Satt upp en ny central i mitt garage, hur ser det ut tycker ni?

Inkommande är 5g6 ej ansluten i andra änden ännu.

• Nyinstallerad elcentral i garage med osammanlänkade kablar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en ny elcentral i garage med synliga kablar och Hager-komponenter.
    Skapa konto
  • Elektrisk central med oanslutna kablar och nyinstallerade komponenter i ett garage.
    Skapa konto
Så här ser det ut där jag vill koppla in min 5g6, ska jag koppla jord och nolla på samma?

Den lösa kabeln där är garagets el idag.

• Elcentral med öppen lucka och synliga kablar samt anslutningspunkter, inklusive en lös kabel och skruvmejsel.
    Skapa konto
Om inkommande från nätägaren är TN-C, vilket jag tycker det ser ut att vara, så ska garagets PE+N(gulgrön+blå) kopplas på inkommande PEN, dvs "jord och nolla på samma". I garaget kopplas sen blå till JFB(och från JFB till noll-skenan) och gulgrön till jordskenan.

... Iaf är det så elektrikern kopplade in mitt garage.

ser ut att vara felkopplat med jfb, svårt att se på bild

Vad är fel med jfb?

Inkommande nolla går först till jfb sen till nollplint.
Inkommande jord går direkt till jord.

Jordplint och nollplint är inte sammankopplade i nya centralen.

davveno1 davveno1 skrev:
Vad är fel med jfb?

Inkommande nolla går först till jfb sen till nollplint.
Inkommande jord går direkt till jord.

Jordplint och nollplint är inte sammankopplade i nya centralen.
Nej det är inget fel där och det ser rätt ut tekniskt sett för helheten också. Sen syns det inte med säkerhet på bilden om du har tumregelmässiga 2.5 mm2 kabel till trefasgruppen, och flyttar du N och PE ett steg till vänster på den kommer de i rätt följd precis som du verkat tänkt överhoppet.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Jo det är 5g2.5 kabel till trefasuttaget, överhoppet är tänkt precis som du säger ;)
Ska flytta dom ett steg.

davveno1 davveno1 skrev:
Jo det är 5g2.5 kabel till trefasuttaget, överhoppet är tänkt precis som du säger ;)
Ska flytta dom ett steg.
Men nolla och jord sammankopplas i mätarskåpet då?
Och hålls separerade i den nya centralen?

Ja de läggs ihop i matande ände och skilda i centralen som du gjort där. Om anslutning för säkringen och kabeln för gamla delen till garaget tas bort blir det bättre plats för riktig inkoppling vid mätarskåpets plintar det ska du se upp med så det blir bra utfört.

Och tänk på att du är en hempulare som ska stoppas till varje pris enligt tråden i det ämnet. Så ta det lugnt och få till allt rätt och kontrollera som det ska göras under tiden du jobbar och innan du slår till det nya.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Ja, den gamla säkringen och kabeln skall bort när jag sätter de nya i drift.

Finns det någon speciell anslutningsklämma eller liknande som ska användas i mätarskåpetet eller ska jag klämma in den i samma som matningen till huset?

Försökt få tag i elektriker som ska göra det åt mig men det verkar vara ett för litet jobb att ta sig an.
Jag läste el på gymnasiet men aldrig jobbat med det sedan, så lite hum har jag väll.

Magnus E K
Några kommentarer:

Det kan vara en synvilla, men ser inget ändskydd på den vänstra sidan av den nedre fasskenan.

Har du kontrollerat att fasföljden blir rätt till trefasuttaget?

Svårt att se vad det är för väggmaterial. Om det är brännbart (t ex trä) behövs något bakom centralen. (Har själv gjort den missen i min sommarsnickarbod.)

Hur kontrollerar jag fasföljden för trefasuttaget?

Magnus E K
davveno1 davveno1 skrev:
Hur kontrollerar jag fasföljden för trefasuttaget?
Jag använde ett oscilloskop (antik gammal analog pjäs), två transformatorer och lite kreativa tillfälliga kopplingar. Någon kanske vet ett enklare sätt? Förutom att köpa en fasföljdsprovare.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Magnus E K
Fin men dyr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.