt specarna verkar den helt ok. Tyst och smidig med de vanliga funktionerna för 2995 SEK.

http://www.swhhb.se/erbjudanden.php

MetroTherm är väl en seriös och bra tillverkare vad jag kan förstå = bättre än rusta-avfuktarna.

Blir sugen att slå till med tanke på pris och att 45 dB låter bra. Någon som äger nämnda apparat och kan uttala sig om den är bra?

2an skrev:
Undra varför min inte funkade.. ???
77% luftfuktighet i källaren ställde in en torrboll model xl på 6 dygn va det inte en droppe i burken så då köpte jag avfuktaren.. Farsan får då vatten i sina torrbollar..
Första 2 dygnen fick jag ut 20 liter o 30 första veckan..
Nu blir det 4 liter på 3 dygn..
En torrboll ger ingen synlig vätska i början. Först tar saltet åt sig fukt bara. När det blir en viss nivå på vatteninnehållet i saltet börjar det "smälta", då blir det vätska i burken.

Per-Erik skrev:
ahha.. jag misstolkade dig helt. (som vanligt)  :D :D ;)
Ingen fara.. 8)

Vi kör med Jula:s avfuktare för 1395:- och den funkar då bra. Innan var det svinkallt i källaren, typ 5 grader. Det gick inte att få mer med det enda element som vi har där, men när vi ställde dit avfuktaren så blev det succesivt varmare och avfuktaren blev mera effektiv (de jobbar ju bättre i värme). Nu har vi runt 15-17 grader i källaren och avfuktar ca 2-3 l/dygn.

Vad tror ni? Är det mycket eller normalt/lite för en källare?

M v h // Lidman

På vissa luftfuktare finns det möjlighet att att ställa in målvärde för relativ luftfuktiget. Vilket målvärde bör man ha i källaren? Jag har kört min i två dagar nu och är nere på 60-65%.

Jonas

Lidman skrev:
Nu har vi runt 15-17 grader i källaren och avfuktar ca 2-3 l/dygn.

M v h // Lidman
det verkar mycket.... har du stängt luftventiler? Är dom öppna så håller du på att avfukta hela världen utanför ;).
gaia

• Gilla
likblek
  • Laddar…
1971 skrev:
På vissa luftfuktare finns det möjlighet att att ställa in målvärde för relativ luftfuktiget. Vilket målvärde bör man ha i källaren? Jag har kört min i två dagar nu och är nere på 60-65%.

Jonas
Under 70% är helt OK. Vi håller ca 55% i vår tvättstuga i källaren och det ger en behaglig miljö som faktiskt rekommenderas för bostadsutrymmen. Det behöver inte vara så lågt som vi har det men tvätten torkar snabbt!
gaia

Lidman skrev:
Vi kör med Jula:s avfuktare för 1395:- och den funkar då bra. Innan var det svinkallt i källaren, typ 5 grader. Det gick inte att få mer med det enda element som vi har där, men när vi ställde dit avfuktaren så blev det succesivt varmare och avfuktaren blev mera effektiv (de jobbar ju bättre i värme). Nu har vi runt 15-17 grader i källaren och avfuktar ca 2-3 l/dygn.

M v h // Lidman
Låter onormalt mycket, som sagt avfuktar du världen oxå!! ;)

Hmm  :-/ Jag tycker nog att björkarna utanför börjar se lite torra och gula ut  :P

Nä skämt åsido, jag får nog se till att stänga ventilerna och se vad vi hamnar på för fuktnivå då?

// Lidman

Jag funderar på detta med att stänga ventilerna i källaren. Finns det ingen risk med att göra det? Vilket är bäst: Fuktigt med bra ventilation eller torrt med dålig ventilation?

wertok skrev:
Jag funderar på detta med att stänga ventilerna i källaren. Finns det ingen risk med att göra det? Vilket är bäst fuktigt med bra ventilation eller torrt med dålig ventilation?
Torrt med dålig ventilation är bättre för HUSET.

MrBollo skrev:
Någon som känner till:

MetroTherm avfuktare AVEX? Finns inte med i Råd o Röns test men enligt specarna verkar den helt ok. Tyst och smidig med de vanliga funktionerna för 2995 SEK.

[länk]

MetroTherm är väl en seriös och bra tillverkare vad jag kan förstå = bättre än rusta-avfuktarna.

Blir sugen att slå till med tanke på pris och att 45 dB låter bra. Någon som äger nämnda apparat och kan uttala sig om den är bra?
Såhär när det har gått några månader; är det någon som har hunnit testa? Jag tycker att det låter rätt schysst, måste jag säga, men reklam är ju alltid reklam...

Är det bra att den håller fuktigheten på mellan 40 och 60%? Tycker att det kanske låter lite väl lågt...

/Elin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.