Jag bytte blandare till toahandfatet på övervåningen för ett par månader sedan. På Coop Forums byggmarknad tipsade de mig om en ny enklare koppling som jag skulle använda istället för en vanlig klämringskoppling. Den "nyper fast" kopparröret när man drar åt den och man behöver varken klämringar eller stödhylsor. Smidigt tyckte jag och monterade min blandare, satte på vattnet, det höll tätt och allt var frid och fröjd - Ända tills nu, två månader senare.

Mitt i natten vaknade jag i sovrummet på nedre plan av att det droppade vatten från taket!  :o Kopparröret hade glidit ur kopplingen och övervåningen var vattenfylld. Ingen rolig syn. (Och ingen rolig natt!) Man tror ju att när en koppling man gjort är tät så är det lugnt, men antagligen hade jag dragit den för löst.....

Varning för dessa kopplingar!!!

 
Låter precis som IKEAs satsning på stödhylsefria pexrörskopplingar på 80-talet. Farsans VVS-firma hade mycket att göra efter sådana installtioner. Bra debiteringsgrad. :D
 
Kan du inte posta en bild eller nåt så jag/vi kan se vad det handlar om. Verkar märkligt minst sagt.
rogge
 
Ja, man är ju ingen rörmockare precis. Kopplingen kallas halvkoppling och används tydligen ofta. Men man är ju rädd att dra sönder kopparröret, så jag drog väl åt den för löst....
Har ingen bild, men det är en gummipackning i botten av kopplingen som när den trycks in trycker in en skärring som fäster i kopparröret (om ni fattar).
 
Då låter det ju mer som ett handhavandefel än matrialfel.
 
Halvkoppling är väll ganska vanligt och har funnits länge så det måste vara någon annan del i detta som är nytt och som inte funkar som det ska. Risken är ju att säljaren inte själv vet hur den skulle monteras och du där fått fel anvisningar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.