1 642 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
"kopplingsskåp" ute skydda trafo, skarvdosa mm
Jag tänker sätta upp ett regnskydd för några trafos till utebelysning mm.
Tänkte först använda en skyddsbox från Jula som det är lätt att dra in kabel till grenuttag som ligger i box/skåp och sedan koppla in flera trafos. Skyddsboxen är dock lite för liten för vissa trafos som är "långa".
Så jag funderar på ett skåp typ detta istället, se bilder nedan.
kablarna är utanpåliggande på väggen och kommer underifrån in i väggskåpet.
Min fråga
- jag vill kunna dra igenom schukopluggen till grenuttaget via "golvet" på skåpet, vilket kräver ett hål på drygt 4 cm. Ska också dra in ett antal övriga kablar men de är i normala dimensioner så vanliga genomföringar fungerar.
Hur skulle ni göra för att tätat genomföringen av kablar, framförallt kabeln med schuko kontakt till grenuttaget?
större hål och gummiplatta?
Finns det så stora genomföringar så att man får igenom schukokontakten
Jag antar att det inte behöver vara supertätt men ett visst skydd behövs så det inte trycks in vatten underifrån.
(skyddsboxen har ju en annan lösning där man lyfter upp en del av sidoväggen och lägger dit kablarna istället för att dra igenom ett hål)
Exempel på väggskåp

skyddsbox jula

"lång" trafo exempel

Tänkte först använda en skyddsbox från Jula som det är lätt att dra in kabel till grenuttag som ligger i box/skåp och sedan koppla in flera trafos. Skyddsboxen är dock lite för liten för vissa trafos som är "långa".
Så jag funderar på ett skåp typ detta istället, se bilder nedan.
kablarna är utanpåliggande på väggen och kommer underifrån in i väggskåpet.
Min fråga
- jag vill kunna dra igenom schukopluggen till grenuttaget via "golvet" på skåpet, vilket kräver ett hål på drygt 4 cm. Ska också dra in ett antal övriga kablar men de är i normala dimensioner så vanliga genomföringar fungerar.
Hur skulle ni göra för att tätat genomföringen av kablar, framförallt kabeln med schuko kontakt till grenuttaget?
större hål och gummiplatta?
Finns det så stora genomföringar så att man får igenom schukokontakten
Jag antar att det inte behöver vara supertätt men ett visst skydd behövs så det inte trycks in vatten underifrån.
(skyddsboxen har ju en annan lösning där man lyfter upp en del av sidoväggen och lägger dit kablarna istället för att dra igenom ett hål)
Exempel på väggskåp

skyddsbox jula

"lång" trafo exempel

Det är ju en sund tanke att regnskydda grenuttagen.
Du skriver att:
”det inte behöver vara supertätt men ett visst skydd behövs så det inte trycks in vatten underifrån.”
För att det skall tryckas in vatten underifrån så måste du sätta lådan på en väldigt utsatt plats.
Om den sitter mer normalt, tex en bit upp på en vägg, (ovan snöhöjd…) så behöver du inte täta hålen i botten. Det är bara bra att ev vatten kan rinna ut.
Du skriver att:
”det inte behöver vara supertätt men ett visst skydd behövs så det inte trycks in vatten underifrån.”
För att det skall tryckas in vatten underifrån så måste du sätta lådan på en väldigt utsatt plats.
Om den sitter mer normalt, tex en bit upp på en vägg, (ovan snöhöjd…) så behöver du inte täta hålen i botten. Det är bara bra att ev vatten kan rinna ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag skulle jacka ur framkant på lådan som passar de kablar som läggs dit. Sikta på glipor på några få mm. Blir de större kan insekter leta sig in.
kanske ska göra såBo.Siltberg skrev:
- borde ju gå att skjuta på en uppskuren genomföring på sladden och sedan sätta dit genomföring via kanten som du föreslår då blir det lite tätt.
tänkte inte på insekter - så då gör nog genomföringar nytta
Det finns öppningsbara förskruvningar om du är angelägen om att få det tätt på riktigt.
Bjuder på ett exempel:
https://www.conrad.se/p/icotek-qvt-...es&utm_source=google&utm_term=418786&vat=true
Bjuder på ett exempel:
https://www.conrad.se/p/icotek-qvt-...es&utm_source=google&utm_term=418786&vat=true
J JanneSjo skrev:
Klicka här för att svara