Hej!

Har planer på att koppla på VVC på en fjärrvärmeväxlare. Tänker jag rätt om jag gör enligt bifogat schema? För det bästa måste väl vara att gå på efter T-röret till temperaturbegränsaren?

• Schema över fjärrvärmeväxlare med VVC-anslutning, visar komponenter som värmeväxlare, temperaturbegränsare och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ha en backventil efter VVC-pumpen det är normalt gjort så i de flesta fall. Är det du som ritat in BV vänster om T-anslutningen kan du flytta ner den ett steg där gör den bättre nytta.

GK100 GK100 skrev:
Du bör ha en backventil efter VVC-pumpen det är normalt gjort så i de flesta fall. Är det du som ritat in BV vänster om T-anslutningen kan du flytta ner den ett steg där gör den bättre nytta.
Ja det är jag som ritat in BV där. Men om jag flyttar ner den finns det inte risk att VVC:n trycks ut i kallvatten?

P Peter_Nilsson skrev:
Ja det är jag som ritat in BV där. Men om jag flyttar ner den finns det inte risk att VVC:n trycks ut i kallvatten?
Nej det tar BV pos 13 hand om.

GK100 GK100 skrev:
Nej det tar BV pos 13 hand om.
Det framgår kanske inte på schemat men i verkigenheten så plockar jag kallvatten via växlaren till resten av huset, alltså pos 22 är inkommande vatten som matas från undersida centralen sen efter pos 14 plockar jag kallvatten till huset genom anslutningen på ovansidan. Pos 13 hindar ju att VVC trycka ut i inkommande men inte från resten av kallvattnet i huset

P Peter_Nilsson skrev:
Det framgår kanske inte på schemat men i verkigenheten så plockar jag kallvatten via växlaren till resten av huset, alltså pos 22 är inkommande vatten som matas från undersida centralen sen efter pos 14 plockar jag kallvatten till huset genom anslutningen på ovansidan. Pos 13 hindar ju att VVC trycka ut i inkommande men inte från resten av kallvattnet i huset
Nej det syns ju inte där hur du gjort. Varför du gör så kan vi lämna men det är ju normalt sett udda.

Då får du sätta en till BV för pumpen istället.

GK100 GK100 skrev:
Nej det syns ju inte där hur du gjort. Varför du gör så kan vi lämna men det är ju normalt sett udda.

Då får du sätta en till BV för pumpen istället.
Varför det är gjort så får tidigare montör som monterade växlaren stå för. Det är denna växlare som ska bytas till en ny. Så jag utgick bara från tidigare dragning av rören.

• Väggmonterad värmeväxlare med röd trycktank, rörledningar och manometrar, redo för byte enligt tidigare installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok oavsett kan du utgå från din tanke på hur du ansluter VVC och sen som plus sätta BV efter din pump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.