Hej,
Jag vill koppla ihopa mina två datorer med en korsad kabel. Emellertid är kontakten i den ena datorn upptagen av bredbandsmodemet (Zyxel P-660H-D1) från Telia. I detta modem finns många ingångar. Kan man använda dessa på något sätt för ett enkelt nätverk mellan mina datorer? (och ev. skicka signalen till TV`n som man gör med brebandsTV från Telia? ) Eller hur gör jag för att kunna koppla in den korsade kabeln till den dator där det redan sitter kabeln till modemet? En "splitter" eller vad?
Tacksam för svar.
Inte lätt att vara pensionär i IT världen!

Tror inte de uttagen fungerar till att koppla in fler datorer, åtminstone är det inte så de är tänkta. Du behöver en router, eller två nätverkskort i din PC. En billig trådlös router har alltid(?) en inbyggd hub där du kan koppla in flera datorer och den trådlösa delen måste du inte använda om du inte vill. Kostar 300-600 kr cirka. Själv råkar jag ha en Netgear WPN 824.

Ett extra nätverkskort kostar någon hundralapp, och då ansluter du din andra dator till detta med den raka kabeln, och aktiverar internetdelning i datorn.

Sedan går det åt svordomar för 200 :- för att få nätverket att fungera som man vill.

Ditt modem innehåller en 4-ports hub så visst kan du koppla dina datorer till den.
Men du kan inte direkt skicka tv-signalen via nätverket, däremot skaffa en mediaspelare av något slag att ha vid TV'n för att sedan spela upp innehåll från datorn där.
Normalt använder man en "rak"-kabel mellan dator och hub/modem men vissa modem fixar det själv genom att "vända" anslutningarna internt.

FrittDrag_II skrev:
Ditt modem innehåller en 4-ports hub så visst kan du koppla dina datorer till den.
Detta fungerar inte. iaf inte på mitt Zyxel-modem från telia. Endast port 1 är konfigurerad för en dator.

Köp en router.

FrittDrag_II skrev:
Men du kan inte direkt skicka tv-signalen via nätverket, däremot skaffa en mediaspelare av något slag att ha vid TV'n för att sedan spela upp innehåll från datorn där.
Normalt använder man en "rak"-kabel mellan dator och hub/modem men vissa modem fixar det själv genom att "vända" anslutningarna internt.
Får också dementera..
Det aktuella modemet har mycket riktigt 4 portar, men bara port 1 hanterar din Internetanslutning.
Port 2 är för Telias Digital-TV.
Port 3 är för Telias Bredbandstelefoni.
Port 4 används ej idag.

Kabeln från Telias Digital-TV måste, mig verterligen, kopplas till deras särskilda Digital-TV-box, och kan inte direkt hanteras i någon annan mediespelare.

Instämmer i tipset till Canuto - Köp en router!

Telia har ofta sin egen speciella firmware i de burkar som de tillhandahåller.

Kanske kan man lägga in "rätt" firmware? (Ladda ner?)

Det kan gå, lite beroende på variant på zyxel men är det värt böket? en 5 portars switch går på runt 350 kr och funkar garanterat

En switch kanske funkar, kanske inte, beroende på vad han ska göra. Ska båda datorerna komma åt internet och inte bara prata med varandra behöver TS en router. Stoppar du dit en switch kommer första anslutna datorn att få ett ip-nummer från telias dhcp-server, men inte den andra (troligen inte - jag har inte provar själv.)

sant, jag menade istället för att försöka göra hub/switch av den. Routerfunktionen kan gå att få igång med rätt fw. 660-61 går enligt den allvetande webben men jag har itne testat :)

svartöra skrev:
Sedan går det åt svordomar för 200 :- för att få nätverket att fungera som man vill.
Bara 200:-. Här hemma är jag nog uppe i närmare 1000:- plus några öl. :D

Canuto skrev:
Det är lite konstigt om detta är ett modem bara för Telia? Här

ftp://ftp2.zyxel.com/ftp/pub/downloadlibrary/P-660H-D1/quick_start_guide/P-660H-D1_3.pdf

kan man ju läsa en hel del om just detta modem. (Jag begriper dock inte allt!) Är det troligt att Telias modem har samma beteckning som Zyxels standardbenämning?
Man tycker att det borde heta något annat om det är ett special modem bara för Telia?
Telias variant heter 660H Triple Play.
Tillägget triple play betyder just att firmwaren är modifierad för att ansluta dator, telefon och tv till olika ipnät hos Telia.
På dom äldre svarta teliamodemen går det att ändra så det fungerar som ett vanligt 660H, men då förlorar man förstås tv-funktionaliteten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.