Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Måste be om lite tips på vad jag ska använda för att få till det här bra.
Jag ska alltså montera ett antal kameror och tänkte använda en kopplingsdosa, schneider med skruvat lock i IP56.
Men frågan är vilken dosa jag kan använda då honan för nätkabeln på kameran är riktigt stor och även klumpen innan. Så stor att dom inte går igenom en genomföring i den dosan jag normalt använder.
Även om jag drar den genom väggen så vill jag ha kapslad dosa där kopplingarna blir.
På ett ställe måste kablarna sitta i en dosa bredvid kameran tyvärr
Någon som kan ge tips på en lösning?
Jag ska alltså montera ett antal kameror och tänkte använda en kopplingsdosa, schneider med skruvat lock i IP56.
Men frågan är vilken dosa jag kan använda då honan för nätkabeln på kameran är riktigt stor och även klumpen innan. Så stor att dom inte går igenom en genomföring i den dosan jag normalt använder.
Även om jag drar den genom väggen så vill jag ha kapslad dosa där kopplingarna blir.
Någon som kan ge tips på en lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej, de är nog inget som finns till dessa. Om det bara fanns en kopplingsdosa där man öppnar locket så är genomföringen ända mot locket och isf kunde jag bara trycka in kabeln
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Kan du inte att använda kameran som lock för genomföringen av kablarna?
Dvs ta en lite större kapsling än en kopplingsdosa. Gör hål i locket så kablarna kan dras in och skruva kameran i locket.
Dvs ta en lite större kapsling än en kopplingsdosa. Gör hål i locket så kablarna kan dras in och skruva kameran i locket.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja det skulle väl fungera kanske, men kameran är tung i metall och att fästa den i locket känns lite sådär..
Bra tanke dock!
Bra tanke dock!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ska kolla vilka dosor som kan fungera, sen slutar det väl med att jag får öppna takfoten ändå, för egentligen vill man undvika kopplingsdosan. Svårare när kameran sätts på fasaden men jag får leta
Vill du promt ha en kapsling kanske detta funkar:
https://www.electrokit.com/produkt/aluminiumlada-gjuten-ip65-g104-64x58x35mm/
https://www.electrokit.com/produkt/aluminiumlada-gjuten-ip65-g104-64x58x35mm/
holmberg87 skrev:
Hej!
Någon som kan ge tips på en lösning? [bild]
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Bra tips, det tackar vi för!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag fick precis plats i en dosa, men det var verkligen på gränsen. Där kommer kablarna genom väggen.
Problemet var att kablarna och dess kontakter var så grova att ingångarna till schneiders dosor inte gick. Blev Biltema där man kan ta loss genomföringen och snittade i den för att få in kabeln.
Så här blev det, första bilden schneider dosa med kablarna genom väggen och den andra på takfotens gavel med biltemas prylar..
Problemet var att kablarna och dess kontakter var så grova att ingångarna till schneiders dosor inte gick. Blev Biltema där man kan ta loss genomföringen och snittade i den för att få in kabeln.
Så här blev det, första bilden schneider dosa med kablarna genom väggen och den andra på takfotens gavel med biltemas prylar..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat: