Hej! Måste flytta ut den inbyggda tvättmaskinen för att rensa avloppsslangen efter att en kudde gick sönder. Hur kopplar jag bort vatten? Räcker det med att skruva bort den blåa muttern för hand eller behövs det nåt annat verktyg?

• Blå mutter på en vattenanslutning under en inbyggd tvättmaskin, omgiven av slangar och rör i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Något verktyg är inte ut att behövas, möjligen något att hålla emot muttern till vänster, typ u-nyckel eller liknande. Däremot bör du väl se om du hittar en avstängning av vattnet först.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ok! Då behöver jag nåt verktyg att hålla emot med mao. Min skiftnyckel var för liten. Vattnet stänger man av vid blandaren så det hade jag iaf koll på.

tommib
Ska maskinen vara bortkopplad mer än högst tillfälligt så rekommenderar jag ett täcklock till anslutningen för att undvika olyckor.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ska maskinen vara bortkopplad mer än högst tillfälligt så rekommenderar jag ett täcklock till anslutningen för att undvika olyckor.
Ska bara montera av avloppsslangen och se om det finns nåt stopp där. Om inte så blir det tippen, lagt för många h på att försöka hitta problemet med varför den inte tömmer 🤷‍♂️

F Framtidjohn skrev:
Min skiftnyckel var för liten.
Om det bara äår för "måttligt" mothåll, så kanske du har en polygrip ttång?

MultiMan
Om en kudde tömt sitt innehåll i maskinen så lär du behöva ta isär mer än avloppsslangen för att vara säker på fullgod funktion igen. Tips: Använd alltid tvättpåsar vid tvätt av liknande gods.

• Gilla
Framtidjohn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om en kudde tömt sitt innehåll i maskinen så lär du behöva ta isär mer än avloppsslangen för att vara säker på fullgod funktion igen. Tips: Använd alltid tvättpåsar vid tvätt av liknande gods.
Ok. Är det kört mao? Lika bra att byta ut den. Är 8 år gammal…

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.