Hej!

Måste be om lite tips på vad jag ska använda för att få till det här bra.
Jag ska alltså montera ett antal kameror och tänkte använda en kopplingsdosa, schneider med skruvat lock i IP56.
Men frågan är vilken dosa jag kan använda då honan för nätkabeln på kameran är riktigt stor och även klumpen innan. Så stor att dom inte går igenom en genomföring i den dosan jag normalt använder.
Även om jag drar den genom väggen så vill jag ha kapslad dosa där kopplingarna blir.
På ett ställe måste kablarna sitta i en dosa bredvid kameran tyvärr

Någon som kan ge tips på en lösning? Säkerhetskamera med monteringsarm och utstickande nätkabel samt tre AV-kontakter bredvid dess kartongförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panor82
Det brukar finnas tak- väggfästen till dom flesta kameror där allt kablage får plats. Iaf dom jag monterat. Mest Axis och Hikvision.

Okej, de är nog inget som finns till dessa. Om det bara fanns en kopplingsdosa där man öppnar locket så är genomföringen ända mot locket och isf kunde jag bara trycka in kabeln

Kan du inte att använda kameran som lock för genomföringen av kablarna?

Dvs ta en lite större kapsling än en kopplingsdosa. Gör hål i locket så kablarna kan dras in och skruva kameran i locket.

Ja det skulle väl fungera kanske, men kameran är tung i metall och att fästa den i locket känns lite sådär..
Bra tanke dock!

holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja det skulle väl fungera kanske, men kameran är tung i metall och att fästa den i locket känns lite sådär..
Bra tanke dock!
Bocka en bygel du fäster mellan kamera och lock. Den skruvar du sedan i väggen ovan lådan när du satt på locket.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Ska kolla vilka dosor som kan fungera, sen slutar det väl med att jag får öppna takfoten ändå, för egentligen vill man undvika kopplingsdosan. Svårare när kameran sätts på fasaden men jag får leta

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Använd dosa som förskruvning, funkar helt ok.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Måste be om lite tips på vad jag ska använda för att få till det här bra.
Jag ska alltså montera ett antal kameror och tänkte använda en kopplingsdosa, schneider med skruvat lock i IP56.
Men frågan är vilken dosa jag kan använda då honan för nätkabeln på kameran är riktigt stor och även klumpen innan. Så stor att dom inte går igenom en genomföring i den dosan jag normalt använder.
Även om jag drar den genom väggen så vill jag ha kapslad dosa där kopplingarna blir.
På ett ställe måste kablarna sitta i en dosa bredvid kameran tyvärr

Någon som kan ge tips på en lösning? [bild]

Vit rund elektrisk kopplingsdosa med kabelingång för installation.
Skapa konto

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
T
G GoGetLost skrev:
[bild]
Hikvison har ju en hel del varianter. Tar ts reda på vad han har för mått så finns det säkert en som kan passa någorlunda, iaf så att han täcker skruvhålen.
Sen är dom faktiskt ganska prisvärda med.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Bra tips, det tackar vi för!

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Detta funkar med. Enkel dosa,
Övervakningskamera installerad på husvägg bredvid stuprör och takutsprång.
Skapa konto

• Gilla
polarsson och 1 till
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Detta funkar med. Enkel dosa,
[bild]
Ännu bättre med en förskruvning som jag skrev innan, så blir kopplingen fuktskyddad

Jag fick precis plats i en dosa, men det var verkligen på gränsen. Där kommer kablarna genom väggen.
Problemet var att kablarna och dess kontakter var så grova att ingångarna till schneiders dosor inte gick. Blev Biltema där man kan ta loss genomföringen och snittade i den för att få in kabeln.
Så här blev det, första bilden schneider dosa med kablarna genom väggen och den andra på takfotens gavel med biltemas prylar.. Öppen dosa med kablar och kontakter monterade genom en trävägg, nära taket, med synlig genomföring.
Skapa konto
Schneider dosa med tjocka kablar och kontakter genom vägg, vid takfotens gavel.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.