60 835 läst ·
32 svar
61k läst
32 svar
Köpråd - avfuktare till källare
Sida 1 av 3
Jag behöver en avfuktare till vår 60 kvadratmeter stora källare. Har ni några köpråd. Från tidigare trådar har jag förstått att Mitsubishi E16SX är populär. Finns det andra, bättre alternativ? Vad har du för erfarenheter?
Tack på förhand!
Jonas
Tack på förhand!
Jonas
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ola, det kanske räcker med en torrboll modell maxi?
10m2 är ett litet utrymme, och håller man dörren stängd funkar de fint. En kondensavfuktare behöver ett avlopp också, eller också får man springa å tömma en burk.
Refill till torrboll kostar en del, men kan man komma över vägssalt blir det billigt. Det är just vägsalt i påsarna, kalciumklorid.
10m2 är ett litet utrymme, och håller man dörren stängd funkar de fint. En kondensavfuktare behöver ett avlopp också, eller också får man springa å tömma en burk.
Refill till torrboll kostar en del, men kan man komma över vägssalt blir det billigt. Det är just vägsalt i påsarna, kalciumklorid.
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
det här var på tapeten för några veckor sedan, se:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1121257908
Mitt inlägg där var:
Impulsköpte en Melissa för 995:- på Rusta. Simpel utan automatik men den gör jobbet. Vi märkte direkt skillnad bara efter 1 dag och min digitala hygrometer gick från 82% ner till 59% (trots veckans rotblöta med mycket regn-utefukt var 72%). Den fixade c:a 8m2 på ett dygn, en hel källare med väggar och öppna dörrar tog den på c:a 3 dar (runt 85m2).
Kvalitetsmässigt inget att hurra över, kan ta slanganslutning, har rullhjul och bara on/off-knapp, man får 1 års garanti /öppet köp 30 dagar enl kvittot.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=3304
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1121257908
Mitt inlägg där var:
Impulsköpte en Melissa för 995:- på Rusta. Simpel utan automatik men den gör jobbet. Vi märkte direkt skillnad bara efter 1 dag och min digitala hygrometer gick från 82% ner till 59% (trots veckans rotblöta med mycket regn-utefukt var 72%). Den fixade c:a 8m2 på ett dygn, en hel källare med väggar och öppna dörrar tog den på c:a 3 dar (runt 85m2).
Kvalitetsmässigt inget att hurra över, kan ta slanganslutning, har rullhjul och bara on/off-knapp, man får 1 års garanti /öppet köp 30 dagar enl kvittot.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=3304
En sån som den på Rusta drar den 300 watt konstant?
Tror det ligger mellan 260-300W, kompressorn ligger på mest hela tiden med något kort avbrott precis efter tömning för att undvika isbildning tror jag.
Priset 995 var ett sommarpris, men såg i helgen att Coop nu säljer en likvärdig för samma pris. Sen är det upp till var och en vilken typ man vill skaffa, jag var lite tvivlande på hur mycket fukt som jag hade och nästan 5000 var för häftigt för min ekonomi.
Den gör nu också stor nytta då vi just rivit ned avloppstammen med dito fukt/lukt, den står och puttrar i ett urblåst badrum så att det blir snustorrt innan vi fortsätter med uppbyggnaden.
Man får kallt räkna med 300-450W i drift för dessa maskiner och min snikmodell mot den dyrare drar i princip nästan lika mycket och fuktar av nästan lika mycket-men det finns bara av/på knapp-inget mer.
Priset 995 var ett sommarpris, men såg i helgen att Coop nu säljer en likvärdig för samma pris. Sen är det upp till var och en vilken typ man vill skaffa, jag var lite tvivlande på hur mycket fukt som jag hade och nästan 5000 var för häftigt för min ekonomi.
Den gör nu också stor nytta då vi just rivit ned avloppstammen med dito fukt/lukt, den står och puttrar i ett urblåst badrum så att det blir snustorrt innan vi fortsätter med uppbyggnaden.
Man får kallt räkna med 300-450W i drift för dessa maskiner och min snikmodell mot den dyrare drar i princip nästan lika mycket och fuktar av nästan lika mycket-men det finns bara av/på knapp-inget mer.
Det stämmer.. När jag kör utan värme i källaren 60 kvm inga väggar ännu så ökar/ökade tempen i källaren 2 grader fr 17-19 med avfuktaren..Dr._SiC skrev:
Undra varför min inte funkade.. ???Lurvnos skrev:Ola, det kanske räcker med en torrboll modell maxi?
77% luftfuktighet i källaren ställde in en torrboll model xl på 6 dygn va det inte en droppe i burken så då köpte jag avfuktaren.. Farsan får då vatten i sina torrbollar..
Första 2 dygnen fick jag ut 20 liter o 30 första veckan..
Nu blir det 4 liter på 3 dygn..