• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tänk på hur många som idag strömmar sin musik... Då blir cd-skivan oslagbar i ljudsammanhang. För oss vanliga dödliga så fungerar cd-skivan alldeles utmärkt även den strömmade musiken kommer vara alldeles lagom perfekt.
Sen finns det audiofiler som tror att man måste köpa köpa Dyra special elkablar för massa pengar
https://www.svalander.se/shoppen/kablar/naetkablar

Å de vet vi alla "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå":D

Strömmad musik kan ha samma eller högre kvalitet än CD. Eller lägre, det beror ju på vad som strömmas och hur det strömmas. Och hur bra D/A omvandlaren är.

P Pin skrev:
Strömmad musik kan ha samma eller högre kvalitet än CD. Eller lägre, det beror ju på vad som strömmas och hur det strömmas. Och hur bra D/A omvandlaren är.
O ännu viktigare är för/slut-stegen, som skall fixa ljudet till det allra viktigaste: högtalarna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ljudet lagrades analogt på bandet med (i en HiFi-VHS) riktigt bra specifikationer. Överdrivet bra för tillämpningen eftersom bildkvaliteten inte var i samma världsrymd.
Under andra halvan av 80-talet hade HiFi-VHS bra specar, och CD-skivor var dyra. Digital lagring var inte möjlig till överkomliga priser. Jag köpte en dyr JVC VHS med HIFi-ljud och tänkte spela in CD-skivor som jag kunde låna i bekantskapskretsen. VHS-band var ju ganska billiga. Jag minns fortfarande hur förvånad jag var när jag spelat in Whitney Houston's skiva "Whitney". Första låten "I wanna dance with somebody" börjar med slag på bastrumma. CD-skivan och min HiFi-VHS lät inte likadant! Det var en mycket tydlig skillnad på dessa trumslag.
Efter att ha utforskat detta kom jag fram till att det imponerande dynamikområdet på HiFi-VHS skapas med hjälp av kompression. Det leder i vissa fall till hörbara effekter, och inledningen på första låten på den skivan råkade vara ett sådant exempel. Hade det varit någonstans mitt i skivan kanske jag inte hade lagt märke till det.

Hm, nu är ju dynamik och kompression varandras motsatser iofs. Komprimerar gör man för att minska dynamiken.

MultiMan
HiFi VHS använder ett DBX-brusreduceringssystem som kan ge hörbara andra effekter också (som säkert någon som använt DBX vet, fanns bl a lösa system som användes till annat).

DBX noise reduction works by first compressing the source material's dynamic range (in this case by a factor of two) in anticipation of being recorded on a relatively noisy medium (magnetic tape, for example).
Upon playback, the encoded material, now contaminated with noise, is passed through an expander which restores the original dynamic range of the source material.
The contaminating signal (tape hiss) is heavily attenuated and/or "masked" by the dynamic expansion process, resulting in a significant reduction in perceived noise.

Hittade bra länk från Steve Hoffman (som vanligt): http://forums.stevehoffman.tv/threads/vhs-you-shouldnt-be-able-to-do-that.229056/

"I believe that the video recorder records with diagonal lines that cross the tape from top to bottom. Each diagonal line records the video signal for one scan line. When the rotating head gets to the edge of the tape and the end of a scan line, the video signal shuts off to allow the CRT to move the beam position back to the right side of the tube ready to start a new scan across the tube. Then the next diagonal line on the tape provides the video signal for the next scan line and so on down to the bottom of the screen. A bigger disruption happens to move the beam from the bottom of the screen back to the top to start a new field.

To get the Hi Fi sound on the VHS machines, I think the audio is FM modulated and then provided to the rotating head just like a video signal. The problem is that the video (now audio) must turn off for a fraction of a second at the end of every scan line and then resume. This chops up the audio and results in only about 45 dB of dynamic range. Therefore the HiFi VHS system uses DBX-like noise reduction to expand the 45 dB to something better.

So, while this was a hugh improvement over the early VHS sound for movies (which was awful) it does have its problems as a high-quality audio recording medium - even at its best.

I used HiFi VHS machines for awhile in the '90s to record live audio broadcasts off the FM radio and the VHS seemed like an improvement over my reel-to-reel in terms of tape hiss, at least. But one night I sat and listened to a live broadcast as it was recording. After listening live for about 90 minutes, I played back the VHS tape right away. The loss of quality was made very apparent by this instant listening comparison and I became disillusioned with the media and went back to the RTR.

BTW, the VHS machines I had are now long gone and I have no way to play the tapes I made on them. The RTR is still here and can still play the RTR tapes just fine."

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Nej, så funkar inte VHS-ljud! Bilden spelas in diagonalt på bandet, men ljudet ligger längs med bandet utefter kanterna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, så funkar inte VHS-ljud! Bilden spelas in diagonalt på bandet, men ljudet ligger längs med bandet utefter kanterna.
Standardljudspåret ligger linjärt på bandet, men Hifi-ljudet ligger hopbakat med videosignalen. Skulle vara helt omöjligt att uppnå något liknande med ett linjärt ljudspår med den bandhastigheten som VHS har.

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Standardljudspåret ligger linjärt på bandet, men Hifi-ljudet ligger hopbakat med videosignalen. Skulle vara helt omöjligt att uppnå något liknande med ett linjärt ljudspår med den bandhastigheten som VHS har.
Ah, ok, my bad.

Jag tillhör dom som direkt avråder musiklyssnaren att befatta sig med format typ MP3, OGG, AAC, WMA m fl lossy format. Ska man lyssna på musik så ska man satsa på lossless format typ FLAC.

Här är en bra sida som förklarar skillnaderna mellan lossless och lossy: FLAC vs MP3

En vanlig musik CD har en samplingsfrekvens på 44,1 kHz och ett bitdjup på 16 bit, Halverar man samplingsfrekvensen så får man ljudfrekvensen på lite drygt 22 kHz.
Detta ska man jämföra med vanliga vinylskivor som idag ofta ligger digitaliserade på nätet i 24 bit 96 kHz resp 192 kHz samplingsfrekvens dvs en ljudfrekvens på 48 kHz resp 96 kHz. Skillnaden i bitdjup mellan 16 bit och 24 bit är ENORM!!! Förutsatt att man har en bra anläggning och en bra DAC. Själv använder jag en Benchmark DAC1.

Skillnaden på ljudet från en Super VHS bandare och en vanlig musik CD är inte så särdeles stort. Däremot är det ljusårs skillnad på bilden från en S-VHS bandare och en Blu Ray och även jämfört med en vanlig DVD. .

To get the Hi Fi sound on the VHS machines, I think the audio is FM modulated and then provided to the rotating head just like a video signal. The problem is that the video (now audio) must turn off for a fraction of a second at the end of every scan line and then resume. This chops up the audio and results in only about 45 dB of dynamic range.

Nej. Trumman har flera tonhuvuden, så när ett är klart med sitt diagonala svep så har det andra redan börjat sitt svep.

K Keld skrev:
[bild] Gott att man har lite oldschool grejor
Coolt, samma hyllkonstruktion som jag har gjort. Snabbt, enkelt, stadigt och ger en cool, tuff look.

T Troberg skrev:
Coolt, samma hyllkonstruktion som jag har gjort. Snabbt, enkelt, stadigt och ger en cool, tuff look.
Fick iden på nåt ljudforum. Om du söker på Flexy rack, finns det ett otal variationer på temat.
Fast jag tycker inte att det är tillräckligt stabilt för vinyl, så jag har lite tvärstag som väntar på montage.

K Keld skrev:
Fast jag tycker inte att det är tillräckligt stabilt för vinyl, så jag har lite tvärstag som väntar på montage.
Ska jag vara ärlig så har jag min hylla till spelkonsoller...

Jag funderar på att göra en i kraftig lexan, och sedan ha en ledlist i bakkanten. Det skulle kunna bli hur coolt som helst...

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.