3 737 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Koppla två lampor
Om man ska koppla två lampor enligt följande var kan man hitta kopplings schema. Lampa ett o två samt sladd från elcentral ska kopplas i kopplingsdosa sen ska där vara koppling från kopplingsdosan till en strömbrytare med två knappar så man har varje lampa på en knapp. Hoppas ni förstår.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Frågan är väldigt luddig. Ska du dra kabel från elcentral till kopplingsdosa eller finns den redan?
Ska du dra kabel från kopplingsdosa till en strömbrytare och vidare till lampor?
Utanpåliggande dragning eller inte? Finns det något förberett eller ska allt dras från början?
Själva kopplingen strömbrytare och lampa är en av de enklast tänkbara. Att det är två lampor komplicerar inte ett dugg, det är samma sak, fast två gånger.
Det är aldrig fel att fråga för att lära sig, men då lösningen är så enkel så saknas mycket kunskap och då ska man inte göra själv, för då lär man ha dålig koll på andra saker också, som kabel, kontakter, hur man ska skala, jordar eller ojordat etc.
Hade du tänkt göra detta själv?
Ska du dra kabel från kopplingsdosa till en strömbrytare och vidare till lampor?
Utanpåliggande dragning eller inte? Finns det något förberett eller ska allt dras från början?
Själva kopplingen strömbrytare och lampa är en av de enklast tänkbara. Att det är två lampor komplicerar inte ett dugg, det är samma sak, fast två gånger.
Det är aldrig fel att fråga för att lära sig, men då lösningen är så enkel så saknas mycket kunskap och då ska man inte göra själv, för då lär man ha dålig koll på andra saker också, som kabel, kontakter, hur man ska skala, jordar eller ojordat etc.
Hade du tänkt göra detta själv?
I kopplingsdosan finns sladd från elcentral o vi ska koppla in två lampor i den o sen en strömbrytare med två knappar så man kan styra varje lampa för sig allt utanpåliggande. Den som vill förklara kan maila mig på mysanj@telia.com
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Svaren hålls bäst i en tråd på forumet, istället för mail, dels för att det är fler som kan komplettera och få det rätt, dels för att andra kan lära sig av detta.Mysan74 skrev:
Det saknas fortfarande väldigt mycket information för att kunna hjälpa dig att komma imål.
Du skriver att det finns en sladd från elcentral till kopplingsdosa. Vad är det för sladd? Är det en kabel med 3 ledare i? Utanpåliggande dragning? Hur är den inkopplad i centralen? Var ska lamporna monteras (vanligt rum, badrum, kök, utomhus)? Ska det jordas? Vill du ha utanpåliggande dragning till lamporna? Sitter lamporna åt samma håll eller ska en lampa åt vänster och en åt höger från knappen, Ska du ha ett lamputtag på platsen eller blir det fast installation etc?
Grundprincipen är rätt enkel och förklaras bra på kjell.com, dit etompau länkat.
Sen blir det lite olika lösningar beroende på svaren på frågorna ovan.
Rent allmänt, kan du mäta spänning, kan du skala kabel, vet du vad en tändtråd är, har du funderat igenom material etc. Det är ju bra att veta din kunskapsnivå om man ska hjälpa till.
Din fråga är fortfarande alltför vag för att någon ska kunna svara på den, vare sig på mejl eller som ett forumsvar. Det är som om du frågat ”Jag har hittat tre paket med mat i kylskåpet och nu vill jag laga middag och efterrätt åt två personer. Kan nån mejla mig ett recept?”Mysan74 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Klicka här för att svara