SS 521.8.3
Då flera kretsar avslutas i samma kopplingsdosa ska anslutningarna för varje krets separeras av
isolerande avskiljningar utom om kopplingsdon enligt SS-EN 60998 eller om kopplingsplintar i
överensstämmelse med SS-EN 60947-7 används.

När vi flyttade in i huset byggt -77 var det en gammal central med proppar och ingen JFB. Dessutom hade huset då el-uppvärmning och en hel extra central bara för det.
Vi har installerat bergvärme så hela "el-värme centralen" försvann direkt och sen har jag bytt ut den gamla centralen till en ny med automatsäkringar samt installerat JFB.

Som jag tidigare har skrivit här på forument så har jag i samband med detta dragit om stora delar av elen i huset. Jag hittade en massa kopplingsdosor bakom en vägg där man i något tidigare skede har flyttat el-centralen. Det fanns 16 kopplingsdosor totalt då bakom väggen där matningen skarvades vid.

Alltså El-central 10A -> EKK 3x1,5 -> dosa -> FK i rör

Nu har jag dragit om 11 av dessa dosor så det är ny FK hela vägen till nya centralen men för 5 av dosorna sitter trådarna som berget och jag lyckas inte dra om dem. Jag kan inte heller få fram nya matningar på något vettigt sätt... (eller snarare, jag vill inte börja lägga in nya rör i lättetongväggar över hela huset...).

Då behöver jag alltså skarva dessa fem dosor vidare. Varje dosa har egen matning, N och PE, alltså egna säkringar.

Detta sitter mitt på en vägg i vad som ska bli sovrum så jag skulle vilja minimera storleken för att kunna täcka det med en inspektionslucka. Nu är det som sagt 5 st. apparatdosor med ett rör in och en EKK in i varje.

Enligt SS får jag inte koppla in fler faser eller säkringar i samma dosa om de inte är avskiljda från varandra. Frågan då är vad jag kan använda för att uppnå detta?
Min elektrikerutbildning ligger dryga 20 år bakåt i tiden...

Är en box med DIN skena och radklämmor ok med ändplattor vid varje ny matning?

L|N|PE <ändplatta> L|N|PE <ändplatta> osv...

I samma box samsas då fem matningar (spridda på olika faser) samt fem N och PE ledare...

Annan vettig lösning?

Mvh,
Anders

Med vad du beskriver blir det ju mycket bra med radklämmor, inget att anmärka på då.

Om du vill vara riktigt seriös så graverar du en liten skylt.
"OBS! Kopplingslådan matas från olika håll. Gr X,X,X..." Men det är ju kanske överkurs i hemmet. :)

PacoUmea skrev:
Om du vill vara riktigt seriös så graverar du en liten skylt.
"OBS! Kopplingslådan matas från olika håll. Gr X,X,X..." Men det är ju kanske överkurs i hemmet. :)
Jag brukar köra med sprit-tusch... ;)

Tack, då vet jag att mina funderingar är "godkända". Toppen!

//Anders

9 av 10 fall där trådarna inte går att rubba beror på att det sitter en dold dosa på vägen.

snaggletooth skrev:
9 av 10 fall där trådarna inte går att rubba beror på att det sitter en dold dosa på vägen.
Jo, jag är väl medveten om det men här är det nog snarare problem med sten/sand i rören. I de allra flesta dosor på övre våningen ligger gammalt byggdamm och små "sten" från lättbetongväggarna. Detta har sen rasat ner i el-rören och bildar en en vacker propp.
Jag har tillverkat en adapter med 8 mm rör för dammsugaren som jag lyckats "öppna" ett par rör med men andra är det kört med...
Eftersom det kan ligga små vassa bitar lättbetong i rören vågar jag inte dra för hårt heller i fall det skulle skada trådarna.

På ett par rör kan jag höra att det "krasar" när jag trycker med dragfjädern från andra hållet ca. 20-30 cm från uttag eller dosa. Jag har försökt rensa men antagligen ligger det så hårt packat i en böj så det inte går att rensa ur och även om man lyckas rensa ur den proppen så glider sanden/stenen bara längre ner i rören... *suck*

//Anders

Ursäkta ot men kanske testa att blåsa lite med tryckluft?

MagnusSt skrev:
Ursäkta ot men kanske testa att blåsa lite med tryckluft?
Bra idé men problemet är att det är 5-10 meters rör och propparna sitter i slutet av röret (övre våningen allt). Jag tror inte det "yr upp" tillräckligt bra och stenarna lär nog inte rör på sig skulle jag tro... :(

Jag har också råkat ut för att byggskräp täppt till rör som går vertikalt, men då har det gått att dra ut trådarna uppåt iaf.
Och sedan tryckt i en styv dragfjäder i stål underifrån så skiten lossnar, men är det krökar inblandat så blir det värre förstås.

Dra fram 2st 3-fas grupper och splitta dessa till dina 5 grupper. alternativt räcker det med 1 st 3-fas grupp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.