4 370 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Koppling av diverse moduler till dsc 1864 - hjälp
Sida 1 av 3
Jag har till att börja med en rörelsedeckare Aurora från Honeywell.
Den har 6 skruvkontakter -
12VDC + och -
2 st "to closed circuit protective loop"
(EDIT- De sista 2 har bara att göra med Honeywell system)
Eftersom jag har köpt massa 4-wire moduler har jag ingen aning om hur jag skall koppla dem, för i de fall som DSC redogör i manualen visar de bara NO eller NC krets.
Jag kan inte heller se om någon av de andra utgångarna ger 12VDC eftersom de bara anger strömmen
de kan generera.
Vi kan ju börja med denna Aurora från Honeywell - hur kopplar jag den till 1864?
Den har 6 skruvkontakter -
12VDC + och -
2 st "to closed circuit protective loop"
(EDIT- De sista 2 har bara att göra med Honeywell system)
Eftersom jag har köpt massa 4-wire moduler har jag ingen aning om hur jag skall koppla dem, för i de fall som DSC redogör i manualen visar de bara NO eller NC krets.
Jag kan inte heller se om någon av de andra utgångarna ger 12VDC eftersom de bara anger strömmen
de kan generera.
Vi kan ju börja med denna Aurora från Honeywell - hur kopplar jag den till 1864?
Redigerat:
På moderkortet får du ut 12V på Aux+ (och på "red", bell+ också)
För DSC gäller gemensam "-" dvs du har samma minus på PGM, "C", Aux- etc.
Kan du inte lägga upp modellbetäckning på prylarna som ska kopplas in så blir det lättare att kolla hur det ska va...
För DSC gäller gemensam "-" dvs du har samma minus på PGM, "C", Aux- etc.
Kan du inte lägga upp modellbetäckning på prylarna som ska kopplas in så blir det lättare att kolla hur det ska va...
Tackar! Självklart kan jag göra det
Siren: SD15W
Siren: SD30W
Rökdetektor: GE ESL 449CT (Jag är inte säker på att dessa passar strömmässigt med 1864 - har ställt frågan till homesecuritystore också där jag köpte paketet från. Tycker att de borde reagerat när de går ut med sin stora expertis som reklampelare
Det får ni gärna hjälpa med att kolla upp också)
Rörelsedetektor: Honeywell Aurora - står bara så
Magnetsensorer: WINN BS-2024
Siren: SD15W
Siren: SD30W
Rökdetektor: GE ESL 449CT (Jag är inte säker på att dessa passar strömmässigt med 1864 - har ställt frågan till homesecuritystore också där jag köpte paketet från. Tycker att de borde reagerat när de går ut med sin stora expertis som reklampelare
Rörelsedetektor: Honeywell Aurora - står bara så
Magnetsensorer: WINN BS-2024
Låter strålande!
Men i de fallen jag har fyra inkopplingar två för spänning och två för NC, då kopplar jag spänningen mellan t.ex. AUX+ och vilken minus som helst. Sedan kör jag de andra två mellan en Z och COM - eller?
Varför jag blev tveksam på rökdet. var att det stod att de ville ha 500 mA, vilket verkade som jag inte hade naturligt ut från 1864.
Hur många 12+ moduler kan jag koppla till varje plint och totalt på hela 1864 enheten?
Men i de fallen jag har fyra inkopplingar två för spänning och två för NC, då kopplar jag spänningen mellan t.ex. AUX+ och vilken minus som helst. Sedan kör jag de andra två mellan en Z och COM - eller?
Varför jag blev tveksam på rökdet. var att det stod att de ville ha 500 mA, vilket verkade som jag inte hade naturligt ut från 1864.
Hur många 12+ moduler kan jag koppla till varje plint och totalt på hela 1864 enheten?
Rökdet vill ha 15mA vad jag kan se i detta blad,
http://www.utcfssecurityproducts.com/ProductsAndServices/Site Assets/14153D_429_449_inin.pdf
Har för mig att du har 500mA på Aux (så var det iaf på föregångaren 832). Så upp till det värdet kan du koppla hur många detektorer som helst.
På DSC-centralerna brukar aldrig strömuttaget vara något man behöver tänka på förens man kommer upp i 1 eller 2 sektionskort.
Detektorerna kopplar du in precis som du skrev, men -12V till rökdetektorerna tar du från PGM2, detta för att man behöver kunna koppla bort spänningen på dem för att återställa efter utlöst larm (*72 manöver i default).
http://www.utcfssecurityproducts.com/ProductsAndServices/Site Assets/14153D_429_449_inin.pdf
Har för mig att du har 500mA på Aux (så var det iaf på föregångaren 832). Så upp till det värdet kan du koppla hur många detektorer som helst.
På DSC-centralerna brukar aldrig strömuttaget vara något man behöver tänka på förens man kommer upp i 1 eller 2 sektionskort.
Detektorerna kopplar du in precis som du skrev, men -12V till rökdetektorerna tar du från PGM2, detta för att man behöver kunna koppla bort spänningen på dem för att återställa efter utlöst larm (*72 manöver i default).
Tackar så mycket - det var Alarm relay contacts jag tänkte på som låg på 0.5 Ampere i den specen du har där och samma i min
Ok, då är jag med
när det gäller larmkabeln jag köpt så har den 4-ledare.
vit, blå, grön, lila
Finns det någon praxis hur man brukar göra i larmsystem med de olika färgerna?
blå brukar ju normalt vara neutral, vilket man inte har här (man har common däremot)
vit, blå, grön, lila
Finns det någon praxis hur man brukar göra i larmsystem med de olika färgerna?
blå brukar ju normalt vara neutral, vilket man inte har här (man har common däremot)
Finns det stora fördelar i en villa att köra med spänningövervaknings-relä?
Kan man utan problem köra utan ett och ändå ha en 4-wire smoke detector som jag har?
Kan man utan problem köra utan ett och ändå ha en 4-wire smoke detector som jag har?
I både instruktionen för rökdet. och instruktionen för 1864 så anges 2-wire rökdet. utan relät men 4-wire med relät.
Du kan se det längst till höger i fig.5 på till instruktionen du länkat i:
http://www.utcfssecurityproducts.com...9_449_inin.pdf
Du kan se det längst till höger i fig.5 på till instruktionen du länkat i:
http://www.utcfssecurityproducts.com...9_449_inin.pdf
I en egen installation i villa tycker nog jag att det är överflödigt (med risk för att jag får mothugg nu). Jag tänker iaf så här,
Strömlös blir rökdetektorn om larmet "dör", då är iaf relät överflödigt. Alt.2 "kabelbrott" troligt då att det är jag själv som är orsaken till detta då jag oftast inte har hantverkare utan fixar själv d.v.s. misstänker jag att kabeln blivit skadad så är det läge att testa larmet.
Strömlös blir rökdetektorn om larmet "dör", då är iaf relät överflödigt. Alt.2 "kabelbrott" troligt då att det är jag själv som är orsaken till detta då jag oftast inte har hantverkare utan fixar själv d.v.s. misstänker jag att kabeln blivit skadad så är det läge att testa larmet.