Hej, då jag skall sätta in en diskmaskin i ett hus jag just köpt så har jag en fundering gällande installationen av eluttag som för närvarande saknas. Jag kan se att elektrikerna förberett för detta då huset byggts (kanske senare) då det sitter en dosa i väggen och tydligt skrivet diskmaskin på väggen med pil till dosan. Rakt ovanför denna dosa, men ovan bänk, finns ett jordat uttag. Så min misstanke är att det är till detta uttag det är tänkt att dras ifrån, och att det då går rör däremellan till dosan.

Då detta är draget, får jag då koppla in ett uttag själv, eller måste behörig elektriker göra det?

Om svaret är ja på första frågan och det visar sig att kabel saknas från uttag till dosa. Får jag då dra kabel med för detta?

Tacksam för kloka ord från de som kan reglerna bättre än mig

Varför inte bara kika in i dosan?

Disk ska ha vara avsäkrad separat. Ska inte vara ihopkopplade med ngt annat uttag. Finns kabel framdragen i dosan(?) byt ut dosan mot ett exvis utanpåliggande uttag om du känner dig säker på vad du gör. Annars kontakta fackman.

S Slugge skrev:
Varför inte bara kika in i dosan?
Jag skall göra det, men har inte kommit så långt ännu Vill bara höra vad det är för regler som gäller

Enligt reglerna får du inte göra det.

Inte installera nytt uttag och inte dra kabel.

Korta svaret är Nej, du får inte montera dit ett uttag även om trådar är framdragna.

En diskmaskin ska ha sin egna grupp, det lär vara rör draget till gruppcentralen, eventuellt även vara trådar indragna och inkopplade i gruppcentralen. Om du tittar på gruppförteckningen så kan det stå diskmaskin på en grupp.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hos mig (byggt på sent 1980-tal) och säkerligen flertalet andra så delade diskmaskinsuttaget (under diskbänk) och uttaget ovan diskbänk säkring. Finns det någon speciell anledning till att den skall vara en egen grupp? Varför är diskmaskinen speciell?

DM måste inte ligga på en egen grupp, det finns inget sådant krav. Men med tanke på effekten så är det rekommendabelt. Förr fanns det föreskrifter som sa att man inte skulle blanda belysning och tunga förbrukare på samma gruppledning. Lite av det kan man väl försöka hålla sig till även idag.

Jag hjälpte en bekant att installera en diskmaskin under liknande omständigheter. Där gick röret till centralen och det fanns inte trådar i det. Min gissning är att detta är det normala. Om du inte har ordentlig koll skulle jag avråda från att ansluta en ny grupp i centralen.

Jag har aldrig sett att dosan för DM har delat rör med någon annan dosa, så det måste vara nått lokalt "special". då men byggde lägenheter på 80 talet var det vanligt att man drog fram ett separat rör som slutade i en dosa under diskbänken. Till dosan drog man vanligtvis en galvad järntråd så att man OM man skulle ha lyxartikeln diskmaskin, lätt skulle kunna dra in dom trådar som behövdes.
Och varför drog man inte in trådar på en gång? Jo med en dragtråd i så måste brukaren själv beställa och betala arbetet och elinstallationen blev lite billigare initialt och elfirman som skulle fixa DM uttaget kunde tjäna en liten slant. DM var ju rätt ovanligt på den tiden.

Jag kikade i helgen och dosan är tom. Öppningen går dock nedåt, så den verkar ej vara kopplad till uttaget ovan bänk då, så vida de ej gjort en konstig rördragning. Oavsett så kontaktade jag en elfirma som får komma och dra som de behagar

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ställer en följdfråga på denna. Får jag flytta ett utanpåliggande uttag själv?

Det kan ju råka lossna och när du sätter fast det igen hamnar det lite på sidan av...

useless useless skrev:
Det kan ju råka lossna och när du sätter fast det igen hamnar det lite på sidan av...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.