Satt upp en ny central i mitt garage, hur ser det ut tycker ni?
Inkommande är 5g6 ej ansluten i andra änden ännu.
Inkommande är 5g6 ej ansluten i andra änden ännu.
Om inkommande från nätägaren är TN-C, vilket jag tycker det ser ut att vara, så ska garagets PE+N(gulgrön+blå) kopplas på inkommande PEN, dvs "jord och nolla på samma". I garaget kopplas sen blå till JFB(och från JFB till noll-skenan) och gulgrön till jordskenan.
... Iaf är det så elektrikern kopplade in mitt garage.
... Iaf är det så elektrikern kopplade in mitt garage.
Nej det är inget fel där och det ser rätt ut tekniskt sett för helheten också. Sen syns det inte med säkerhet på bilden om du har tumregelmässiga 2.5 mm2 kabel till trefasgruppen, och flyttar du N och PE ett steg till vänster på den kommer de i rätt följd precis som du verkat tänkt överhoppet.davveno1 skrev:
Ja de läggs ihop i matande ände och skilda i centralen som du gjort där. Om anslutning för säkringen och kabeln för gamla delen till garaget tas bort blir det bättre plats för riktig inkoppling vid mätarskåpets plintar det ska du se upp med så det blir bra utfört.
Och tänk på att du är en hempulare som ska stoppas till varje pris enligt tråden i det ämnet. Så ta det lugnt och få till allt rätt och kontrollera som det ska göras under tiden du jobbar och innan du slår till det nya.
Och tänk på att du är en hempulare som ska stoppas till varje pris enligt tråden i det ämnet. Så ta det lugnt och få till allt rätt och kontrollera som det ska göras under tiden du jobbar och innan du slår till det nya.
Ja, den gamla säkringen och kabeln skall bort när jag sätter de nya i drift.
Finns det någon speciell anslutningsklämma eller liknande som ska användas i mätarskåpetet eller ska jag klämma in den i samma som matningen till huset?
Försökt få tag i elektriker som ska göra det åt mig men det verkar vara ett för litet jobb att ta sig an.
Jag läste el på gymnasiet men aldrig jobbat med det sedan, så lite hum har jag väll.
Finns det någon speciell anslutningsklämma eller liknande som ska användas i mätarskåpetet eller ska jag klämma in den i samma som matningen till huset?
Försökt få tag i elektriker som ska göra det åt mig men det verkar vara ett för litet jobb att ta sig an.
Jag läste el på gymnasiet men aldrig jobbat med det sedan, så lite hum har jag väll.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Några kommentarer:
Det kan vara en synvilla, men ser inget ändskydd på den vänstra sidan av den nedre fasskenan.
Har du kontrollerat att fasföljden blir rätt till trefasuttaget?
Svårt att se vad det är för väggmaterial. Om det är brännbart (t ex trä) behövs något bakom centralen. (Har själv gjort den missen i min sommarsnickarbod.)
Det kan vara en synvilla, men ser inget ändskydd på den vänstra sidan av den nedre fasskenan.
Har du kontrollerat att fasföljden blir rätt till trefasuttaget?
Svårt att se vad det är för väggmaterial. Om det är brännbart (t ex trä) behövs något bakom centralen. (Har själv gjort den missen i min sommarsnickarbod.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Köp en spänningsprovare som har denna funktion, t.ex
https://www.kjell.com/se/produkter/...t150-spannings-och-kontinuitetsprovare-p48898
https://www.kjell.com/se/produkter/...t150-spannings-och-kontinuitetsprovare-p48898
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer