Byggahus.se
Jag ber om ursäkt om detta inte är passande forum att ställa denna fråga, men det har med el att göra så testar en fråga då jag vet det finns mycket kunnigt folk här.

Jag ska göra "knopparna" på stolparna på trappräcket här hemma, och fått en idé om att fälla in belysning i dessa! Här är en bild på hur jag kanske tänkt göra "knopparna":

Trappklossar_1200x900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lutar starkt åt alternativ 3, alltså nere till vänster!

Det jag funderat på att göra är att lägga en plexiglasskiva mellan MDF skivorna, i samma mått som den övre skivan och borra in 4st (eller kanske 8st) varmvita lysdioder.

Jag har ritat en liten skiss i Google SketchUp, inte med avrundningar och så men för att förklara principen!

Förslag trappräcke knoppar.jpg
Skapa konto

Som synes är det 4 borrade hål i plexiglasskivan, kanske får göra ett i varje hörn också ifall ljusspridningen inte blir bra!

Har sökt och funderar starkt på dessa lysdioder: http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=21&products_id=170

Första tanken jag tänker är ifall det kan bli för varmt?

Sedan funderar jag på inkoppling av dessa, tänker mig batteridrift med 9v batteri.
Diodfakta:
Spänning: 3,2-3,4v
Ström: 20mA

1 9v batteri på 2 dioder kopplade i serie ger (9v-6,6v) 2,4v för mycket. Enligt ohms lag kan jag räkna R=U/I dvs R=2,4/0,02 R=120ohm

Så om jag kopplar batteri + till motståndet, sen efter det en diod, sen en till diod och till batteri - borde det väl bli rätt?

Jag har även läst att dioder kan vara olika så man kanske måste ha ett motstånd per diod, då går det väl inte koppla i serie!

Hoppas någon orkar läsa detta och kommentera en som känner sig aningens vilsen! :D

• Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
20 ma och 9 v innebär 0,18 w. Har du fyra dioder grupperade i två serier blir det 0,36 w. Det lär inte bli för varmt i första taget.

Att dioderna kan vara olika innebär att du inte bör koppla dem parallellt och använda endast ett seriemotstånd. Inkopplingen du beskriver med två i serie och ett motstånd går utmärkt.

Kommer du inte att få byta batteri ofta?

Avemo skrev:
20 ma och 9 v innebär 0,18 w. Har du fyra dioder grupperade i två serier blir det 0,36 w. Det lär inte bli för varmt i första taget.

Att dioderna kan vara olika innebär att du inte bör koppla dem parallellt och använda endast ett seriemotstånd. Inkopplingen du beskriver med två i serie och ett motstånd går utmärkt.

Kommer du inte att få byta batteri ofta?
Aha, då vet jag att seriekopplingen jag tänkt att göra kommer att fungera!

Varför jag vill koppla med batteri är endast nu då det ska testas och utvärderas, kanske inte blir belysning i slutändan! Blir det däremot att bygga in det permanent så kommer jag forska fram en lösning med något som kan kopplas på 230v som driver allt och fördelar strömmen som den ska! Hur det görs har jag ingen aning om, men det är framtida huvudvärk och problemlösning! :)

Tack för svaret, känns som jag kan beställa ett tiotal dioder för test!

Lade en beställning natten mellan 12:e och 13:e, fick hem den i brevlådan igår! :)

Var även på ett glasmästeri och köpte en bit lexanskiva för att testa.

Så i helgen ska jag måla lite MDF skivor och kapa ur och testa koppla in i lexanskivan så får vi se hur det blir! :)

20130316_114609_600x450.jpg
Skapa konto

Roligt! Det blir "kantbelysning", som i en LED TV.
Om man vill, kan man använda ett 'riktigt' LED driver IC, som PT4115 eller BP1361. Dom går också att dimma. Kansk en gammal (telefon) laddare som levererar 6-24V. Men för ett enda stolpe är det väll lite overkill kanske...

Ja typ, ska prova både med en lexanskiva mellan de två MDF skivorna, samt kom jag på att det kan vara snyggt med belysning under nedre MDF skivan, kanske ner efter stolpen!

Som sagt, nu testar jag med 9v batteri bara för att testa. När/om det blir att göra detta på alla 5 stolpar så kommer jag lösa det med någon typ av transformator eller så som matas med 230v!

Har ikväll börjat testa detta lite!

Började med att slakta en brandvarnare som gått i pension för att enkelt koppla på ett 9v batteri!
20130316_163854_600x450.jpg
Skapa konto

Kapat två MDF skivor och fräst till en snygg profil med överhandsfräsen. Sedan har jag använt sockerbitar för att kunna enkelt koppla ihop allt i serie! Även kapat ut en testbit ur en 5mm lexan-skiva, denna sprack dock men går att använda för att testa!
20130317_000557_600x450.jpg
Skapa konto

Såhära blev det, kan bli rätt läckert tror jag! :)
IMG_8507_400x600.jpg
Skapa konto

Testar bara med en led-diod bakifrån, och jag som hade tänkt borra in 4 st enligt Google Sketchup bilden ovan, börjar tro att det blir alldelles för starkt lyse! Jag tycker att en som lyser igenom hela skivan lyser alldelles utmärkt! Synd att de jag köpte har 45 graders vinkel, skulle vara kul att borra in en med 90 graders vinkel stående i mitten av skivan, tror nästan att det skulle räcka!
Då dioderna ska ha 3,3-3,5v så antar jag att det är precis vad de ska ha, men om jag skaffar en transformator från 230v till något lämpligt, är det möjligt att ha även en dimmer på dessa.. Tänkte ifall de lyser hälften så starkt om man skickar hälften av hur många volt de vill ha?
IMG_8511_600x400.jpg
Skapa konto

• Gilla
Yrrol och 4 till
  • Laddar…
lorens skrev:
Då dioderna ska ha 3,3-3,5v så antar jag att det är precis vad de ska ha, men om jag skaffar en transformator från 230v till något lämpligt, är det möjligt att ha även en dimmer på dessa.. Tänkte ifall de lyser hälften så starkt om man skickar hälften av hur många volt de vill ha?
Grejen med lysdioder är att spänningen över dem är närmast oförändrad av hur hög ström som flyter. Halverar du spänningen lyser de inte alls. Ändrar du seriemotståndet så ändras strömmen så att ljusstyrkan ändras. Spänningen över dioden ändras däremot endast marginellt.

Vill du ha en utmaning så är det ofta möjligt att bygga om en gammal mobilladdare till en konstantströmdrivare.

Häftigt! Tycker det har blivet jättefint med överhandfräsen och lexan skiva. Dina LEDs ger mycket ljus, vet du kankse hur många lumen / W?

Avemo skrev:
Grejen med lysdioder är att spänningen över dem är närmast oförändrad av hur hög ström som flyter. Halverar du spänningen lyser de inte alls. Ändrar du seriemotståndet så ändras strömmen så att ljusstyrkan ändras. Spänningen över dioden ändras däremot endast marginellt.

Vill du ha en utmaning så är det ofta möjligt att bygga om en gammal mobilladdare till en konstantströmdrivare.
Jag är ingen elektriker så du får ursäkta mina dumma frågor och påståenden nu!

LED Dioderna ska enligt det inklippta nedan ha en spänning på 3,2-3,4v, då jag driver 2st i serie så räknade jag fram med hjälp av Ohms lag att jag ska ha ett motstånd på 120 Ohm för att förändra spänningen från 9v till 6,8v.

Det var min första fråga, alltså vad händer om jag halverar spänningen. Precis som jag gissade och du säger så lyser de inte då utan de ska ha sina 3,4v för att lysa!

Sen skriver du att om jag ändrar motståndet så ändras strömmen men spänningen ändras endast marginellt, detta har jag svårt att förstå, för om jag stoppar ett 240 Ohms motstånd borde det inte bli så att spänningen ändras markant så att dioderna inte lyser?

Som sagt, jag kan helt vara ute och cykla nu! ;) Jag är alltid ivrig att lära mig nya saker så detta är sjukt spännande för mig ! :)

Du får gärna förklara eller länka till en beskrivning hur jag kan bygga en transformator som omvandlar 230v till rätt volttal för dioder, och gärna något där det går att dimra dessa (om det ens är möjligt).

Har även kikat och funderat på köpa dimmermodellen av denna: http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=79&products_id=47

BeskrivningVärde
Spridningsvinkel (Half Intensity Angle 2θ1/2)30-40° (Diffus)
Intensitet (Luminous Intensity IV)2100mcd
(diffus med 20cd chip)
Våglängd ( Wavelength λD)2800-3200k
Backspänning (Reverse voltage VR)5v
Ström ( Forward Current IF)20mA
Spänning (Forward Voltage VF)3.2-.3.4v
Färg på linsDiffus
TypInGaN
Arbetstemperatur (Operating Temperature TOPR)-40 ~ +85°C
Förvaring (Storage Temperature TSTG)-40 ~ +100°C
Lödtemperatur (Soldering Temperature TSDR)260°C i 5sec

Robert Kooijman skrev:
Häftigt! Tycker det har blivet jättefint med överhandfräsen och lexan skiva. Dina LEDs ger mycket ljus, vet du kankse hur många lumen / W?
Tackar! Ja det ger mycket mer ljus än jag trodde, du ser enligt tabellen ovan faktan som jag har om dem! Just Lumen/Watt har jag ingen aning om men jag fattade det som att antalet MCD är hur starkt de lyser.

Jag har köpt dessa Varmvit diffus 2100mcd 40°
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=21&products_id=170

Men funderar på att borra in en stående i mitten av varje skiva av dessa istället Varmvit 1600mcd 90°
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=21&products_id=179

Då borde en i mitten lysa ut åt alla 4 sidor om jag tolkar 90 grader rätt och även lite svagare än vad den jag provade med lyser!

Redigerat:
Den formel du har i #1 är helt i sin ordning. Vill du "dimma" lysdioderna lite så ökar du motståndet så att du får 10-15 mA genom dioderna istället. Spänningen över dioderna ändras inte markant av detta, möjligen lite. Det kan du kontrollerna med en multimeter. Likaså kommer spänningen över motståndet att vara ganska oförändrat. Dioder har sitt fasta framspänningsfall, vilket innebär "kortslutning" om man skulle mata dem med en högre spänning utan någon form av strömbegränsning.

Bo.Siltberg skrev:
Den formel du har i #1 är helt i sin ordning. Vill du "dimma" lysdioderna lite så ökar du motståndet så att du får 10-15 mA genom dioderna istället. Spänningen över dioderna ändras inte markant av detta, möjligen lite. Det kan du kontrollerna med en multimeter. Likaså kommer spänningen över motståndet att vara ganska oförändrat. Dioder har sitt fasta framspänningsfall, vilket innebär "kortslutning" om man skulle mata dem med en högre spänning utan någon form av strömbegränsning.
Okej, jag tror att jag ändå har förstått detta fel!

Då jag kör med 9v batteri och två seriekopplade dioder som vardera vill ha ca 3,4v, totalt 6,8v . Därför jag räknat med R=2,4/0,02 R = 120 Ohm

Som jag har tolkat det så är det att för att "trolla bort" 2,4v från de 9v som kommer så behövs ett 120 Ohms motstånd!

Men jag ska istället tänka såhära att det behövs ett motstånd för att fixa bort 2,4v men även om motsåtndet skulle vara t.ex 270 Ohm så skulle de fortfarande få sina 3,4v vardera, men att strömmen skulle ändras från 20mA till I= 2,4/270 I=0,00888... Alltså 8,88mA?

De skulle fortfarande lysa men ca hälften så starkt?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fällan här är att du (och väldigt många) ser det som att en LED skall ha en viss spänning för att lysa på ett visst sätt, som en vanlig lampa. LED skall istället ha en viss ström för att lysa. Ju mer ström (till max) ju mer lyser de. Så fort de börjar leda (och lysa) så faller en viss spänning över dem. Spänningen kanske man kan uttrycka är sekundärt.

En lysdiod har också ett väldigt väl definierat spänningsfall som inte ändras nämnvärt med strömmen, när den väl slagit på.

När man räknar ut strömbegränsningen med hjälp av en resistor räknar man dock med detta spänningsfall. Det finns andra mer komplexa sätt att göra detta på, än att så att säga bränna bort det överflödiga.

D.v.s i ord ...

Du VET att när LED väl tänder går det bort 2 x 3.4V över dessa. Kvar blir 2.4V att begränsa strömmen med. 2.4 / en viss resistans sätter strömmen och därmed ljusstyrkan.

Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
TLovskog skrev:
D.v.s i ord ...

Du VET att när LED väl tänder går det bort 2 x 3.4V över dessa. Kvar blir 2.4V att begränsa strömmen med. 2.4 / en viss resistans sätter strömmen och därmed ljusstyrkan.
Aha, så man kan egentligen säga att dioderna bränner bort 3,4v vardera och att sedan resten kan man använda till att dimma ljusstyrkan med.

Vad händer om jag t.ex skulle stoppa ett 24v batteri istället för 9v batteri, kommer dioderna att pajja då?

Edit: Vill återigen be om ursäkt för dessa frågor som säkert passar hemma bland 8:e klassare i fysiklektionerna, men jag minns så lite av de tiderna! ;P Vill även tacka så mycket för de utförliga och kloka svaren!

Om du använder samma formel som tidigare så ser du att strömmen kommer att öka. Du behöver ett motstånd med högre resistans för 24 V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.